Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG)

Een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) is een bewijs van goed gedrag. Werkgevers of instanties kunnen om een VOG vragen. Bijvoorbeeld als u in de kinderopvang of het onderwijs gaat werken. Maar ook als u een wapenvergunning aanvraagt. U vraagt een VOG aan bij de gemeente waarin u woont.
Bedrijven bieden aan om tegen extra betaling via hun website een VOG aan te vragen. Vraag zelf uw VOG online aan via onze website. Dat gaat sneller en is goedkoper.

Hoe kan ik een VOG aanvragen?

Online

U vraagt een VOG online aan via uw DigiDexterne-link-icoon. Binnen 4 tot 8 weken na de aanvraag krijgt u de VOG of de afwijzing per post thuisgestuurd. U komt de VOG dus niet ophalen.

U kunt de VOG digitaal aanvragen bij Justisexterne-link-icoon, onderdeel van het Ministerie van Justitie. Dit kan alleen als uw toekomstige werkgever de aanvraag online voorbereidt. Uw werkgever geeft aan hoe u de VOG aanvraagt. Een aanvraag via Justis is goedkoper dan een aanvraag via de gemeente.

Aan de balie

U vraagt de VOG aan bij de gemeente waarin u woont. Dit doet u aan de balie. Maak daarvoor een afspraak via het afspraakformulierexterne-link-icoon. U krijgt 4 tot 8 weken na de aanvraag de VOG of de afwijzing per post thuisgestuurd.

Welke documenten heb ik nodig?

Online

Vraagt u de VOG online aan? Dan heeft u nodig:

• Een volledig ingevuld aanvraagformulier VOGexterne-link-icoon. Dit formulier krijgt u meestal van uw werkgever of van de instantie die erom vraagt.
  • Een brief, e-mail of ander bewijs van de organisatie die de VOG nodig heeft.
  • U betaalt vooraf met iDEAL.

Aan de balie

Als u de VOG aan de balie aanvraagt, neemt u het volgende mee:

• Een geldig identiteitsbewijs, zoals uw paspoort of rijbewijs.
  • Een brief, e-mail of ander bewijs van de organisatie die de VOG nodig heeft.
  • Contant geld of uw pinpas. U betaalt direct bij de aanvraag, het liefst met uw pinpas.

Wat kost een VOG?

Prijzen VOG
AanvraagPrijs
Online aanvraag via Justis€ 33,85
Aanvraag via de gemeente€ 41,35

Kunnen kinderen onder de 16 jaar een VOG aanvragen?

Ja. Bij een VOG voor kinderen onder de 16 jaar moet de VOG ondertekend worden door 1 van de ouders. Anders is deze niet geldig.

Jongeren tussen de 16 en 18 jaar kunnen zelf een aanvraag doen. Er is dan geen toestemming van de ouders nodig.

Kan ik iemand machtigen om mijn VOG aan te vragen?

U kunt iemand machtigen door een machtigingsformulier in te vullen. Met het machtigingsformulier geeft u iemand anders toestemming om bepaalde zaken voor u te regelen. Onderaan het formulier zet u uw handtekening met pen.

Heeft u hulp nodig bij het invullen van het machtigingsformulier? Bel naar 0900 1852.

Wat moet u meenemen naar de gemeente als u gemachtigd bent?

Neem het volgende mee als iemand u heeft gemachtigd:

• De getekende machtiging.
  • Een kopie van het geldige identiteitsbewijs van de persoon die u heeft gemachtigd.
  • Uw eigen, geldige paspoort of identiteitskaart.

Waar vind ik meer informatie?

Meer informatie over het aanvragen van de VOG leest u op Justisexterne-link-icoon