Kinderopvang inschrijven

Wilt u een kindercentrum, gastouderopvang of gastouderbureau beginnen? Zoals een kinderdagverblijf of een buitenschoolse opvang? Dan moet u zich laten inschrijven in het Landelijk Register Kinderopvang (LRK). U heeft een aantal vergunningen nodig voordat u kunt starten.

Welke vergunningen heb ik nodig?

Als u een kindercentrum, gastouderbureau of gastouderopvang wilt starten, heeft u aantal vergunningen nodig. Lees hieronder welke dat zijn en wanneer u ze nodig heeft.

Omgevingsvergunning voor het gebruik van een pand

In het omgevingsplan staat wat waar wel en niet gebouwd mag worden en hoe een pand en/of terrein gebruikt mag worden. Controleer daarom of het starten van een kinder- of gastouderopvang past bij de regels van het omgevingsplan voor uw locatie. Dit kunt u controleren via het  Omgevingsloketexterne-link-icoon.

Past een opvang niet in de regels? Vraag dan een omgevingsvergunning aan bij het Omgevingsloketexterne-link-icoon

Gebruiksmelding

Voor de opening van een kindercentrum kan het zijn dat u een gebruiksmelding moet doen voor het ontvangen en/of huisvesten van groepen mensen in een gebouw in verband met brandveiligheid. Deze melding doet u via het Omgevingsloketexterne-link-icoon.  Deze melding moet u 4 weken voor de opening doen.

Verklaring Omtrent Gedrag (VOG)

Als u als bv of nv een kindercentrum start, heeft u een VOG nodig. U kunt een VOG aanvragenexterne-link-icoon bij de gemeente.

Hoe schrijf ik mijn opvang of gastouderbureau in?

Van aanvraag tot inschrijving

De inschrijving in het Landelijk Register Kinderopvang (LRK) bestaat uit 4 stappen:

1. U dient uw aanvraag in

Download het aanvraagformulier voor het inschrijven van een opvang of gastouderbureau van de pagina Hoe kan ik een kinderopvang starten?externe-link-icoon op de website van de Rijksoverheid. Vul het formulier in en stuur dat naar de gemeente. Dat kan via info@haarlemmermeer.nl of per post: Gemeente Haarlemmermeer, Cluster Veiligheid, Postbus 250, 2131 AG Hoofddorp.

2. De gemeente bekijkt uw aanvraag

De gemeente bekijkt of u alle documenten heeft opgestuurd. En of die goed zijn ingevuld. Als dat zo is, sturen wij uw documenten naar de GGD. Is uw aanvraag niet compleet of onjuist ingevuld? Dan nemen we contact met u op.

3. De GGD doet onderzoek

De toezichthouder van de GGD bekijkt uw aanvraag. En doet verder onderzoek. De GGD kan bijvoorbeeld nog meer documenten van u vragen of met u in gesprek gaan. Daarna geeft de GGD de gemeente een advies. Daarin staat of u kunt starten met de kinderopvang. En wanneer dat dan kan.

4. De gemeente beslist

De gemeente neemt het advies van de GGD door en neemt een besluit. Dit besluit krijgt u toegestuurd. Daarin staat of u ingeschreven wordt in het LRK.

Streng aan de poort

Tijdens uw aanvraag, gebruikt de GGD een aanpak die ‘Streng aan de poort’ heet. Hiermee zorgt de GGD ervoor dat elke nieuwe kinderopvang goed voorbereid start. De GGD kan u daarom vragen om extra informatie te geven. Dit hoort bij stap 3 van het stappenplan hierboven.

Hoelang duurt het proces?

De afhandeling van uw aanvraag duurt normaal gesproken 10 weken. Als uw aanvraag niet compleet is of niet klopt, kan dit langer duren.

Wat kost een inschrijving?

U betaalt voor een aanvraag tot inschrijving van een:

• Kindercentrum of gastouderbureau: € 877,90.
  • Gastouderopvang: € 760,90.

Annuleert u uw aanvraag voor de inschrijving in het LRK? Dan betaalt u wel alle kosten. Dat is ook zo als uw aanvraag niet compleet is.

Zijn er controles als mijn opvang ingeschreven is?

Ja, de GGD inspecteert uw kindercentrum, gastouderbureau of gastouderopvang regelmatig. Tijdens die controles let de GGD op veiligheid, gezondheid, pedagogisch beleid en ouderparticipatie.