Afschrift burgerlijke stand
Voor welke aktes kan ik een uittreksel aanvragen?
Dit zijn de aktes waarvoor u een uittreksel kunt aanvragen:
-
Geboorteakte als u bent geboren in de gemeente Haarlemmermeer.
-
Huwelijksakte als u bent getrouwd in de gemeente Haarlemmermeer.
-
Partnerregistratie als u in de gemeente Haarlemmermeer uw partnerschap heeft laten registreren.
-
Akte beëindiging partnerschap als u in de gemeente Haarlemmermeer uw partnerschap heeft laten registreren.
-
Echtscheidingsakte als u in de gemeente Haarlemmermeer bent getrouwd en u een schriftelijk bewijs nodig heeft van uw echtscheiding.
-
Overlijdensakte als iemand in de gemeente Haarlemmermeer is overleden.
Hoe vraag ik een afschrift aan?
Online aanvragen
U vraagt een afschrift burgerlijke stand online aan. U ontvangt een acceptgiro voor de kosten. De gemeente stuurt het afschrift burgerlijke stand binnen 2 werkdagen per post naar u op. Houd rekening met de termijnen van postbezorging.
Aan de balie
Wilt u een afschrift burgerlijke stand aan de balie aanvragen? Maak een afspraak via het afspraakformulier.
Vraagt u een afschrift aan in het gemeentekantoor Beukenhorst in Hoofddorp? Dan krijgt u het afschrift binnen een half uur mee, als deze vóór 16.00 uur is aangevraagd. Als u na 16.00 uur een afspraak heeft, kunt u het afschrift de volgende dag afhalen.
Vraagt u een afschrift aan in het servicecentrum Halfweg of Nieuw-Vennep? Dan wordt het afschrift opgestuurd.
Wat neem ik mee bij het aanvragen van een afschrift?
Vraagt u aan de balie het afschrift burgerlijke stand aan? Dan neemt u mee:
-
Een identiteitsbewijs.
-
Pinpas of geld. U betaalt bij voorkeur met een betaalpas.
-
Vraagt u het afschrift voor iemand anders aan? Neem dan ook een schriftelijke machtiging en het identiteitsbewijs van de andere persoon mee.
Wat kost een afschrift?
Aanvraag | Prijs |
---|---|
Online aanvraag via DigiD | € 15,70 |
Aanvraag via een afspraak | € 15,70 |
Mag ik een afschrift voor iemand anders aanvragen?
U kunt ook een afschrift burgerlijke stand voor iemand anders aanvragen. Wanneer u bijvoorbeeld de erfgenaam bent of de wettelijke vertegenwoordiger. De aanvrager vult het machtigingsformulier in.
U maakt een afspraak door te bellen naar 0900 1852.
Kan ik iemand machtigen om de verklaring aan te vragen?
U kunt iemand machtigen door een machtigingsformulier in te vullen. Met het machtigingsformulier geeft u iemand anders toestemming om bepaalde zaken voor u te regelen. Onderaan het formulier zet u uw handtekening met pen.
Heeft u hulp nodig bij het invullen van het machtigingsformulier? Bel naar 0900 1852.
Wat moet u meenemen naar de gemeente als u gemachtigd bent?
Als iemand u heeft gemachtigd om bepaalde zaken voor hem of haar te regelen, neemt u het volgende mee naar de gemeente:
- De getekende machtiging.
- Een kopie van het geldige identiteitsbewijs van de persoon die u heeft gemachtigd.
- Uw eigen, geldige paspoort of identiteitskaart.