‘In 2025 gaan we aan de slag met de deelprojecten’
2024 was een belangrijk jaar voor Spoorzone Hoofddorp. De gemeenteraad stelde in september het Ontwikkelkader vast. ‘Dat was een grote mijlpaal’, zegt programmamanager Judith van Wijk. Hieronder blikt Judith kort terug op het afgelopen jaar én kijkt ze vooruit naar 2025.
Waarom was het besluit van de gemeenteraad belangrijk?
‘Het Ontwikkelkader is de toekomstvisie voor Spoorzone. We hebben het gemaakt in samenwerking met de provincie Noord-Holland en het ministerie van Binnenlandse Zaken. En we hebben inwoners, bedrijven en ontwikkelaars gevraagd wat ze ervan vinden. We zijn heel blij dat veel leden van de gemeenteraad enthousiast zijn over het Ontwikkelkader. En dat ze graag ook goed op de hoogte willen blijven. Dat is terecht trouwens. Want Spoorzone is een hele grote ontwikkeling. Het doel is om tussen de 6.500 tot 10.000 woningen te bouwen. Samen met de ontwikkeling van Hyde Park en Stadscentrum zorgt Spoorzone voor een echte verandering van het centrumgebied van Hoofddorp.’
Wat gaat er in 2025 gebeuren?
‘We gaan de plannen verder uitwerken voor een aantal delen van Spoorzone. Om te beginnen voor het noordelijke deel van Stationskwartier. Dat is tussen Hyde Park en het station. In het Ontwikkelkader staan plannen op hoofdlijnen. In 2025 gaan we kijken hoeveel en wat voor soort woningen daar komen. De afspraak is dat minimaal de helft van die woningen betaalbaar is. Dat zijn bijvoorbeeld koopwoningen onder de prijs van de Nationale Hypotheekgarantie. Dat is in 2024 € 435.000. Ook sociale huurwoningen horen daarbij. We gaan daarnaast kijken wat voor soort sportvoorzieningen er komen. Verder kijken we waar scholen en huisartsen kunnen komen. Hoeveel parkeerplaatsen voor bewoners en bezoekers moeten er zijn? Dat is afhankelijk van het soort woningen en van de regels die de gemeente daarvoor heeft. Je kunt je voorstellen dat vlak bij het station minder parkeerplaatsen nodig zijn dan in Graan voor Visch Zuid.’
foto: In deze korte video laat Beryl van Straten zien waar de nieuwe woningen in Spoorzone komen en waar het stationsplein.
Bekijk de video van wethouder Beryl van Straten
Wat gaan jullie doen in Graan voor Visch Zuid?
‘Graan voor Visch Zuid is een heel ander gebied dan Stationskwartier. Er zijn hier heel veel verschillende eigenaren en bedrijven. We gaan ook voor Graan voor Visch Zuid een uitwerking maken van het Ontwikkelkader. We kijken onder meer naar verkeer, parkeren, de gevolgen voor de bedrijven in het gebied. En ook naar de voorzieningen die nodig zijn voor de toekomstige woningen. Collega’s van ons team gaan in gesprek met bedrijven, vooral rondom de Diamantlaan en Smaragdlaan. Want we verwachten dat de vernieuwing in Graan voor Visch Zuid daar begint. Het vervolg is sterk afhankelijk van de eigenaren in het gebied.’
Wat staat er nog meer op de agenda?
‘We hopen dat we begin 2025 kunnen vertellen met welk stedenbouwkundig bureau we gaan samenwerken voor Stationskwartier. We uitnodigen mensen uit om samen met dat bureau en met ons te praten over de plannen. We willen bedrijven en inwoners in en rond het Stationskwartier en Graan voor Visch Zuid vaker informeren over de plannen. Want we hebben steeds meer te vertellen. Ook gaan we verder met milieuonderzoeken. Hoe staat het straks in Spoorzone met geluid van verkeer, luchtkwaliteit en planten en dieren? Dan gaan we onderzoeken. En wilt u graag meepraten over de plannen voor Spoorzone? Hou daarvoor de nieuwsbrief in de gaten.’
foto: Programmamanagers Frank Velthuis en Judith van Wijk.
Gehighlighte tekst: Samen met Frank Velthuis is Judith van Wijk nu zo’n 2 jaar programmamanager van Spoorzone. ‘Het programma Spoorzone bestaat uit verschillende projecten en opgaven. Het is onze taak om te zorgen dat die goed op elkaar aansluiten. Ons werk is ook om te zorgen dat er voldoende en geschikte mensen zijn bij de gemeente om het werk te doen. Daar zijn we de afgelopen tijd onder andere mee bezig geweest. Komend jaar willen we nog meer in gesprek met anderen. Want de gemeente kan Spoorzone niet alleen ontwikkelen. Dat moeten we samen met anderen doen, bijvoorbeeld met het Rijk en de provincie, de Vervoerregio Amsterdam, woningcorporaties en ontwikkelaars.’