Studietoeslag bij blijvende medische beperking

Ben je scholier of student van 15 jaar of ouder? En kun je door een beperking (bijna) geen geld verdienen? Dan kun je misschien elke maand een studietoeslag krijgen.

Kan ik studietoeslag aanvragen?

Je komt in aanmerking voor studietoeslag als je voldoet aan de onderstaande voorwaarden:

Hoe hoog is de studietoeslag?

Hoeveel studietoeslag je ontvangt, hangt af van je leeftijd. Hieronder staan de bedragen voor nieuwe aanvragen (tarief 2024).

LeeftijdNetto studietoeslag per maand
21 en ouder€ 352,80
20€ 282,23
19€ 211,67
18€ 176,40
17€ 139,35
16€ 121,71
15€ 105,84

In de maand van je verjaardag wordt het bedrag vanzelf hoger. Tot je 21 bent. Het nieuwe bedrag geldt voor 1 jaar.

Hoe kan ik studietoeslag aanvragen?

Klik op de knop Bereken je toeslag' Daarmee kom je bij Bereken uw recht. Je kunt daar zelf controleren op welke toeslagen en regelingen van de gemeente je recht hebt. Vul bij de vraag naar je vermogen 0 in, als je alleen studietoeslag aanvraagt. Daarna kun je direct de regeling aanvragen door met DigiD in te loggen.

Een van je ouders moet de studietoeslag aanvragen als je 15, 16 of 17 jaar bent.

Wanneer krijg ik bericht over mijn aanvraag?

Na je aanvraag volgt een medische keuring. Dat is om na te gaan of je door de blijvende beperking niet kunt werken naast je studie. Een arts van Salude voert de keuring uit. De arts bespreekt het advies met jou. Daarna kijkt de gemeente of bij het advies de regels gevolgd zijn.

Je krijgt binnen 8 weken na het versturen van je aanvraag een beslissing van de gemeente. Het is mogelijk dat een medewerker van de gemeente jou voor die tijd belt om je aanvraag te bespreken. Als het nodig is, maakt de medewerker een afspraak voor een extra gesprek. Het gesprek gaat over jouw situatie.

Heb je een vraag over de werkwijze van de sociale dienstverlening van de gemeente? Neem dan telefonisch contact op via 0900 1852.

Heeft een stagevergoeding gevolgen voor de studietoeslag?

Een stagevergoeding tot € 211,67 per maand (tarief 2024) heeft geen gevolgen voor de studietoeslag. Verdien je meer met je stage? Dan krijg je minder studietoeslag. Geef het daarom altijd door.