Paspoort of identiteitskaart voor Nederlanders zonder vaste woonplaats

Verblijft u in Nederland, maar heeft u geen vaste woon- of verblijfplaats? En heeft u de Nederlandse nationaliteit? Dan kunt u een paspoort of identiteitskaart aanvragen bij gemeentebalie Schiphol.
Op Kerstmis (zondag 25 en maandag 26 december) en op nieuwjaarsdag (zondag 1 januari 2023) is gemeentebalie Schiphol gesloten.

Hoe vraag ik een reisdocument aan?

Dit doet u op de volgende manier:

  1. Vul eerst het formulier Basis Registratie Personen in.
  2. Verzamel documenten die bewijzen dat u in Nederland of in het buitenland was: vanaf de datum van uw uitschrijving uit de Basisregistratie Personen (BRP) tot de datum van uw aanvraag. Dit bewijst u met:
  • verklaringen van uitkeringsinstanties
  • verzekeringspapieren
  • werkgeversverklaring(en)
  • huur- of koopcontract(en)
  • salarisstroken
  • bankafschriften met pinbetalingen
  • pensioenstukken
  • belastingaangifte(s)
  • verklaringen van maatschappelijke hulpverleners
  1. Stuur het ingevulde formulier Basis Registratie Personen (BRP) samen met de bewijzen op via het contactformulier van gemeentebalie Schiphol.

Gemeentebalie Schiphol neemt binnen 4 weken via e-mail contact met u op. Zijn alle documenten ingediend en goedgekeurd? Dan krijgt u een e-mail met daarin een link om een afspraak te maken. Tijdens die afspraak maakt een medewerker een afspraak voor het afhalen van uw paspoort of identiteitskaart. 

U versnelt de afhandeling van uw aanvraag als u de stappen hierboven precies volgt. Zorg ervoor dat u het formulier helemaal invult en stuur uw aanvraag pas in als u alle vereiste documenten kunt meesturen. Als uw aanvraag is goedgekeurd krijgt u een e-mail om een afspraak te maken. 

Wat neem ik mee als ik mijn reisdocument aanvraag?

  • Neem alle originele documenten mee die u heeft ingediend.
  • Een pasfoto in kleur. Uw pasfoto moet aan deze eisen voldoen. U kunt een pasfoto laten maken bij Capi-Lux in aankomsthal 1 of bij andere fotografen in Nederland.

Wat neem ik mee als ik mijn reisdocument ophaal?

  • U haalt uw paspoort of identiteitskaart zelf op bij gemeentebalie Schiphol.
  • Uw paspoort of identiteitskaart die u nog in bezit heeft in. Deze levert u in als u uw nieuwe reisdocument ophaalt.
  • Bij kinderen onder de 12 jaar moet bij het aanvragen en afhalen van het reisdocument 1  ouder of gezaghouder meekomen. Lukt dit niet en gaat een grootouder of oppas mee? Dan moet de ouder of gezaghouder toestemming geven.
  • Kinderen van 12 jaar en ouder mogen zelf hun reisdocument ophalen.

U heeft maximaal 3 maanden de tijd om het nieuwe paspoort of de identiteitskaart op te halen. Na 3 maanden wordt het paspoort of de identiteitskaart vernietigd.

Hoe lang duurt het voordat mijn reisdocument klaar is?

Hieronder staan de levertijden van reisdocumenten. In de tabel ziet u per dag van aanvragen, wanneer u uw paspoort of identiteitskaart bij gemeentebalie Schiphol kunt afhalen.

Op woensdag en zondag is gemeentebalie Schiphol gesloten. U kunt op die dagen geen paspoort of identiteitskaart aanvragen of afhalen.

Overzicht levertijden
Aanvraag Afhalen vanaf
maandag donderdag
dinsdag vrijdag
donderdag dinsdag
vrijdag donderdag
zaterdag donderdag

Als u in het buitenland woont en op donderdag 22 december een aanvraag doet, kunt u uw reisdocument vanaf donderdag 29 december afhalen.

De levertijd kan oplopen als:

  • U uw reisdocument laat bezorgen.
  • U uw reisdocument bent verloren of kwijt bent.

Hoeveel kost een nieuw reisdocument?

U kunt alleen met pin of creditcard betalen. De gemeentebalie Schiphol accepteert géén betaalkaarten van Visa Electron en American Express. 

Overzicht prijzen
Soort reisdocument Prijs
Nationaal Paspoort (tot 18 jaar) € 95,80
Nationaal Paspoort (vanaf 18 jaar) € 114,30
Zakenpaspoort € 114,30
Nederlandse identiteitskaart (tot 18 jaar) € 78,70
Nederlandse identiteitskaart (vanaf 18 jaar) € 110,25

Wat doe ik als mijn reisdocument vermist of gestolen is?

Is uw reisdocument gestolen? Doe dan altijd aangifte bij de politie. Zo voorkomt u dat iemand anders uw identiteit steelt. Als u uw reisdocument bent verloren, heeft u geen proces-verbaal van de politie nodig.

Hoe kan ik mijn afspraak afzeggen of aanpassen?

Wilt u uw afspraak afzeggen of aanpassen? Gebruik de link in de bevestiging van uw afspraak.

Heeft u vragen over uw afspraak? Of heeft u geen bevestiging van uw afspraak ontvangen? Neem contact op via het contactformulier van gemeentebalie Schiphol.

Waar kan ik vragen stellen?

Heeft u vragen over de aanvraag van uw paspoort of identiteitskaart? Bel dan het ministerie van Buitenlandse Zaken op het telefoonnummer 0031 247 247 247.

Voor andere vragen neemt u contact via het contactformulier van gemeentebalie Schiphol.

Wat zijn de openingstijden en waar is de balie?