Dat willen we onder meer bereiken door meer ruimte voor recreatie en door het verbeteren van de verkeersveiligheid. Zo hebben we bijna alle chicanes op de Ringdijk verwijderd en zijn er op verschillende plekken afsluitingen om het doorgaande verkeer op de dijk aan te moedigen een andere route te nemen. Ook is er in een aantal dorpen fietsstraten gemaakt waar de auto te gast is. Deze fietsstraat komt ook in Rijsenhout.
Fietsstraat
In het uitvoeringsprogramma Ringvaart-Ringdijk is besloten om een fietsstraat aan te leggen op de Ringdijk in Rijsenhout. Met de hoeveelheid auto’s die nu op de Aalsmeerderdijk rijdt, kan de gemeente dat veilig doen. Een fietsstraat is een straat waar de auto te gast is. Ook is de maximaal toegestane snelheid hier 30 kilometer per uur. Door de fietsstraat wordt de Aalsmeerderdijk geschikter voor recreatie. Een fietsstraat verbetert ook de verkeersveiligheid. Op de pagina 'Vragen en antwoorden Fietsstraat Rijsenhout' vindt u antwoorden op vragen over de fietsstraat.
Aanleg fietsstraat
In de week van 13 januari 2025 start aannemer KWS met de aanleg van de fietsstraat. Dit gebeurt in twee fases. In de eerste fase begint de aannemer met de werkzaamheden tussen de Verremeer en de Schouwstraat. Dit duurt tot eind februari. Tijdens deze werkzaamheden is dit stuk van de Aalsmeerderdijk niet bereikbaar voor auto's en fietsers. Van 7 tot en met 11 april wordt steeds een deel van de dijk afgesloten om het patroon van betonstraatstenen aan te brengen.
Van 3 maart tot en met 11 april werkt de aannemer aan het deel tussen de Schouwstraat en de Bennebroekerweg. Dit is de tweede fase. Tijdens deze periode is de Aalsmeerderdijk afgesloten vanaf de Schouwstraat tot en met de bocht bij de Bennebroekerweg. Hierna is de weg weer open. De aannemer werkt van maandag tot en met vrijdag tussen 07:00 uur en 18:00 uur. De genoemde datums zijn een schatting en kunnen veranderen door onverwachte omstandigheden.
Bereikbaarheid Aalsmeerderdijk tijdens werkzaamheden
Woningen en andere locaties aan de dijk zijn tijdelijk minder goed bereikbaar. De omleidingsroute wordt met borden aangegeven. Woningen blijven te voet en voor nood- en hulpdiensten bereikbaar. De veerpont blijft tijdens de werkzaamheden gewoon beschikbaar. Door deze werkzaamheden rijdt buslijn 163 niet via de Schouwstraat en de Aalsmeerderdijk, maar via Grundel en de Bennebroekerweg. Er verdwijnen geen haltes en er worden geen haltes verplaatst.
Over de werkzaamheden
De aannemer legt een fietsstraat met bredere groenstroken aan. Hiervoor voert de aannemer belangrijke aanpassingen uit. Dit houdt in dat de aannemer:
- De chicanes verwijdert.
- Brede stoepen langs de woningen smaller maakt.
- Langs de kant van de Ringvaart groenstroken verbreedt en te brede asfaltstroken verwijdert.
- Parkeerplaatsen opnieuw indeelt en deze zoveel mogelijk op dezelfde plek houdt.
- Alle stoepen en inritten vernieuwt.
- Een nieuwe funderingslaag en asfalt aanbrengt.
Nieuwe situatie
Als de fietsstraat af is, verandert de voorrang bij de kruising met de Schouwstraat. Op dit moment is het kruispunt Aalsmeerderdijk met de Schouwstraat een gelijkwaardige kruising. Dat betekent dat het verkeer van rechts voorrang heeft. In de nieuwe situatie is de fietsstraat een voorrangsweg. (Brom)fietsers en auto's moeten dan vanaf de Schouwstraat voorrang geven aan het verkeer op de Aalsmeerderdijk.
