Online melden vermissing paspoort of identiteitskaart

Is uw paspoort of identiteitskaart gestolen of kwijtgeraakt? Meld dit zo snel mogelijk online, zodat niemand er misbruik van kan maken. Het systeem verwerkt uw melding de eerstvolgende werkdag en registreert het nummer van uw vermiste document in nationale en internationale gegevensbestanden.

Wat heb ik nodig om de vermissing online door te geven?

Om de vermissing van uw paspoort of identiteitskaart online door te geven, heeft u het volgende nodig:

  • Uw DigiD.
  • Uw wachtwoord.
  • Een sms-code.
  • Als u dit weet: het nummer van uw vermiste paspoort of identiteitskaart.

Alleen inwoners van Haarlemmermeer kunnen een vermissing van paspoort of identiteitskaart online doorgeven.

Wat doe ik als ik mijn paspoort of identiteitskaart terugvindt?

Vanaf het moment dat u uw document als vermist opgeeft, is het ongeldig. U kunt het niet meer gebruiken. Vindt u het document terug? Lever het in bij de balie van burgerzaken.

Het is niet mogelijk om uw melding uit het systeem te halen.

Moet ik naar de politie als mijn paspoort of identiteitskaart is gestolen?

De gemeente adviseert u om óók naar de politie te gaan als er sprake is van diefstal of beroving. De politie maakt dan een proces-verbaal op.

Kan ik de vermissing ook doorgeven aan de balie?

Ja, u mag ook bij de balie melden dat uw paspoort of identiteitskaart vermist is. Bijvoorbeeld als het digitaal melden niet lukt, omdat u geen DigiD of mobiele telefoon heeft. U doet dan aangifte bij de gemeente aan de balie. Maak hiervoor een afspraak via het afspraakformulier.

Tip: U kunt de afspraak combineren met het aanvragen van uw nieuwe paspoort of nieuwe identiteitskaart.