Wat te doen tijdens een noodsituatie
Hoe blijf ik op de hoogte?
NL-Alert
NL-Alert is een middel van de overheid voor de mobiele telefoon. Met een bericht in tekst informeert de overheid mensen in de directe omgeving over een noodsituatie. In het bericht staat wat er aan de hand is. En wat u op dat moment het beste kunt doen.
Bijna alle telefoons die in Nederland verkocht worden, zijn standaard ingesteld voor NL-Alert.
Burgernet
Burgernet is een samenwerking inwoners, gemeente en politie om de woon- en werkgebieden veiliger te maken. Alle deelnemers uit de buurt, krijgen van de politie een (spraak)sms-bericht. Daarin staat het verzoek om uit te kijken naar een persoon of een voertuig. Burgernet wordt alleen gebruikt als er een duidelijke omschrijving is van een persoon. Het wordt bijvoorbeeld gebruikt bij diefstal, beroving of een vermist persoon. Wilt u ook deelnemer worden van Burgernet? Meld u dan aan de website van Burgernet.
Sociale media
Tijdens een ramp of calamiteit maakt gemeente Haarlemmermeer ook gebruik van social media om nieuws te verspreiden. Volg ons daarom op Twitter en Facebook. Ook de politie en brandweer zijn op Twitter te vinden.
Kennemerland Veilig
Op de website van Kennemerland Veilig leest u wat u moet doen tijdens een noodsituatie in de regio. Bijvoorbeeld bij een brand, een aanslag of extreem weer.
Wat moet ik doen als de sirene gaat?
Elke eerste maandag van de maand test Nederland om 12.00 uur de sirenes. Gaat de sirene op een andere dag of een ander tijdstip? Dan is er echt iets aan de hand. Doe dan het volgende:
- Ga meteen naar binnen.
- Sluit deuren en ramen om eventuele schadelijke gassen buiten te houden.
- Zet radio of tv aan. Stem af op Radio Noord-Holland op 88.9 FM (ether) of 92.5 FM (kabel). Ga voor TV Noord-Holland naar kanaal 55 (ether) of kabel (kanaal 6+ 184 MHz).
- Volg de uitleg op.
Waar kan ik heen tijdens een noodsituatie?
De gemeente Haarlemmermeer is bezig met het inrichten van noodsteunpunten. Hier kunt u naar toe als er een grote noodsituatie is. Bijvoorbeeld als stroom, water of internet langere tijd uitvallen. Bij een noodsteunpunt kunt u informatie krijgen en contact zoeken met hulpdiensten. Ook kunt u er anderen uit de buurt ontmoeten en elkaar helpen.
De noodsteunpunten komen in dorpshuizen en wijkcentra bij u in de buurt. Zo is er altijd een plek dichtbij waar u naartoe kunt als het nodig is. We zijn tot 2027 bezig met het inrichten van de noodsteunpunten. Als er meer informatie is, krijgt u deze van ons.
Hoe bereid ik me voor op een noodsituatie?
In Haarlemmermeer willen we goed voorbereid zijn op noodsituaties. Tijdens een noodsituatie doen de hulpdiensten hun best, maar ze kunnen niet overal tegelijk zijn. Daarom is het belangrijk dat u de eerste 72 uur voor uzelf en anderen kunt zorgen. Hoe u zich voorbereidt leest u op de pagina Voorbereiden op een noodsituatie.
Heeft u vragen of wilt u meer informatie?
Neem dan contact op met de gemeente. Bel dan naar 0900 1852 of stel uw vraag via het contactformulier.