Welkom bij gemeente Haarlemmermeer

Gemeentelijke organisatie

In de gemeente Haarlemmermeer zetten dagelijks 1200 gemeenteambtenaren zich in voor ruim 163.000 inwoners. Zij doen dat samen met de gemeenteraad, het college van burgemeester en wethouders en onder leiding van het directieteam.

De gemeentelijke organisatie bestaat uit 19 clusters en de griffie. De medewerkers zijn actief op verschillende terreinen. Zij maken beleid (bijvoorbeeld woningbouw en mobiliteit), verlenen diensten, geven informatie en dragen zorg voor de omgeving en het welzijn van alle inwoners.

In onze dienstverlening staan 4 serviceprincipes centraal: makkelijk, betrouwbaar, menselijk en verbonden. 

Overzicht van de organisatie

De afbeelding hierboven laat zien hoe de gemeente Haarlemmermeer is georganiseerd. De organisatie heeft 4 domeinen:

  • Fysiek
  • Sociaal
  • Bestuur en control
  • Bedrijfsvoering en Dienstverlening

Verschillende afdelingen

De 4 domeinen bestaan uit verschillende afdelingen. Dat zijn in totaal 19 afdelingen (clusters) en de griffie.

Het Fysiek Domein bestaat uit de clusters: 

  • Projecten
  • Veiligheid
  • Beheer en Onderhoud
  • Ingenieursbureau
  • Gebieds- en Relatiemanagement
  • Grond- en Vastgoedzaken
  • Ruimte, Economie en Duurzaamheid

Het Sociaal Domein bestaat uit de clusters: 

  • Samenleving, Sport en Cultuur
  • Sociale Dienstverlening
  • Maatschappelijke Ondersteuning en Zorg

Het Domein Bestuur en control bestaat uit de clusters: 

  • Staf, Bestuur en Directie
  • Corporate Control

Het Domein Bedrijfsvoering en Dienstverlening bestaat uit de clusters:

  • Facility Management
  • Financiën en Administratie
  • Inkoop en Juridische Zaken
  • Communicatie en Externe Betrekkingen
  • Human Resource Management
  • Klant Contact Centrum
  • Info+

De directie van Haarlemmermeer

Het directieteam geeft leiding aan de gemeentelijke organisatie. Op de pagina Directie leest u meer over de verantwoordelijkheden en andere activiteiten (zoals nevenfuncties) van de directieleden.

Taken en bevoegdheden van de clusters

Projecten

Het cluster Projecten geeft professioneel sturing en uitvoering aan programma’s en projecten, en houdt zich bezig met sociale, economische en fysieke opgaven in samenhang met de ruimte, infrastructuur en groen. Er werken projectmanagers, projectassistenten, programmasecretarissen, planners en communicatieadviseurs. 

Veiligheid

Het cluster Veiligheid levert een bijdrage aan een veilig woon- en leefomgeving van inwoners, ondernemers en bezoekers van de gemeente Haarlemmermeer. Het cluster houdt zich bezig met handhavingsverzoeken, met toezicht in de openbare buitenruimte, controle op milieuregelgeving, de afhandeling van aanvragen om een omgevingsvergunning, evenementen, informatieverstrekking en met advisering van de burgemeester op het gebied van openbare orde en veiligheid. 

Beheer en Onderhoud

Het cluster is verantwoordelijk voor het beheer en onderhoud van de fysieke leefomgeving in beheer bij de gemeente. Beheer is de kernactiviteit van het cluster waarbij de hele keten van de fysieke leefomgeving als een samenhangend proces wordt gezien. 

Ingenieursbureau

Het cluster is verantwoordelijk voor de daadwerkelijke uitvoering van fysieke projecten die plaatsvinden bij (her)inrichting van de openbare ruimte van onder andere woonwijken, parken, infrastructuur, maatschappelijk vastgoed en bedrijventerreinen. Globale plannen worden uitgewerkt tot gedetailleerde ontwerpen en bestekken. Vervolgens wordt het werk aanbesteed, de uitvoering begeleid en daarna overgedragen aan de beheerder. Er wordt gewerkt in projectteams.  

Gebieds- en Relatiemanagement

Het cluster is verantwoordelijk voor het oplossen van complexe gebieds- en/of relatiemanagementvraagstukken, zowel intern als extern. Dit doet het cluster onder andere door het betrekken van dorpen, wijken en buurten bij het maken van plannen en het bespreken van problemen. Ook zorgt het cluster voor het stimuleren en ondersteunen van initiatieven vanuit deze partijen

Grond- en Vastgoedzaken

Het cluster Grond- en Vastgoedzaken stelt zich ten doel op professionele wijze invulling te geven aan het gemeentelijk grond- en vastgoedbeleid en adviseert bij de voorbereiding en uitvoering van ruimtelijke en investeringsprojecten. Ten aanzien van het vastgoed streeft het cluster naar een optimale balans tussen maatschappelijk en financieel rendement van de gemeentelijke vastgoedportefeuille. 

