Hulpmiddelen en aanpassingen aan woning

Heeft u een beperking en woont u zelfstandig? Dan zijn er allerlei mogelijkheden om uw huis aan te passen. Zo blijft u langer zelfstandig en veilig wonen. Ook een rolstoel of aangepaste fiets helpen u om langer zelfstandig te blijven.

Hoe regel ik tijdelijke hulpmiddelen?

Heeft u tijdelijk een hulpmiddel nodig zoals krukken, een rolstoel of een douchestoel? Deze leent of huurt u gratis bij de thuiszorgwinkels van Amstelringexterne-link-icoon. U kunt hier ook hulpmiddelen kopen. Vraag bij de thuiszorgwinkel naar de prijzen. Soms krijgt u een vergoeding via uw zorgverzekeraar. Vraag uw zorgverzekeraar naar de mogelijkheden.

Welke voorzieningen regelt de gemeente?

In sommige situaties zijn meer ingrijpende aanpassingen nodig. Bijvoorbeeld een aangepaste keuken, een traplift of een aanbouw. Of misschien heeft u een scootmobiel of aangepaste fiets nodig. Dan kunt u terecht bij de gemeente. Neem via de knop 'Aanvragen' contact op met de gemeente. Een medewerker bekijkt dan samen met u wat mogelijk is.

Voor het invullen van het meldingsformulier heeft u DigiD nodig. Bent u getrouwd of woont u samen? Dan is ook de DigiD van uw partner nodig. Voor kinderen tot 18 jaar kunnen de ouders (of daartoe bevoegd gezag) de melding doen via hun eigen DigiD.

Wat kost het?

Voor de meeste voorzieningen betaalt u een eigen bijdrage. De hoogte hangt af van uw inkomen en van de kosten van de voorziening. U betaalt de eigen bijdrage aan het Centraal Administratie Kantoor (CAK).  Meer informatie over de eigen bijdrage vindt u via de pagina Wmo-voorzieningen of bekijk de meestgestelde op de pagina vragen en antwoorden over de eigen bijdrage.

Hoe blijf ik op de hoogte?

• Na het invullen en versturen van het formulier belt een medewerker van de gemeente u om uw vraag te bespreken.
  • Als het nodig is, maakt de medewerker met u een afspraak voor een gesprek. We praten dan over uw situatie en waar u tegenaan loopt.
  • Eerst kijken we samen wat u zelf kunt doen. Of met hulp van uw familie of buren. Lukt dat niet? Dan kijken we naar andere oplossingen.
  • De gemeente verwerkt uw aanvraag binnen 8 weken.

Heeft u een vraag over de aanpak van de sociale dienstverlening van de gemeente? Dan neemt u telefonisch contact op via 0900 1852.