Urgentie aanvragen
Zit u in een noodsituatie? En heeft u daarom dringend een andere woning nodig? Een urgentieverklaring kan ervoor zorgen dat u voorrang krijgt op een sociale huurwoning. Er gelden voorwaarden om de urgentieverklaring te krijgen.
Wat is een urgentieverklaring?
Hulp in noodsituaties
Een urgentieverklaring geeft u voorrang op het krijgen van een sociale huurwoning. Zit u in een noodsituatie en heeft u daarom snel een andere woning nodig? Dan kan een urgentieverklaring ervoor zorgen dat u eerder zo'n huis vindt. U zit in een noodsituatie als u er lichamelijk of geestelijk last van heeft. Of als uw woonsituatie zelfs levensbedreigend is.
Duidelijke voorwaarden
Om urgentie aan te vragen moet u aan bepaalde voorwaarden voldoen. Die voorwaarden zorgen ervoor dat de urgentieverklaring gegeven wordt aan wie dat het meest nodig heeft. Dat moet ook wel: er is veel vraag naar woningen, waardoor voorrang niet zomaar gegeven kan worden. Controleer daarom goed of u aan de voorwaarden voldoet, voordat u een aanvraag doet.
Kan ik een urgentieverklaring aanvragen?
Algemene voorwaarden
U kunt een urgentieverklaring aanvragen als u aan deze voorwaarden voldoet:
- U bent 18 jaar of ouder.
- U woont al 2 jaar in de gemeente Haarlemmermeer. Dat betekent dat u volgens de Basisregistratie Personen (BRP) 2 jaar bij deze gemeente staat ingeschreven. En dat u tussendoor nergens anders heeft gewoond.
- U heeft een geldige verblijfstitel. Dat betekent dat er in uw identiteitsbewijs staat dat u Nederlander bent. Of dat er een geldig verblijfsstatus staat in uw verblijfsdocument.
- Uw woonsituatie zorgt voor gezondheidsklachten. Dat kan lichamelijk letsel zijn, maar kan ook gaan om geestelijke klachten.
- U kunt het probleem met uw woonsituatie niet zelf oplossen.
- U heeft uw woonproblemen niet zelf veroorzaakt.
Wettelijke voorwaarden
Er zijn nog 2 wettelijke voorwaarden die ervoor zorgen dat u een urgentieverklaring kunt aanvragen:
- U krijgt of geeft mantelzorg.
- U woont in een opvang voor slachtoffers van huiselijk geweld.
In welke situaties kan ik geen urgentie aanvragen?
Als u in een vervelende woonsituatie zit, is het begrijpelijk dat u met spoed een andere woning zoekt. Toch voldoet u dan vaak niet aan de voorwaarden voor een urgentieverklaring.
Deze redenen gelden niet voor een urgentieverklaring:
- Dakloosheid.
- Een kleine woning of een woning in slechte staat.
- U woont bij iemand in huis met wie u het niet goed kunt vinden.
- Een scheiding of relatiebreuk.
- Uw woning is te klein als u straks een kind heeft.
- Overlast of ruzie met uw buren.
- Financiële problemen, waardoor u de huur niet of bijna niet kunt betalen.
Dreigt u dakloos te worden? Bekijk bij Dreigende dakloosheid wat de gemeente voor u kan doen. Is er een andere reden waardoor u geen aanspraak kunt maken op urgentie? Bekijk dan bij Huurwoningen welke mogelijkheden u verder nog heeft.
Hulp van uw zorgverlener
Zoekt u een woning na uw verblijf in een zorgorganisatie? Bijvoorbeeld als u bent opgenomen in een psychiatrische organisatie of maatschappelijke opvang? Dan helpt de zorgverlener u hierbij.
Wat kost een aanvraag?
Een aanvraag kost € 50. Bij een 2e aanvraag na 6 maanden betaalt u nog een keer € 50.
Hoe vraag ik urgentie aan?
Vraag urgentie aan bij WoningNet
Heeft u de voorwaarden gelezen? En denkt u dat u recht heeft op een urgentieverklaring? Dan gaat u naar de website van WoningNet: Urgentie aanvragen. Dit is de officiële partner van gemeente Haarlemmermeer die urgentieverzoeken behandelt. Vul eerst in de urgentiewijzer de vragenlijst in. Aan het eind van de vragenlijst kunt u een (gratis) adviesgesprek aanvragen.
Van aanvraag tot urgentieverklaring
Het proces rondom uw urgentieaanvraag bestaat uit 4 stappen:
- Urgentiewijzer: door het invullen van de vragenlijst kunt u onderzoeken of u kans maakt op een urgentieverklaring. U moet inloggen met uw inschrijfgegevens van WoningNet.
- Adviesgesprek: WoningNet bespreekt uw inschrijving bij WoningNet Stadsregio Amsterdam/DAK, uw woonsituatie en de procedure. Daarna krijgt u advies: heeft het zin om een aanvraag voor urgentie in te dienen of niet?
- Aanvraag: u hoort van WoningNet hoe u uw urgentieverklaring online kunt aanvragen.
- Besluit: na het indienen van uw complete aanvraag wordt deze binnen 8 weken beoordeeld. U hoort binnen die tijd of u de urgentieverklaring krijgt.
De gesprekken zijn telefonisch.
Hoelang blijft een urgentieverklaring geldig?
Met een urgentieverklaring kunt u reageren op woningen die passen bij uw zoekprofiel. Dat profiel staat in uw urgentieverklaring. Uw urgentieverklaring is 6 maanden geldig.
Als u een woning afwijst die bij uw zoekprofiel past, vervalt uw urgentieverklaring.