Urgentie aanvragen
Zit u in een noodsituatie? En heeft u daarom dringend een andere woning nodig? Dan kan een urgentieverklaring ervoor zorgen dat u voorrang krijgt op een sociale huurwoning. Om zo'n verklaring te krijgen, moet uw situatie wel aan een aantal voorwaarden voldoen. Hier leest u wanneer u recht heeft op urgentie en hoe u dit aanvraagt.
Wat is een urgentieverklaring?
Hulp in noodsituaties
Een urgentieverklaring geeft u voorrang op het krijgen van een sociale huurwoning. Zit u in een noodsituatie en heeft u daarom snel een andere woning nodig? Dan kan een urgentieverklaring ervoor zorgen dat u eerder zo'n huis vindt. U zit in een noodsituatie als u er lichamelijk of geestelijk last van heeft. Of als uw woonsituatie zelfs levensbedreigend is.
Duidelijke voorwaarden
Om urgentie aan te vragen moet u aan bepaalde voorwaarden voldoen. Die voorwaarden zorgen ervoor dat de urgentieverklaring gegeven wordt aan wie dat het meest nodig heeft. Dat moet ook wel: er is veel vraag naar woningen, waardoor voorrang niet zomaar gegeven kan worden. Controleer daarom goed of u aan de voorwaarden voldoet, voordat u een aanvraag doet.
Kan ik een urgentieverklaring aanvragen?
Algemene voorwaarden
U kunt een urgentieverklaring aanvragen als u aan deze voorwaarden voldoet:
- U bent 18 jaar of ouder.
- U woont al 2 jaar in de gemeente Haarlemmermeer. Dat betekent dat u volgens de Basisregistratie Personen (BRP) 2 jaar bij deze gemeente staat ingeschreven. En dat u tussendoor nergens anders heeft gewoond.
- U heeft een geldige verblijfstitel. Dat betekent dat er in uw identiteitsbewijs staat dat u Nederlander bent. Of dat er een geldig verblijfsstatus staat in uw verblijfsdocument.
- Uw woonsituatie zorgt voor gezondheidsklachten. Dat kan lichamelijk letsel zijn, maar kan ook gaan om geestelijke klachten.
- U kunt het probleem met uw woonsituatie niet zelf oplossen.
- U heeft uw woonproblemen niet zelf veroorzaakt.
Wettelijke voorwaarden
Er zijn nog 2 wettelijke voorwaarden die ervoor zorgen dat u een urgentieverklaring kunt aanvragen:
- U krijgt of geeft mantelzorg.
- U woont in een opvang voor slachtoffers van huiselijk geweld.
In welke situaties kan ik geen urgentie aanvragen?
Geen reden voor urgentie
Als u in een vervelende woonsituatie zit, is het begrijpelijk dat u met spoed een andere woning zoekt. Toch voldoet u dan vaak niet aan de voorwaarden voor een urgentieverklaring.
Dit zijn redenen die vaak worden opgegeven als reden voor een urgentieverklaring. Maar die het niet zijn:
- Dakloosheid.
- Een kleine woning of een woning in slechte staat.
- U woont bij iemand in huis met wie u het niet goed kunt vinden.
- Een scheiding of relatiebreuk.
- Uw woning is te klein als u straks een kind heeft.
- Overlast of ruzie met uw buren.
- Financiële problemen, waardoor u de huur niet of nauwelijks kunt betalen.
Dreigt u dakloos te worden? Bekijk bij Dreigende dakloosheid wat de gemeente voor u kan doen. Is er een andere reden, waardoor u geen aanspraak kunt maken op urgentie? Bekijk dan bij Huurwoningen welke mogelijkheden u verder nog heeft.
Hulp van uw zorgverlener
Zoekt u een woning na uw verblijf in een zorgorganisatie? Bijvoorbeeld als u bent opgenomen in een psychiatrische organisatie of maatschappelijke opvang? Dan helpt de zorgverlener u hierbij.
Wat kost een aanvraag?
Een aanvraag kost € 50. Bij een 2e aanvraag na 6 maanden betaalt u opnieuw € 50.
Hoe vraag ik urgentie aan?
Vraag urgentie aan bij Het Vierde Huis
Heeft u de voorwaarden gelezen? En denkt u dat u recht heeft op een urgentieverklaring? Dan gaat u naar de website van Het Vierde Huis. Dit is de officiële partner van gemeente Haarlemmermeer die urgentieverzoeken behandelt. Vul eerst in de urgentiewijzer de vragenlijst in. Aan het eind van de vragenlijst krijgt u de mogelijkheid om een (gratis) adviesgesprek aan te vragen.
Van aanvraag tot urgentieverklaring
Het proces rondom uw urgentieaanvraag bestaat uit 4 stappen:
- Urgentiewijzer: door het invullen van de vragenlijst kunt u onderzoeken of u kans maakt op een urgentieverklaring. U moet inloggen met uw inschrijfgegevens van WoningNet.
- Adviesgesprek: het Vierde Huis bespreekt uw inschrijving bij WoningNet Stadsregio Amsterdam, uw woonsituatie en de procedure. Daarna krijgt u advies; heeft het zin om een aanvraag voor urgentie in te dienen of niet?
- Aanvraag: u hoort van Het Vierde Huis hoe u uw urgentieverklaring online kunt aanvragen.
- Besluit: na het indienen van uw complete aanvraag wordt deze binnen 8 weken beoordeeld. U hoort binnen die tijd of u de urgentieverklaring krijgt.
De gesprekken zijn telefonisch.
Hoelang blijft een urgentieverklaring geldig?
Met een urgentieverklaring kunt u reageren op woningen die passen bij uw zoekprofiel. Dat profiel staat in uw urgentieverklaring. Uw urgentieverklaring is 6 maanden geldig.
Als u een woning afwijst die bij uw zoekprofiel past, vervalt uw urgentieverklaring.