Paspoort of identiteitskaart voor Nederlanders zonder vaste woonplaats
Verblijft u in Nederland, maar heeft u geen vaste woon- of verblijfplaats? En heeft u de Nederlandse nationaliteit? Dan kunt u een paspoort of identiteitskaart aanvragen bij gemeentebalie Schiphol. Voordat u een afspraak kunt maken, moet u een aantal stappen doorlopen. De stappen worden hieronder beschreven. We doen ons best om u snel te helpen, maar houd rekening met een langere wachttijd.
Hoe lang duurt een paspoort aanvragen?
We beoordelen de vragenlijst die u heeft ingestuurd op volgorde van binnenkomst. We werken nu aan de vragenlijsten die zijn opgestuurd op: 9 februari.
We doen ons best om u zo snel mogelijk te helpen, maar er is een wachttijd. De wachttijd is in totaal 4 tot 6 weken:
- Beoordelen online ingestuurde vragenlijst en documenten door de gemeente: 3 weken.
- Afspraak bij de balie: 1 tot 2 weken (ná het beoordelen van de vragenlijst en documenten).
- Afhalen paspoort of identiteitsbewijs: 3 tot 4 werkdagen.
Hoe vraag ik een reisdocument aan?
Het aanvragen van een reisdocument bij gemeentebalie Schiphol werkt zo:
1) Documenten verzamelen
Verzamel documenten die bewijzen dat u in Nederland of in het buitenland was: vanaf de datum van uw uitschrijving uit de Basisregistratie Personen (BRP) tot de datum van uw aanvraag. Voorbeelden:
- verklaringen van uitkeringsinstanties
- verzekeringspapieren
- werkgeversverklaring(en)
- huur- of koopcontract(en)
- salarisstroken
- bankafschriften met pinbetalingen
- pensioenstukken
- belastingaangifte(s)
- verklaringen van maatschappelijke hulpverleners
2) Documenten scannen
Scan alle documenten. Ook uw paspoort of identiteitskaart scant u in.
3) Vragenlijst gemeentebalie Schiphol invullen en documenten toevoegen
U vult de vragenlijst reisdocumenten voor Nederlanders zonder vaste woonplaats van gemeentebalie Schiphol in. Daarna verstuurt u de vragenlijst samen met de documenten.
4) Meer documenten opsturen als dat nodig is
Gemeentebalie Schiphol neemt binnen 3 weken via e-mail contact met u op. Het kan gebeuren dat de gemeente meer documenten van u nodig heeft. U krijgt dan hierover een e-mail.
5) Afspraak maken
Zijn alle documenten ingediend en goedgekeurd? Dan krijgt u een e-mail met daarin een link om een afspraak te maken.
6) Naar de afspraak komen
U laat tijdens uw afspraak alle originele documenten die u heeft toegestuurd voor de aanvraag. Neem een pasfoto in kleur mee die voldoet aan deze eisen.
Tijdens de afspraak worden uw vingerafdrukken opgenomen en u betaalt het reisdocument. Ook maakt een medewerker een afspraak voor het afhalen van uw paspoort of identiteitskaart.
7) Reisdocument afhalen of laten bezorgen
Afhalen
U komt uw paspoort of identiteitskaart persoonlijk ophalen bij gemeentebalie Schiphol. U kunt het reisdocument na 3 werkdagen afhalen.
In de tabel hieronder ziet u vanaf wanneer u uw paspoort of identiteitskaart bij de gemeentebalie Schiphol kunt afhalen.
Aanvraag | Afhalen vanaf |
---|---|
maandag | donderdag |
dinsdag | vrijdag |
donderdag | dinsdag |
vrijdag | donderdag |
zaterdag | donderdag |
Op woensdag en zondag is gemeentebalie Schiphol gesloten. U kunt op die dagen geen paspoort of identiteitskaart aanvragen of afhalen. Bekijk de openingstijden en locatie van gemeentebalie Schiphol.
Laten bezorgen
U kunt uw reisdocument ook op een adres in Nederland laten bezorgen. De voorwaarden zijn:
- Bezorgen kan in heel Nederland, behalve op de Waddeneilanden. De levertijd is tussen de 7 en 10 werkdagen.
