Voorgenomen huwelijk of geregistreerd partnerschap doorgeven
Hoe kan ik mijn voorgenomen huwelijk of geregistreerd partnerschap doorgeven?
Online doorgeven
Heeft u DigiD? Dan kunt u online een trouwdatum, een trouwlocatie, een trouwambtenaar kiezen en doorgeven wie uw getuigen zijn. De trouwdatum klikt u aan in een kalender. De datums die beschikbaar zijn staan in het zwart. Let op: een gratis huwelijk of partnerschap is pas over een paar maanden mogelijk.
Lees meer over de kosten, trouwlocaties en trouwambtenaren.
Aan de balie
U kunt uw voorgenomen huwelijk of geregistreerd partnerschap aan de balie melden. Dit kan alleen met een afspraak. Bel daarvoor de gemeente via 0900 1852.
Welke documenten heb ik nodig?
Online doorgeven
- Uw DigiD.
- De DigiD van uw partner.
- Een kopie van uw paspoort, identiteitskaart, rijbewijs of verblijfsvergunning.
- Een kopie van een paspoort, identiteitskaart, rijbewijs of verblijfsvergunning van uw partner.
- Een kopie van het identiteitsbewijs van uw getuigen.
- De persoonsgegevens van uw ouder(s), eventuele eerdere huwelijkspartner(s) en minderjarige kinderen.
- Kiest u voor een externe trouwlocatie? Upload de bevestiging van die locatie.
Aan de balie
- Een identiteitsbewijs: uw paspoort, uw identiteitskaart of uw rijbewijs.
- Een kopie van het identiteitsbewijs van uw getuigen.
Welke documenten heb ik nodig als ik of mijn partner in het buitenland woont?
Woont u of uw partner in het buitenland? Of woont u kort in Nederland? Dan hebben we extra documenten nodig. Documenten die wij nodig kunnen hebben zijn:
- De identiteitsbewijzen (paspoort, identiteitskaart of rijbewijs) van u en uw partner.
- De geboorteakte van u en uw partner bij geboorte in het buitenland en als deze nog niet is geregistreerd.
- Een verklaring van de buitenlandse woonplaats dat u of uw partner daar woont.
- Een verklaring van de buitenlandse autoriteiten waaruit blijkt dat u en/of uw partner niet zijn getrouwd.
- Als u of uw partner in het verleden getrouwd zijn geweest: de echtscheidingsakte of de overlijdensakte van de overleden partner als het huwelijk of de scheiding in het buitenland nog niet is geregistreerd.
Let op: Het document moet origineel en compleet zijn. Verwijst het document naar andere documenten of bijlagen? Dan moet u deze ook inleveren.
Documenten in andere talen
Heeft u documenten die niet in het Nederlands, Duits, Engels of Frans zijn opgesteld? Dan moet u deze laten vertalen door een beëdigd tolk/vertaler. Ook kan legalisering nodig zijn. Dit verschilt per land. Kijk hiervoor op de pagina Legaliseren buitenlandse documenten voor gebruik in Nederland van Nederlandwereldwijd.nl.
U woont allebei in het buitenland
Woont u allebei in het buitenland? En heeft 1 van u de Nederlandse nationaliteit? Dan meldt u uw huwelijk of partnerschap in de gemeente Den Haag. Woont u allebei in het buitenland en heeft u niet de Nederlandse nationaliteit? Dan kunt u niet in Nederland trouwen.
Wanneer meld ik een huwelijk of geregistreerd partnerschap?
Voor het melden van uw voorgenomen huwelijk of geregistreerd partnerschap geldt:
- Tussen het melden en voltrekken van het huwelijk of geregistreerd partnerschap zit minimaal 14 dagen.
- De melding is maximaal 1 jaar geldig.
- Geef uw voorkeur voor een trouwambtenaar door als u uw huwelijk of geregistreerd partnerschap meldt. Wilt u een vriend of kennis trouwambtenaar voor 1 dag laten zijn? Dan moet u dit minstens 2 tot 4 maanden van tevoren regelen.
Met welke bijzondere situaties moet ik rekening houden?
Bijzondere situaties zijn bijvoorbeeld:
- Als u in Nederland trouwt met een buitenlandse partner.
- Als u of uw partner geen Nederlandse nationaliteit hebben.
- Als u en uw partner allebei in het buitenland wonen.
- Als uw akte van geboorte uit het buitenland nooit is afgegeven aan een gemeente in Nederland.
- Als uw akte van beëindiging van uw vorige huwelijk uit het buitenland nooit is afgegeven aan een gemeente in Nederland.
- Woont u allebei in het buitenland en heeft ten minste 1 van u de Nederlandse nationaliteit? Dan doet u de melding in de gemeente Den Haag.
Overleg in bijzondere situaties eerst met de gemeente. Het is namelijk mogelijk dat er andere documenten nodig zijn. Bel hiervoor naar 0900 1852 en vraag naar de afdeling burgerlijke stand. Hou er rekening mee dat het krijgen van documenten uit het buitenland soms lang duurt.
Wat kost het melden van een huwelijk of geregistreerd partnerschap?
Uw voorgenomen huwelijk of geregistreerd partnerschap melden kost niets. U betaalt wel direct de kosten voor de voltrekking.
Wat is het verschil tussen huwelijk en geregistreerd partnerschap?
Een huwelijk en een geregistreerd partnerschap lijken op elkaar. Bij een eventuele scheiding is er wel een verschil. Om een huwelijk te ontbinden moet u altijd naar de rechter. Bij een geregistreerd partnerschap hoeft dat niet altijd. Daarnaast wordt een huwelijk overal ter wereld erkend en een geregistreerd partnerschap niet.
Meer over het verschil tussen huwelijk, geregistreerd partnerschap en een samenlevingscontract leest u op de website van de Rijksoverheid.
Wat is het verschil tussen gemeenschap van goederen en huwelijkse voorwaarden?
Beperkte of algehele gemeenschap van goederen
Als u trouwt of een geregistreerd partnerschap aangaat, doet u dat automatisch in beperkte gemeenschap van goederen. Dit betekent dat niet alles van u samen is. Uw bezittingen en schulden blijven tijdens en na het huwelijk van u.
Bij algehele gemeenschap van goederen zijn alle bestaande en toekomstige bezittingen en schulden van u en uw partner samen. Wilt u in algehele gemeenschap van goederen trouwen? U regelt dit bij de notaris.
Huwelijkse voorwaarden
Bij huwelijkse voorwaarden of partnerschapsvoorwaarden maakt u afspraken over uw bezittingen en schulden. Dit regelt u bij de notaris. De notaris legt de huwelijkse voorwaarden vast in een akte. Daarna laat u uw huwelijk of geregistreerd partnerschap bij de gemeente voltrekken.
Meer informatie over trouwen of partnerschap in gemeenschap van goederen of op huwelijkse voorwaarden leest u op de website van de Rijksoverheid.