Algemeen
Waarom doet de gemeente dit?
De gemeente wil de Ringdijk en Ringvaart aantrekkelijker, leefbaarder en verkeersveiliger maken. Eén van de maatregelen om de verkeersveiligheid te vergroten is om op sommige delen van de Ringdijk een fietsstraat aan te leggen waarbij de auto “te gast” is. Hierdoor gaat de gemiddelde snelheid van de auto omlaag. Wat voor een betere verkeersveiligheid zorgt. Daarnaast is het aantrekkelijker voor fietsers om gebruik te maken van de fietsstraat.
Hoe ziet de fietsstraat er straks uit?
In de nieuwe situatie wordt een fietsstraat aangebracht in rood asfalt 3,6 meter breed met aan weerszijden rabatstroken van zwart asfalt met streetprint en een breedte van 0,5 meter. De snelheidslimiet blijft 30 km/u.
Wordt het uitzicht voor bewoners anders door de komst van de fietsstraat?
De parkeerplaatsen blijven zo veel mogelijk op dezelfde plek.
Wordt de berm ook onderhouden?
Het onderhoud van de bermen is geen verantwoordelijkheid van de gemeente. De bermen van de Ringdijk worden door Hoogheemraadschap Rijnland onderhouden.
Wordt de fietsstraat doorgetrokken tot de Kleine Poellaan?
Volgens de visie Ringdijk en Ringvaart worden fietsstraten op korte delen in het 'centrumgebied' aangelegd. Ook mogen er maximaal 2.500 motorvoertuigen per 24 uur rijden. Op basis daarvan is er gekozen om de fietsstraat tussen de Bennebroekerweg en Verremeer aan te leggen. De Kleine Poellaan ligt verder bij het centrum vandaan.
Verkeer en parkeren
Wat is een fietsstraat?
Op fietsstraten zijn fietsers de belangrijkste weggebruikers. Dat betekent dat auto's te gast zijn. Auto's mogen fietsers veilig inhalen als er genoeg ruimte is. Ander verkeer moet zich aanpassen aan de fietsers. Deze fietsstraat heeft rood asfalt met een print in het asfalt van zwarte klinkers (streetprint) aan de zijkanten. Dit zorgt ervoor dat de straat smaller lijkt. Dit moedigt auto's aan om langzamer te rijden en geeft fietsers meer ruimte en veiligheid.
Wat is het voordeel voor fietsers
Auto's moeten zich aanpassen. Er komt meer ruimte voor fietsers door het ontwerp met rood asfalt. Ook zorgt de fietsstraat voor minder gevaarlijke situaties door langzamer rijdende auto's. De inrichting van de straat maakt het voor iedereen duidelijk dat fietsers de belangrijkste weggebruiker zijn.
Waar komt de fietsstraat?
De fietsstraat wordt aangelegd op de Aalsmeerderdijk tussen Verremeer en de Bennebroekerweg.
Wat betekent dit voor de bereikbaarheid?
Woningen en bedrijven blijven bereikbaar met de auto, maar bestuurders moeten rekening houden met fietsers. Daarnaast zorgen langzaam rijdende auto's voor een veiligere woonomgeving. Ook kan minder doorgaand autoverkeer leiden tot een rustigere straat. Goed ingerichte en gemarkeerde fietsstraten geven bewoners en bezoekers duidelijkheid over de verkeersregels.
Dus er komt geen afsluiting op de Aalsmeerderdijk?
In november 2021 hebben we een proef gedaan door de Aalsmeerderdijk bij Verremeer in Rijsenhout af te sluiten voor auto's. Uit tellingen bleek dat er minder auto's op de dijk reden dan we hadden verwacht. Daarom is het niet nodig om de Aalsmeerderdijk voor auto's af te sluiten.
Wat is er uit de proef gekomen?
Volgens een onderzoek uit 2018 verwachtte de gemeente meer dan 2.800 rijdende auto's per dag op de Aalsmeerderdijk. Voor een veilige fietsstraat zijn maximaal 2.000 auto's gewenst. Het doel van de proef in 2021 was te ontdekken of het aantal auto's op de dijk zou dalen en of het extra verkeer op andere wegen acceptabel zou zijn. Voor en na de proef hebben we geteld en bleek dat er zonder afsluiting slechts 1.800 auto's per dag over de Aalsmeerderdijk rijden. En deze weg dus prima als fietsstraat kan worden ingericht.
Wat gebeurt er met de parkeerplaatsen?
Het aantal parkeerplaatsen van 35 stuks blijft gelijk. Een aantal parkeerplaatsen tussen Verremeer en Bennebroekerweg moet worden verplaatst vanwege de herinrichting naar fietsstraat en om meer groen te creëren. Dit doen wij om de weg veiliger te maken voor fietsers en daarom verdwijnen de chicanes en wordt de weg rechtgemaakt.
Wat gebeurt er met de chicanes?
Op dit moment zijn er meerdere chicanes op de dijk. Dit zijn bochten die auto's moeten afremmen. Met de aanleg van de fietsstraat verdwijnen tien chicanes. Dit past bij de visie voor de Ringdijk en Ringvaart, waar chicanes worden verwijderd omdat fietsers daar in de knel komen. Dit heeft in het verleden vaak ongelukken veroorzaakt.
Wanneer worden de chicanes verwijderd?
Met het aanleggen van de fietsstraat worden de chicanes weggehaald.
Komen er drempels in de fietsstraat om het verkeer af te remmen?
Er komen geen drempels. Bij fietsstraten is het belangrijk dat het fietsverkeer zo min mogelijk lichamelijke overlast ervaart. Ook is het belangrijk om rekening te houden met de dijk van Hoogheemraadschap Rijnland. De kans op verzakking van de dijk neemt toe bij de plaatsing van drempels. Wel controleert de gemeente de verkeerssituatie in de zomer van 2025.
Handhaving
Waarom worden er geen flitskasten geplaatst in plaats van een fietsstraat aanleggen?
In 30km gebieden worden geen flitskasten geplaatst.
Op een fietsstraat mag je maximaal 30 kilometer per uur rijden. Wordt dit gecontroleerd?
Op 30km wegen vindt in beginsel geen handhaving plaats. De weginrichting zorgt er mede voor dat het merendeel van de weggebruikers zich aan de maximumsnelheid houdt. Een van de manieren om dat te doen is door het wegverkeer ondergeschikt te maken aan het fietsverkeer. De politie kan in uitzonderlijke gevallen gericht handhaven.
Kan de gemeente handhaven bij de fietsstraat?
In de zomer van 2025 controleert de gemeente de verkeerssituatie op de dijk. Hierbij kijkt de gemeente naar de snelheid van fietsers en auto's.
Communicatie
Wie kan ik spreken als ik meer wil weten?
Vragen en/of opmerkingen over de fietsstraat kunt u stellen aan projectmanager Pieter Mulder, via ringdijk-ringvaart@haarlemmermeer.nl.
Waar kan ik meer informatie vinden?
U vindt op de pagina Rijsenhout meer informatie over de fietsstraat.