Voor onderwijshuisvesting stelt het cluster capaciteit beschikbaar voor het Integraal Huisvestings Plan en verzorgt de financiële rapportage hierover. Daarnaast geeft het cluster vorm aan het onderwijshuisvestingsbeleid en verzorgt het beheer van de scholen in eigendom. 

Voor de deelneming SADC en onderliggende gemeenschappelijke exploitatiemaatschappijen (waar de gemeente aandeelhouder van is) streeft het cluster ernaar dat op bestuurlijk niveau een integrale afweging plaatsvindt tussen het publieke en private belang van de gemeente. 

Ruimte, Economie en Duurzaamheid

Het cluster adviseert het bestuur over vraagstukken op het gebied van ruimtelijke ordening, verkeer, vervoer, economische zaken, luchthavenzaken, milieu, duurzaamheid, energietransitie, water en landschap. Daartoe heeft het cluster contact met personen en instanties van zowel binnen als buiten de gemeente.  

Samenleving, Sport en Cultuur

Het cluster draagt zorg voor het collectieve welbevinden van de lokale samenleving(en) van Haarlemmermeer, zodat inwoners werken, verblijven en recreëren in een aantrekkelijk woon- en leefklimaat. Voorzieningen als onderwijs, de dorps- en wijkcentra, sportclubs, musea, de bibliotheek worden ondersteund via het verstrekken van subsidies. 

Sociale Dienstverlening

Het cluster biedt een passende ondersteuning aan de inwoners op het gebied van zorg en inkomen. Het cluster houdt zich ook bezig met de inburgering van statushouders. 

Maatschappelijke Ondersteuning en Zorg

De hoofdtaak van het cluster is het ondersteunen van inwoners van de gemeente Haarlemmermeer die bepaalde zorgvragen of zorgbehoeften hebben. Het cluster regelt vooral de faciliteiten voor zorgvragen of zorgbehoeften. Het cluster informeert en adviseert ook over jeugdzaken. 

Facility Management

De kerntaak van het cluster is het leveren van en optimale, transparante en gastvrije dienstverlening aan medewerkers en inwoners. 

Financiën en Administratie

Het cluster verzorgt een optimale ondersteuning en advisering van het bestuur, de directie en de clusters op het gebied van de financiële bedrijfsvoering. 

Binnen het cluster zijn er vier teams: 

Team Debiteuren, Crediteuren en Financiële Administratie 

Team Sigma (Planning & Control, Fiscaal en Treasury) 

Team Financieel Beleid, Control en Advies 

Team Business Intelligence 

Inkoop en Juridische Zaken

Het cluster ondersteunt de organisatie met juridisch advies in brede zin, en ondersteunt met de afhandeling van bezwaarschriften en met de vertegenwoordiging bij rechterlijke instanties. Daarnaast adviseert en ondersteunt het cluster de organisatie bij aanbestedingen en inkooptrajecten, adviseert op het gebied van verzekeringen en handelt schadeclaims af. 

Communicatie en Externe Betrekkingen

Het cluster zorgt voor de integrale communicatie van de organisatie en houdt toezicht op de huisstijl. 

Human Resource Management

Dit cluster houdt zich bezig met recruitment, mobiliteit, verzuim, opleidingen en arbeidsvoorwaarden. Het Meldpunt Integriteit en de coördinatie van Arbozaken vallen ook onder de verantwoordelijkheid van het cluster.   

Klant Contact Centrum

Het cluster houdt zich bezig met de dienstverlening aan de balies, de telefoon, sociale media, burgerlijke stand, verkiezingen en afgifte van documenten.  

Info+

Het cluster houdt zich bezig met het informatiemanagement van de organisatie en adviseert daarover. Het cluster voert het technisch beheer van de meeste informatiesystemen binnen de gemeente en speelt een belangrijke rol bij de implementatie of vernieuwing van informatiesystemen.   

Staf, Bestuur en Directie

Het cluster ondersteunt en adviseert de burgemeester, het college en de directie op het gebied van besluitvorming. Het cluster levert een bijdrage aan regionale samenwerking en een goede positionering van het bestuur en de directie in de regio. Het cluster verzorgt ook de klachtenafhandeling en adviseert over trends en ontwikkelingen in de samenleving en de organisatie.  

Corporate Control

Het cluster voert de regie op de interne controle binnen de gemeente Haarlemmermeer. Dat doet het cluster door het college en de directie te ondersteunen en te adviseren over de beheersing van de primaire en de ondersteunende processen. Daarnaast houdt het cluster zich bezig met privacy en informatiebeveiliging. 

De Griffie 

De griffie ondersteunt en adviseert de gemeenteraad. De griffie is verantwoordelijk voor de voorbereiding van de bijeenkomsten van het Raadsplein, de raadsvergaderingen, het beheer van de raadskalender, de afhandeling van correspondentie, de organisatie van raadsactiviteiten en de externe communicatie.