Urgentie aanvragen
Zit u in een noodsituatie? En heeft u daarom dringend een andere woning nodig? Een urgentieverklaring kan ervoor zorgen dat u voorrang krijgt op een sociale huurwoning. Er gelden voorwaarden om de zo'n te krijgen.
Wat is een urgentieverklaring?
Hulp in noodsituaties
Met een urgentieverklaring krijgt u voorrang op een sociale huurwoning. Zit u in een noodsituatie en heeft u daarom snel een ander huis nodig? Dan kan een urgentieverklaring ervoor zorgen dat die u eerder vindt.
U zit in een noodsituatie als u er lichamelijk of geestelijk last van heeft. Of als uw woonsituatie zelfs levensbedreigend is.
Duidelijke voorwaarden
Om urgentie aan te vragen moet u aan bepaalde voorwaarden voldoen. Zo zorgen we ervoor dat de urgentieverklaring gegeven wordt aan wie dat het meest nodig heeft. Dat moet ook wel, want er is veel vraag naar huizen. Daarom kunnen we niet zomaar voorrang geven. Controleer goed of u aan de voorwaarden voldoet, voordat u een aanvraag doet.
Kan ik een urgentieverklaring aanvragen?
Algemene voorwaarden
U kunt een urgentieverklaring aanvragen als u aan deze voorwaarden voldoet:
- U bent 18 jaar of ouder.
- U woont al 2 jaar in Haarlemmermeer:
- U staat volgens de Basisregistratie Personen (BRP) 2 jaar bij deze gemeente ingeschreven. En u heeft tussendoor nergens anders gewoond.
- U heeft een geldige verblijfstitel. Dat betekent dat er in uw identiteitsbewijs staat dat u Nederlander bent. Of dat er een geldig verblijfsstatus staat in uw verblijfsdocument.
- Uw woonsituatie zorgt voor gezondheidsklachten. Dat kan lichamelijk zijn, maar ook geestelijk.
- U kunt het probleem met uw woonsituatie niet zelf oplossen.
- U heeft uw woonproblemen niet zelf veroorzaakt.
Wettelijke voorwaarden
Er zijn 2 wettelijke voorwaarden die ervoor zorgen dat u ook een urgentieverklaring kunt aanvragen:
- U krijgt of geeft mantelzorg.
- U woont in een opvang voor slachtoffers van huiselijk geweld.
Wanneer kan ik geen urgentie aanvragen?
Als u in een vervelende woonsituatie zit, is het begrijpelijk dat u met spoed een ander huis zoekt. Toch voldoet u dan vaak niet aan de voorwaarden voor een urgentieverklaring.
Deze redenen gelden niet voor een urgentieverklaring:
- Dakloosheid.
- Een klein huis of een huis in slechte staat.
- U woont bij iemand in huis met wie u het niet goed kunt vinden.
- Een scheiding of relatiebreuk.
- Uw huis is te klein als u straks een kind heeft.
- Overlast of ruzie met uw buren.
- Problemen met geld, waardoor u de huur niet of bijna niet kunt betalen.
Dreigt u dakloos te worden? Kijk bij Dreigende dakloosheid wat de gemeente voor u kan doen. Is er een andere reden waardoor u geen urgentie kunt aanvragen? Kijk dan bij Huurwoningen wat u verder kunt doen.
Hulp van uw zorgverlener
Zoekt u een huis na uw verblijf in een zorgorganisatie? Bijvoorbeeld als u bent opgenomen in een psychiatrische organisatie of maatschappelijke opvang? Dan helpt de zorgverlener u hierbij.
Wat kost een aanvraag?
Een aanvraag kost € 50. Bij een 2e aanvraag na 6 maanden betaalt u nog een keer € 50.
Hoe vraag ik urgentie aan?
Vraag urgentie aan bij WoningNet
Heeft u de voorwaarden gelezen? En denkt u dat u recht heeft op een urgentieverklaring? Ga dan naar de website van WoningNet: Urgentie aanvragen. Dit is de officiële partner van gemeente Haarlemmermeer die urgentieverzoeken behandelt. Vul eerst in de urgentiewijzer de vragenlijst in. Aan het eind van de vragenlijst kunt u een (gratis) adviesgesprek aanvragen.
Van aanvraag tot urgentieverklaring
Het proces rondom uw urgentieaanvraag bestaat uit 4 stappen:
- Urgentiewijzer: door het invullen van de vragenlijst kunt u onderzoeken of u kans maakt op een urgentieverklaring. U moet inloggen met uw inschrijfgegevens van WoningNet.
- Adviesgesprek: WoningNet bespreekt uw inschrijving bij WoningNet Stadsregio Amsterdam/DAK, uw woonsituatie en de procedure. Daarna krijgt u advies: heeft het zin om een aanvraag voor urgentie in te dienen of niet?
- Aanvraag: u hoort van WoningNet hoe u uw urgentieverklaring online kunt aanvragen.
- Besluit: na het indienen van uw complete aanvraag wordt deze binnen 8 weken beoordeeld. U hoort binnen die tijd of u de urgentieverklaring krijgt.
De gesprekken zijn telefonisch.
Hoelang blijft een urgentieverklaring geldig?
Met een urgentieverklaring kunt u reageren op woningen die passen bij uw zoekprofiel. Dat profiel staat in uw urgentieverklaring. Uw urgentieverklaring is 6 maanden geldig.
Als u een woning afwijst die bij uw zoekprofiel past, vervalt uw urgentieverklaring.