Aan de slag met nieuwe energie in Haarlemmermeer

Aan de energietransitie wordt in Nederland hard gewerkt. Veel mensen isoleren hun woning of plaatsen zonnepanelen. Maar we zijn er nog lang niet. In 2050 willen we CO2-neutraal zijn. Onze energie wordt dan duurzaam opgewekt en huizen en kantoren maken geen gebruik meer van fossiele brandstoffen zoals kolen, olie en aardgas. Hieronder leest u hoe de gemeente dat gaat doen.

Waar staat de gemeente nu?

We zijn al goed op weg in Haarlemmermeer. Door zonnepanelen op daken van woningen en bedrijven wekken we nu al 6.3% duurzame zonne-energie op. Ook heeft 25% van de woningen al een Energielabel Aexterne-link-icoon of hoger en worden de eerste woningen aardgasvrij gebouwd en gerenoveerd. Toch moeten we ook nog flink aan de slag. De gemeente werkt samen met verschillende organisaties om inwoners en ondernemers te ondersteunen. Duurzame energie kan in Haarlemmermeer worden gestimuleerd door stroom te kopen van Boer Josexterne-link-icoon via Tegenstroom of de windmolens van MeerWindexterne-link-icoon. Energiecoöperatie Zon op Haarlemmermeerexterne-link-icoon is ook bezig om met lokale inwoners eigen energie op te wekken in Haarlemmermeer.

Wat zijn de plannen?

De energietransitie is behoorlijk ingrijpend, maar we doen het niet alleen. De gemeente werkt graag samen met inwoners en ondernemers. Want samen maken we de plannen beter voor iedereen. De komende tijd worden plannen en ideeën verder uitgewerkt. Bijvoorbeeld hoe we woningen en bedrijven in de toekomst aardgasvrij verwarmen. Maar ook waar duurzame energie wordt opgewekt. In het document ‘Programmatische Aanpak Energietransitie Haarlemmermeer' onderaan deze pagina vindt u een overzicht van de plannen van de gemeente. Wilt u op de hoogte gehouden worden van het laatste nieuws omtrent Nieuwe Energie in Haarlemmermeer? Meld u dan aan voor onze nieuwsbriefexterne-link-icoon.

Wat zijn de plannen uit de regio?

Er gebeurt veel in de regio. We zetten de actuele plannen voor u op een rij:

Relevante documenten

De energietransitie is een grote opdracht. Voor Haarlemmermeer is in kaart gebracht hoe groot dit precies is en wat de effecten zijn van verschillende plannen en oplossingen. Hieronder leest u meer over de plannen van nieuwe energie.

• De RES 1.0externe-link-icoon (Regionale Energiestrategie) is klaar voor de regio Noord-Holland Zuid.
  • De Warmtevisie Haarlemmermeer 2030externe-link-icoon is een plan waarin per wijk staat wat de meest haalbare en betaalbare manier is om over te stappen naar duurzaam verwarmen voor alle gebouwen, zowel woningen als bedrijfspanden.
  • De 'Programmatische Aanpak Energietransitie Haarlemmermeer' geeft een overzicht weer van de plannen voor de komende jaren: