Uittreksels basisregistratie personen (BRP)

Heeft u een bewijs nodig dat u in de gemeente Haarlemmermeer woont? Bijvoorbeeld omdat u zich wilt inschrijven voor een woning of een auto wilt overschrijven. Vraag een uittreksel uit de Basisregistratie personen (BRP) aan bij de gemeente. Aanvragen kan online via DigiD. U ontvangt het uittreksel dan per post.
Bedrijven bieden aan om tegen betaling een afspraak te maken bij de gemeente. Bijvoorbeeld voor het aanvragen van een uittreksel. Vraag zelf een uittreksel online aan.

Wat kost een uittreksel?

Prijzen uittreksel basisregistratie personen
Aanvraag Prijs
Online aanvraag via DigiD € 5,00
Aanvraag via de balie € 15,90

Hoe kan ik een uittreksel BRP aanvragen?

Online aanvragen

U vraagt een uittreksel Basisregistratie Personen (BRP) online aan via uw DigiD. Bij de aanvraag wordt u meteen verzocht om vooraf via iDEAL € 5,- te betalen. De gemeente stuurt het uittreksel Basisregistratie Personen binnen 2 werkdagen per post naar u op. Houd rekening met de termijnen van postbezorging.

Aan de balie 

Wilt u een uittreksel Basisregistratie Personen (BRP) aan de balie aanvragen? Maak een afspraak via het afspraakformulier. U krijgt het uittreksel meteen mee.

Wat neem ik mee naar de afspraak?

U neemt mee:

  • Een identiteitsbewijs, zoals paspoort of rijbewijs. Machtigt u iemand? Dan neemt diegene een getekende machtiging mee, een kopie van uw identiteitsbewijs en zijn of haar eigen identiteitsbewijs.

  • Pinpas of geld. U betaalt het uittreksel uit de Basisregistratie Personen bij voorkeur met een betaalpas.

Let op: Het aanvragen van het uittreksel aan de balie is duurder dan een online aanvraag met uw DigiD.

Voor wie kan ik een uittreksel BRP aanvragen?

U vraagt een uittreksel Basisregistratie Personen aan voor:

  • Uzelf.

  • Uw kind dat bij u woont, ook als het meerderjarig is.

  • Iemand die u gemachtigd heeft.

  • Uw man of vrouw of geregistreerd partner als u op hetzelfde adres woont.

Kan ik iemand machtigen om een uittreksel BRP aan te vragen?

U kunt iemand machtigen door een machtigingsformulier in te vullen. Met het machtigingsformulier geeft u iemand anders toestemming om bepaalde zaken voor u te regelen. Onderaan het formulier zet u uw handtekening met pen.

Heeft u hulp nodig bij het invullen van het machtigingsformulier? Bel naar 0900 1852.

Wat moet u meenemen naar de gemeente als u gemachtigd bent?

Als iemand u heeft gemachtigd om bepaalde zaken voor hem of haar te regelen, neemt u het volgende mee naar de gemeente:

  • De getekende machtiging.
  • Een kopie van het geldige identiteitsbewijs van de persoon die u heeft gemachtigd.
  • Uw eigen, geldige paspoort of identiteitskaart.

Hoe vraag ik een bewijs voor mijn geboorte, huwelijk of echtscheiding aan?

Heeft u een bewijs nodig van bijvoorbeeld uw geboorte, huwelijk of echtscheiding? Vraag dan een afschrift burgerlijke stand aan.