Afschrift burgerlijke stand
Heeft u een bewijs nodig van bijvoorbeeld uw geboorte, huwelijk of echtscheiding? Dan vraagt u een afschrift burgerlijke stand aan bij de gemeente waar dit plaatsvond. Het aanvragen van een afschrift gaat via DigiD. U krijgt dan een kopie van de officiële akte.
Voor welke aktes kan ik een afschrift aanvragen?
Dit zijn de aktes waarvan u een afschrift kunt aanvragen:
Akte | Voorwaarde |
---|---|
Geboorteakte | Als u bent geboren in de gemeente Haarlemmermeer. |
Huwelijksakte | Als u bent getrouwd in de gemeente Haarlemmermeer. |
Partnerregistratie | Als u in de gemeente Haarlemmermeer uw partnerschap heeft laten registreren. |
Akte beëindiging partnerschap | Als u in de gemeente Haarlemmermeer uw partnerschap heeft laten registreren. |
Echtscheidingsakte | Als u in de gemeente Haarlemmermeer bent getrouwd en u een schriftelijk bewijs nodig heeft van uw echtscheiding. |
Overlijdensakte | Als iemand in de gemeente Haarlemmermeer is overleden. |
Ook wanneer de gebeurtenis heeft plaatsgevonden in de voormalige gemeente Haarlemmerliede en Spaarnwoude vraagt u bij ons het afschrift aan.
Hoe vraag ik een afschrift aan?
Online
U vraagt een afschrift burgerlijke stand online aan via uw DigiD. U betaalt het afschrift via iDEAL.
De gemeente stuurt het afschrift binnen 2 werkdagen per post naar u op. Het hangt van de bezorging van de post af wanneer u het ontvangt.
Bent u een advocaat of notaris? Dan vraagt u een afschrift burgerlijke stand online aan via eHerkenning.
Aan de balie
Wilt u een afschrift burgerlijke stand aan de balie aanvragen? Maak een afspraak via het afspraakformulier.
Bij gemeentekantoor Beukenhorst krijgt u het afschrift binnen een half uur mee als deze voor 16.00 uur is aangevraagd. Als u na 16.00 uur een afspraak heeft, kunt u het afschrift de volgende dag afhalen.
Vraagt u een afschrift aan in het servicecentrum Halfweg of Nieuw-Vennep? Dan wordt het afschrift opgestuurd.
Welke documenten heb ik nodig?
Online
- Uw DigiD.
Aan de balie
Vraagt u aan de balie het afschrift burgerlijke stand aan? Dan neemt u mee:
- Uw identiteitsbewijs (paspoort, identiteitskaart of rijbewijs).
- Pinpas of geld. U betaalt bij voorkeur met een pinpas.
- Vraagt u het afschrift voor iemand anders aan? Neem dan ook een schriftelijke machtiging en het identiteitsbewijs van de andere persoon mee.
Wat kost een afschrift?
Aanvraag | Prijs |
---|---|
Online aanvraag via DigiD | € 16,60 |
Aanvraag via een afspraak | € 16,60 |
Mag ik een afschrift voor iemand anders aanvragen?
U kunt ook een afschrift burgerlijke stand voor iemand anders aanvragen. Wanneer u bijvoorbeeld de erfgenaam bent of de wettelijke vertegenwoordiger. De aanvrager vult het machtigingsformulier in.
U maakt een afspraak door te bellen naar 0900 1852.
Kan ik iemand machtigen om de verklaring aan te vragen?
U kunt iemand machtigen door een machtigingsformulier in te vullen. Met het machtigingsformulier geeft u iemand anders toestemming om bepaalde zaken voor u te regelen. Onderaan het formulier zet u uw handtekening met pen.
Heeft u hulp nodig bij het invullen van het machtigingsformulier? Bel naar 0900 1852.
Wat moet u meenemen naar de gemeente als u gemachtigd bent?
Neem het volgende mee als iemand u heeft gemachtigd:
- De getekende machtiging.
- Een kopie van het geldige identiteitsbewijs van de persoon die u heeft gemachtigd.
- Uw eigen, geldige paspoort of identiteitskaart.