Logo van Spoorzone Hoofddorp dat doorverwijst naar de homepage van Spoorzone Hoofddorp

Zoeken

Afbeelding: Impressie van Station Hoofddorp

Gemeenteraad heeft Ontwikkelkader vastgesteld

27 september 2024
Spoorzone Hoofddorp

Het Ontwikkelkader is het plan op hoofdlijnen voor de toekomst van Spoorzone Hoofddorp. De gemeenteraad heeft het plan vastgesteld op 26 september 2024. Bovendien heeft de raad besloten om geld beschikbaar te stellen om de plannen verder uit te werken. Dat is een belangrijke mijlpaal. De gemeente kan nu van start met de projecten in Stationskwartier en Graan voor Visch Zuid.

In het Ontwikkelkader staat hoe Spoorzone er over 20 jaar uitziet. Het gaat vooral over de gebieden waar woningen komen: Stationskwartier en Graan voor Visch Zuid. Hier komen tot 10.000 woningen. Die zijn vooral voor kleinere huishoudens. Bijvoorbeeld voor ouderen, jongeren en kleine gezinnen. Minstens de helft zijn betaalbare woningen. Dat zijn onder andere sociale huurwoningen. De gemeente ontwikkelt Spoorzone Hoofddorp stap voor stap. Lees hier het Ontwikkelkaderexterne-link-icoon of de samenvattingexterne-link-icoon.

Busbaan op kaarten in het Ontwikkelkader zijn aangepast na het debat in de raad

Het gaat om de kaarten op pagina 22 en 23 van het Ontwikkelkader. Daarop staat nu niet meer dat er misschien een busbaan door de wijk Graan voor Visch komt. In oktober 2023 heeft de gemeenteraad besloten dat daarover een onderzoek komt. Dat komt er als bekend is hoe het nieuwe station eruitziet. Het onderzoek gebeurt dan samen met omwonenden en wijkraden. Zie de website van het verkeersstructuurplan Hoofddorpexterne-link-icoon. Let op: op deze website staat nu nog het Ontwikkelkader met het oude kaartje. Dat passen we zo snel mogelijk aan.

Kaartje pagina 22:

Concept toekomstig netwerk Hoofddorp gebaseerd op het concept Verkeersstructuurplan Hoofddorp

Kaartje pagina 23:

Stationskwartier wordt het meest stadse deel van Spoorzone

Dit is het gebied met het station en het stationsplein. Hier komt alles samen. Het is een nieuw stuk stad, omringd door de polder. Er komen woningen en kantoren. Maar ook gezellige plekken waar mensen elkaar kunnen ontmoeten. Hoe dichter bij het station, hoe levendiger de straten. Ook is er ruimte voor rust en ontspanning, bijvoorbeeld in het stadspark en het groene stationsplein.

Afbeelding: Impressie van Station Hoofddorp

Het station en het stationsplein zijn het middelpunt van het Stationskwartier

Het levendige stationsplein is het centrum van Stationskwartier. Het stationsplein is straks autovrij en groen en een prettige plek om af te spreken. Voor wie met het openbaar vervoer komt, is deze plek de entree tot Hoofddorp. Als een nieuwe openbaar vervoerverbinding Amsterdam-Haarlemmermeer (de metro) tot Hoofddorp rijdt, verandert station Hoofddorp enorm. Er zijn dan veel meer reizigers. Nu stappen zo’n 20.000 mensen per dag in of uit de trein op station Hoofddorp. Straks zijn dat er ongeveer 40.000.  

In Graan voor Visch Zuid komen woningen en lokale en regionale bedrijven

Dat zijn voor een deel bedrijven die er nu al zijn. Langs het spoor en tegenover bedrijventerrein De President is ruimte voor grote en middelgrote bedrijven. Het gebied Graan voor Visch Zuid is een plek waar wonen, werk en recreatie samenkomen. Actieve bewoners en ondernemers maken samen de wijk.  

De gemeente heeft het Ontwikkelkader opgesteld op basis van een stedenbouwkundig onderzoek van De Zwarte Hond. Dat is een ontwerpbureau voor architectuur, stedenbouw en strategie. Bureau MVRDV heeft ook een bijdrage geleverd. Het raadsvoorstel externe-link-icoonstaat op de website van de gemeenteraad Haarlemmermeer.