Afschrift burgerlijke stand

Heeft u een bewijs nodig van bijvoorbeeld uw geboorte, huwelijk of echtscheiding? Dan vraagt u een afschrift burgerlijke stand aan bij de gemeente waar dit plaatsvond. Als dit in een andere gemeente heeft plaatsgevonden, vraagt u het afschrift op bij die gemeente. Het aanvragen van de akte gaat via DigiD. U krijgt dan een kopie van de officiële akte.
Heeft u een bewijs nodig dat u in de gemeente Haarlemmermeer woont? Vraag dan een uittreksel Basisregistratie Personen (BRP) aan.

Voor welke aktes kan ik een uittreksel aanvragen?

Dit zijn de aktes waarvoor u een uittreksel kunt aanvragen:

  • Geboorteakte als u bent geboren in gemeente Haarlemmermeer.

  • Huwelijksakte als u bent getrouwd in gemeente Haarlemmermeer.

  • Partnerregistratie als u in gemeente Haarlemmermeer uw partnerschap heeft laten registreren.

  • Akte beëindiging partnerschap als u in Haarlemmermeer uw partnerschap heeft laten registreren.

  • Echtscheidingsakte als u in gemeente Haarlemmermeer bent getrouwd en u een schriftelijk bewijs nodig heeft van uw echtscheiding.

  • Overlijdensakte als iemand in gemeente Haarlemmermeer is overleden.

Hoe vraag ik een afschrift aan?

Online aanvragen

U vraagt een afschrift burgerlijke stand online aan. U ontvangt een acceptgiro voor de kosten. De gemeente stuurt het afschrift burgerlijke stand binnen 2 werkdagen per post naar u op. Houd rekening met de termijnen van postbezorging.

Aan de balie

Wilt u een afschrift burgerlijke stand aan de balie aanvragen? Maak een afspraak via het afspraakformulier.

Vraagt u een afschrift aan in het gemeentekantoor Beukenhorst in Hoofddorp? Dan krijgt u het afschrift binnen een half uur mee, als deze vóór 16.00 uur is aangevraagd. Als u na 16.00 uur een afspraak heeft, kunt u het afschrift de volgende dag afhalen.

Vraagt u een afschrift aan in het servicecentrum Halfweg of Nieuw-Vennep? Dan wordt het afschrift opgestuurd.

Wat neem ik mee bij het aanvragen van een afschrift?

Vraagt u aan de balie het afschrift burgerlijke stand aan? Dan neemt u mee:

  • Een identiteitsbewijs.

  • Pinpas of geld. U betaalt bij voorkeur met een betaalpas.

  • Vraagt u het afschrift voor iemand anders aan? Neem dan ook een schriftelijke machtiging en het identiteitsbewijs van de andere persoon mee.

Wat kost een afschrift?

Prijzen afschrift burgerlijke stand
Aanvraag Prijs
Online aanvraag via DigiD € 14,30
Aanvraag via een afspraak € 14,30

Mag ik een afschrift voor iemand anders aanvragen?

U kunt ook een afschrift burgerlijke stand voor iemand anders aanvragen. Wanneer u bijvoorbeeld de erfgenaam bent of de wettelijke vertegenwoordiger. De aanvrager vult het machtigingsformulier in.

U maakt een afspraak door te bellen naar 0900 1852

Kan ik iemand machtigen om de verklaring aan te vragen?

U kunt iemand machtigen door een machtigingsformulier in te vullen. Met het machtigingsformulier geeft u iemand anders toestemming om bepaalde zaken voor u te regelen. Onderaan het formulier zet u uw handtekening met pen.

Heeft u hulp nodig bij het invullen van het machtigingsformulier? Bel naar 0900 1852.

Wat moet u meenemen naar de gemeente als u gemachtigd bent?

Als iemand u heeft gemachtigd om bepaalde zaken voor hem of haar te regelen, neemt u het volgende mee naar de gemeente:

  • De getekende machtiging.
  • Een kopie van het geldige identiteitsbewijs van de persoon die u heeft gemachtigd.
  • Uw eigen, geldige paspoort of identiteitskaart.