Volg de werkzaamheden via 'De BouwApp'
Tijdens de werkzaamheden maakt de aannemer gebruik van de BouwApp. In deze app leest u meer over de (asfalteer)werkzaamheden die deze aannemer uitvoert. U kunt De BouwApp gratis downloaden op een mobiele telefoon of tablet.
Tekeningen fietsstraat
Tijdens de informatiebijeenkomst op 24 september zijn er vragen gesteld over de aangepaste locaties van de parkeerplaatsen. Hierdoor werd duidelijk dat het aantal bestaande parkeerplaatsen niet juist op de tekening 'bestaande situatie' stond. Deze tekening werd tijdens de bijeenkomst gepresenteerd en stond ook op deze website. Tegenover Aalsmeerderdijk 652 t/m 654 stonden bestaande parkeerplaatsen ingetekend. Dit bleken geen officiële parkeerplaatsen te zijn. Het aantal bestaande parkeerplaatsen wijzigt hierdoor van 35 naar 32. Ook is de locatie van enkele parkeerplaatsen aangepast op verzoek van bewoners. Het totaal is gelijk gebleven aan het aantal 32. De aangepaste tekeningen van de bestaande situatie en de nieuwe situatie zijn hieronder te zien.
Verkeersbesluit
Op basis van de nieuwe situatie is het verkeersbesluit behandeld én akkoord bevonden in de verkeerscommissie. Op 29 november 2024 is het verkeersbesluit gepubliceerd. Het verkeersbesluit is nu te zien via het Gemeenteblad van Haarlemmermeer op overheid.nl. De planning is dat de aannemer in de week van 13 januari 2025 start met de inrichting van de fietsstraat. Meer informatie over de gevolgen voor aanwonenden, inwoners van Rijsenhout en overige weggebruikers volgt in december. Direct aanwonenden ontvangen een brief.
Tekening nieuwe situatie
Tekening fietsstraat nieuwe situatie
Tekening bestaande situatie
Tekening fietsstraat bestaande situatie
Er was een proefafsluiting van de Aalsmeerderdijk
In november 2021 was er een proefafsluiting voor auto’s en motoren op de Aalsmeerderdijk bij de Verremeer. De Aalsmeerderdijk was een maand afgesloten voor auto’s. Deze proef is gedaan om zeker te weten hoe het verkeer rijdt en of sluiproutes niet te druk werden. Er zijn verschillende plekken onderzocht voor de afsluiting. De voorwaarde was dat het verkeer een andere route kon kiezen. De meest geschikte plek voor de proefafsluiting was bij Verremeer. Deze plek wordt ook al vermeld in de Ruimtelijke Economische Visie Rijsenhout.
Geen afsluiting nodig
De gemeente heeft de proef geëvalueerd. Hieruit blijkt dat de afsluiting niet nodig is. Uit de tellingen die kort voor en na de proef zijn gedaan, blijkt dat er minder verkeer op de Aalsmeerderdijk rijdt dan verwacht. De verwachting was gebaseerd op tellingen uit 2018. Het was niet meteen duidelijk of de vermindering van het verkeer tijdelijk was. Het kon bijvoorbeeld aan de coronacrisis liggen. Daarom deed de gemeente nog een telling. Deze telling heeft bevestigd dat er nog steeds minder auto’s op dit stuk van de dijk rijden dan verwacht. Daarom is het niet nodig om de dijk af te sluiten voor doorgaand gemotoriseerd verkeer, vooral auto’s. Lees ook het nieuwsbericht 'Geen afsluiting dijk in Rijsenhout'.
Terugblik bijeenkomsten
24 september | Informatiebijeenkomst
Deze bijeenkomst werd georganiseerd voor direct omwonenden. De gemeente gaf tijdens deze bijeenkomst informatie over de komst van de fietsstraat. Ook was er ruimte om vragen te stellen aan projectleden van de gemeente.
Meer informatie
Op de pagina 'Vragen en antwoorden fietsstraat Rijsenhout' vindt u de belangrijkste vragen en antwoorden over de nieuwe fietsstraat. Heeft u een andere vraag over het programma ringvaart-ringdijk? Stuur dan een e-mail naar projectmanager Pieter Mulder, via ringdijk-ringvaart@haarlemmermeer.nl.