- U neemt uw paspoort of identiteitskaart persoonlijk aan van de bezorger. Bij levering van paspoort en identiteitskaarten voor meerdere gezinsleden, moeten al die gezinsleden op het moment van bezorging aanwezig zijn. Dit geldt ook voor kinderen.
- Als u uw nieuwe paspoort of identiteitskaart ontvangt levert u uw paspoort of identiteitskaart die u nog in bezit heeft in.
- Het bezorgen van 1 reisdocument kost € 31,05. Laat u meerdere reisdocumenten tegelijk bezorgen, dan betaalt u het aantal documenten keer € 31,05.
Wat moet ik meenemen?
Meenemen bij het aanvragen
- Neem alle originele documenten mee die u heeft ingediend.
- Een pasfoto in kleur. Uw pasfoto moet aan deze eisen voldoen. U kunt een pasfoto laten maken bij Capi-Lux in aankomsthal 1 of bij andere fotografen in Nederland. In het buitenland gemaakte foto’s voldoen vaak niet aan de eisen. Wij beoordelen uw pasfoto’s bij de afspraak aan de balie.
- Pinpas of creditcard. U kunt alleen met pin of creditcard betalen. De gemeentebalie Schiphol accepteert geen contact geld en betaalkaarten van Visa Electron en American Express.
Meenemen bij het ophalen
- Uw paspoort of identiteitskaart die u nog in bezit heeft in. Deze levert u in als u uw nieuwe reisdocument ophaalt.
U haalt uw paspoort of identiteitskaart zelf op bij gemeentebalie Schiphol.
U heeft maximaal 3 maanden de tijd om het nieuwe paspoort of de identiteitskaart op te halen. Na 3 maanden wordt het paspoort of de identiteitskaart vernietigd.
Wat kost het?
Soort reisdocument | Prijs |
---|---|
Nationaal Paspoort (tot 18 jaar) | € 109,80 |
Nationaal Paspoort (vanaf 18 jaar) | € 130,95 |
Zakenpaspoort | € 130,95 |
Nederlandse identiteitskaart (tot 18 jaar) | € 90,15 |
Nederlandse identiteitskaart (vanaf 18 jaar) | € 126,30 |
Gehighlighte tekst: U kunt alleen met pin of creditcard betalen. De gemeentebalie Schiphol accepteert géén betaalkaarten van Visa Electron en American Express.
Wat zijn de openingstijden en waar is de balie?
Veelgestelde vragen
Kunnen kinderen hun reisdocument aanvragen en ophalen?
Aanvragen
Kinderen tot 12 jaar hebben voor de aanvraag van een identiteitskaart toestemming nodig. Kinderen tot 18 jaar hebben voor de aanvraag van een paspoort toestemming nodig.
Beide ouders of gezaghouders geven toestemming. Hiervoor vullen beide een Toestemmingsverklaring ouder of gezaghebber minderjarige aanvrager in.
Kinderen moeten aanwezig zijn bij de aanvraag van het paspoort of de identiteitskaart.
Ophalen
Kinderen moeten aanwezig zijn bij het ophalen van het paspoort of de identiteitskaart door de ouders. Kinderen van 12 jaar en ouder mogen hun reisdocument ophalen zonder begeleiding.
Wat doe ik als mijn reisdocument vermist of gestolen is?
Is uw reisdocument gestolen? Doe dan altijd aangifte bij de politie. Zo voorkomt u dat iemand anders uw identiteit steelt.
Als u uw reisdocument bent verloren, hoeft u geen aangifte te doen bij de politie.
Hoe kan ik mijn afspraak afzeggen of aanpassen?
Wilt u uw afspraak afzeggen of aanpassen? Gebruik de link in de bevestigingsmail van uw afspraak.
Heeft u vragen over uw afspraak? Of heeft u geen bevestiging van uw afspraak ontvangen? Neem contact op via het contactformulier van gemeentebalie Schiphol.
Waar kan ik vragen stellen?
Neem contact op via het contactformulier van gemeentebalie Schiphol.