Trouwen in het buitenland

Wilt u in het buitenland trouwen? Dan heeft u misschien een verklaring van huwelijksbevoegdheid of verklaring ongehuwd nodig. Informeer eerst bij de gemeente in het land waar u wilt trouwen welke documenten u nodig heeft.

Wat is een verklaring van huwelijksbevoegdheid?

Dit is een document waarin staat dat u niet getrouwd bent. Ook staat erin dat u en uw partner volgens de Nederlandse wet met elkaar mogen trouwen.

Een verklaring van huwelijksbevoegdheid is in het Nederlands. Het document heeft een toelichting in het Engels, Duits, Frans, Spaans, Italiaans, Portugees, Grieks, Turks en Spaans.

Wat is een ongehuwdverklaring?

In een ongehuwdverklaring staat dat u niet getrouwd bent en geen geregistreerd partnerschap heeft. Dit uit een uittreksel uit de Basisregistratie Personen (BRP). U kunt dit zelf online aanvragen.

Een ongehuwdverklaring is in het Nederlands. Het document heeft een toelichting in het Engels, Duits, Frans, Spaans, Italiaans, Portugees, Grieks, Turks en Spaans.

Welke voorwaarden gelden voor het aanvragen van een verklaring?

  • U kunt de verklaring aanvragen als u in de gemeente Haarlemmermeer woont of als gemeente Haarlemmermeer uw laatste woonplaats in Nederland was.
  • U heeft de Nederlandse nationaliteit. Uw partner hoeft niet de Nederlandse nationaliteit te hebben.
  • Heeft u allebei de Nederlandse nationaliteit en trouwt u in het buitenland? Dan heeft u allebei de verklaring van huwelijksbevoegdheid of ongehuwdverklaring nodig. Voor de huwelijksbevoegdheid moet u een afspraak maken. De ongehuwdverklaring kunt u digitaal aanvragen.
  • Uw partner hoeft niet aanwezig te zijn bij de afspraak, ook niet als u beiden de Nederlandse nationaliteit heeft. Het mag natuurlijk wel.

Hoe vraag ik een verklaring aan?

Online

U kunt een uittreksel uit de Basisregistratie Personen (BRP) zelf online aanvragen. In het uittreksel staat of u getrouwd bent of een geregistreerd partnerschap heeft.  

Aan de balie

U kunt een verklaring van huwelijksbevoegdheid en ongehuwdverklaring aanvragen bij de balie. Maak daarvoor een afspraak via 0900 1852.

Welke documenten heb ik nodig?

Online

  • Uw DigiD.

Aan de balie

U neemt mee naar de afspraak:

  • Een geldig identiteitsbewijs (paspoort, identiteitskaart of rijbewijs) van uzelf en uw partner.
  • Als u niet het originele identiteitsbewijs van uw partner kunt laten zien: het machtigingsformulier en een kopie van een geldig identiteitsbewijs van uw partner.

Soms moet u extra documenten inleveren. Bijvoorbeeld als u beiden in het buitenland woont. Of als uw partner in het buitenland woont en niet eerder in Nederland heeft gewoond (en dus niet is ingeschreven in de Basisregistratie Personen). U heeft dan ook nodig:

  • De geboorteakte van uw partner.
  • Een verklaring van de buitenlandse woonplaats dat u en/of uw partner daar woont.
  • Een verklaring van de buitenlandse autoriteiten waaruit blijkt dat u en/of uw partner niet getrouwd is. 
  • Als uw partner in het verleden getrouwd is geweest: de echtscheidingsakte of de overlijdensakte van de overleden partner.

Let op: Het document moet origineel en compleet zijn. Verwijst het document naar andere documenten of bijlagen? Dan moet u deze ook inleveren.

Documenten in andere talen

Heeft u documenten die niet in het Nederlands, Duits, Engels of Frans zijn opgesteld? Dan moet u deze laten vertalen door een beëdigd tolk/vertalerexterne-link-icoon. Ook kan legalisering nodig zijn. Dit verschilt per land. Kijk hiervoor op de pagina Legaliseren buitenlandse documenten voor gebruik in Nederlandexterne-link-icoon van Nederlandwereldwijd.nl.

Wat kost een verklaring?

Een verklaring van huwelijksbevoegdheid kost € 29,00. Een ongehuwdverklaring kost € 16,60.

Hoe lang is een verklaring geldig?

De verklaring van huwelijksbevoegdheid en de ongehuwdverklaring zijn 6 maanden geldig.

Kan ik iemand machtigen om de verklaring aan te vragen?

Kunt u niet zelf naar de afspraak komen? Dan kunt u iemand machtigen door een machtigingsformulier in te vullen. Hiermee) geeft u iemand anders toestemming om bepaalde zaken voor u te regelen. Onderaan het formulier zet u uw handtekening met pen.

Heeft u hulp nodig bij het invullen van het machtigingsformulier? Bel naar 0900 1852.

Wat moet u meenemen naar de gemeente als u gemachtigd bent?

Als iemand u heeft gemachtigd om bepaalde zaken voor hem of haar te regelen, neemt u het volgende mee naar de gemeente:

  • De getekende machtiging.
  • Een kopie van het geldige identiteitsbewijs van de persoon die u heeft gemachtigd.
  • Uw eigen, geldige paspoort of identiteitskaart.

Waar kan ik terecht met vragen?

Neem contact op via 0900 1852.