Afschrift burgerlijke stand

Heeft u een bewijs nodig van bijvoorbeeld uw geboorte, huwelijk of echtscheiding? Dan vraagt u een afschrift burgerlijke stand aan bij de gemeente waar dit plaatsvond. Het aanvragen van een afschrift gaat via DigiD. U krijgt dan een kopie van de officiële akte.
Heeft u een bewijs nodig dat u in de gemeente Haarlemmermeer woont? Vraag dan een uittreksel Basisregistratie Personen (BRP) aan.

Voor welke aktes kan ik een afschrift aanvragen?

Dit zijn de aktes waarvan u een afschrift kunt aanvragen:

  • Geboorteakte als u bent geboren in de gemeente Haarlemmermeer.
  • Huwelijksakte als u bent getrouwd in de gemeente Haarlemmermeer.
  • Partnerregistratie als u in de gemeente Haarlemmermeer uw partnerschap heeft laten registreren.
  • Akte beëindiging partnerschap als u in de gemeente Haarlemmermeer uw partnerschap heeft laten registreren.
  • Echtscheidingsakte als u in de gemeente Haarlemmermeer bent getrouwd en u een schriftelijk bewijs nodig heeft van uw echtscheiding.
  • Overlijdensakte als iemand in de gemeente Haarlemmermeer is overleden.
  • Ook wanneer de gebeurtenis heeft plaatsgevonden in Gemeente Haarlemmerliede en Spaarnwoude vraagt u bij ons het afschrift aan.

Hoe vraag ik een afschrift aan?

Online

U vraagt een afschrift burgerlijke stand online aan via uw DigiDexterne-link-icoon. U betaalt het afschrift via iDEAL.

De gemeente stuurt het afschrift binnen 2 werkdagen per post naar u op. Het hangt van de bezorging van de post af wanneer u het ontvangt.

Bent u een advocaat of notaris? Dan vraagt u een afschrift burgerlijke stand online aan via eHerkenningexterne-link-icoon.

Aan de balie

Wilt u een afschrift burgerlijke stand aan de balie aanvragen? Maak een afspraak via het afspraakformulier.

Bij gemeentekantoor Beukenhorst krijgt u het afschrift binnen een half uur mee als deze voor 16.00 uur is aangevraagd. Als u na 16.00 uur een afspraak heeft, kunt u het afschrift de volgende dag afhalen.  

Vraagt u een afschrift aan in het servicecentrum Halfweg of Nieuw-Vennep? Dan wordt het afschrift opgestuurd.

Welke documenten heb ik nodig?

Online

  • Uw DigiD.

Aan de balie

Vraagt u aan de balie het afschrift burgerlijke stand aan? Dan neemt u mee:

  • Uw identiteitsbewijs (paspoort, identiteitskaart of rijbewijs).

  • Pinpas of geld. U betaalt bij voorkeur met een betaalpas.

  • Vraagt u het afschrift voor iemand anders aan? Neem dan ook een schriftelijke machtiging en het identiteitsbewijs van de andere persoon mee.

Wat kost een afschrift?

Prijzen afschrift burgerlijke stand
AanvraagPrijs
Online aanvraag via DigiD€ 16,60
Aanvraag via een afspraak€ 16,60

Mag ik een afschrift voor iemand anders aanvragen?

U kunt ook een afschrift burgerlijke stand voor iemand anders aanvragen. Wanneer u bijvoorbeeld de erfgenaam bent of de wettelijke vertegenwoordiger. De aanvrager vult het machtigingsformulier in.

U maakt een afspraak door te bellen naar 0900 1852

Kan ik iemand machtigen om de verklaring aan te vragen?

U kunt iemand machtigen door een machtigingsformulier in te vullen. Met het machtigingsformulier geeft u iemand anders toestemming om bepaalde zaken voor u te regelen. Onderaan het formulier zet u uw handtekening met pen.

Heeft u hulp nodig bij het invullen van het machtigingsformulier? Bel naar 0900 1852.

Wat moet u meenemen naar de gemeente als u gemachtigd bent?

Neem het volgende mee als iemand u heeft gemachtigd:

  • De getekende machtiging.
  • Een kopie van het geldige identiteitsbewijs van de persoon die u heeft gemachtigd.
  • Uw eigen, geldige paspoort of identiteitskaart.