Plaagdieren, ongedierte of dode dieren

Voor het voorkomen en bestrijden van ongedierte (bijvoorbeeld muizen, zilvervisjes en vlooien) in uw huis of tuin bent u meestal zelf verantwoordelijk. De gemeente bestrijdt wel ratten en kakkerlakken in en om uw huis. Verder richt de gemeente zich op de bestrijding van ongedierte in de openbare ruimte, zoals wespen.

Bestrijdt de gemeente ook ongedierte in mijn huis of tuin?

De gemeente bestrijdt alleen ratten en kakkerlakken in uw eigen huis of tuin. Heeft u last van ander ongedierte? Dan bent u zelf verantwoordelijk voor de bestrijding.

Heeft u hulp nodig bij de bestrijding van ongedierte in uw huis of tuin?

Huur Meerlanden in als u hulp nodig heeft bij het bestrijden van ongedierte in uw huis of tuin. U betaalt deze hulp zelf.

Heeft u last van ratten of kakkerlakken in uw huis of tuin?

Meld het online via de pagina Schade en overlast direct melden. In opdracht van de gemeente bestrijdt Meerlanden ratten en kakkerlakken gratis bij u thuis of in uw tuin. Dit is belangrijk voor de volksgezondheid.

Wat moet ik doen als ik een dood dier vind?

• Vindt u een dood dier (groter dan een muis) in de openbare ruimte? Meld het online via de pagina Schade en overlast direct melden of via 0900 1852. De gemeente laat het dier dan zo snel mogelijk opruimen door Meerlanden.
  • Ziet u een dode kat of dode hond? Neem dan contact op met de dierenambulance via 088 811 3680. De dierenambulance kan controleren of het dier een chip heeft en zo vermiste katten en honden vinden.
  • Is uw huisdier overleden? Woont u de gemeente Haarlemmermeer? Breng uw overleden huisdier (bijvoorbeeld uw hond, kat of konijn) dan naar Meerlandenexterne-link-icoon. De kosten zijn € 6,66 per dier. Neem uw legitimatiebewijs (bijvoorbeeld uw paspoort of rijbewijs) mee. Dit is nodig om te controleren of u inderdaad in de gemeente Haarlemmermeer woont.

Wat kan ik doen als ik last heb van ongedierte in de openbare ruimte?

Heeft u last van ongedierte in de openbare ruimte?

• Heeft u last van wespen, ratten, kakkerlakken en andere dieren (bijvoorbeeld rupsen, kevers, en dergelijke) in de openbare ruimte? Meld het online via ons meldingsformulierexterne-link-icoon. Kijk onder de categorie Afval.
  • Ziet u een muskus- of beverrat (waterdieren groter dan een rat)? Bel dan het Meldpunt Muskusrattenbeheer op telefoonnummer 030 634 5756.

Wat is 'openbare (buiten)ruimte'?

Met 'openbare ruimte' worden alle plaatsen bedoeld die voor iedereen toegankelijk zijn. Bijvoorbeeld straten, pleinen en parken.

Wat doet de gemeente tegen ongedierte?

De gemeente doet aan plaagdierbeheer. Het doel hiervan is om ongedierte te voorkomen. Dit werkt zo:

1. Er worden inspecties uitgevoerd om te bekijken welke problemen er door ongedierte ontstaan.
  2. Bewoners nemen preventieve maatregelen in hun woning of tuin, zoals het weghalen van voedsel en schuilplaatsen van dieren. U bent daar dus zelf verantwoordelijk voor.
  3. Is dit niet voldoende? Dan gaat de gemeente ongedierte bestrijden door bijvoorbeeld vallen te zetten.

Wat kan ik zelf doen tegen ongedierte?

Ongedierte voorkomen is beter dan bestrijden. U kunt ongedierte voorkomen door de omgeving onaantrekkelijk te maken.

Er zijn een aantal dingen die u zelf kunt doen om de komst van ongedierte, zoals muizen of ratten, tegen te gaan:

• Maak luchtgaten, spleten en uw keldertoegang dicht, maar zorg nog wel voor voldoende ventilatie.
  • Laat geen eten rondslingeren en voorkom afval rond uw huis.
  • Bewaar voedsel in afsluitbare bakken, ook honden en kattenvoer. Overal in huis en in uw kelder, garage of schuur.
  • Ruim fruit op dat in de tuin op de grond is gevallen.
  • Maak dierenverblijven (zoals kippenhokken) ratdicht met fijnmazig gaas.
  • Voorkom dat u ratten aantrekt als u tuinvogels en eenden voert. Dit doet u door kleine hoeveelheden voer te geven en dit op een verhoogde plaats (bijvoorbeeld tafel) te leggen. Haal het voer dat overblijft weg.
  • Voorkom nestelmogelijkheid bij de opslag van haardhout en snoeiafval.
  • Zet geen afval naast de container.