DigiD voor Nederlanders in het buitenland

Woont u in het buitenland en heeft u een DigiD nodig? U kunt een DigiD aanvragen als u de Nederlandse nationaliteit of de nationaliteit van een ander EER-land heeft. U maakt eerst een afspraak bij gemeentebalie Schiphol, daarna vraagt u online een DigiD. U komt op afspraak naar de gemeentebalie Schiphol om uw activeringscode op te halen.
Maak eerst een afspraak bij gemeentebalie Schiphol om uw activeringscode op te halen. De dag van de afspraak mag niet later zijn dan 30 dagen na uw DigiD-aanvraag op de website van DigiD.

Kan ik een DigiD aanvragen?

U kunt alleen een DigiD aanvragen als u:

Hoe vraag ik online een DigiD aan?

1. U maakt een afspraak bij gemeentebalie Schiphol. Gebruik daarvoor de knop 'Afspraak maken'. De dag van de afspraak mag niet later zijn dan 30 dagen na uw DigiD-aanvraag.

2. U gaat naar de website DigiD.nlexterne-link-icoon en kiest: Aanvragen.

3. Kies tijdens de aanvraag: Ik woon buiten Nederland.

4. Onthoud uw gebruikersnaam en wachtwoord goed.

5. Na het aanvragen krijgt u een sms en een e-mail met een baliecode.

6. Met de baliecode en uw paspoort of identiteitskaart gaat u op de afgesproken dag naar de gemeentebalie Schiphol. Hier krijgt u de activeringscode om uw DigiD te activeren.

7. Met de code, uw gebruikersnaam en uw wachtwoord activeert u uw DigiD op de website DigiD.nlexterne-link-icoon. U activeert de DigiD niet bij gemeentebalie Schiphol, maar bijvoorbeeld thuis of ergens anders.

Woont of bent u voor langere tijd in het buitenland?

En heeft u de vanuit het buitenland een DigiD aangevraagd en een baliecode ontvangen? Dan kunt u de activeringscode ontvangen door te videobellen met Nederland Wereldwijd. U hoeft dan niet naar gemeentebalie Schiphol of een andere DigiD-balie te reizen. Lees meer over een DigiD-activeringscode ontvangen via videobellenexterne-link-icoon

Houd rekening met de wachttijd bij gemeentebalie Schipholexterne-link-icoon. U kunt de activeringscode ook ophalen bij andere DigiD-balies in Nederlandexterne-link-icoon.

Wat neem ik mee?

• Uw baliecode. Na uw aanvraag van uw DigiD krijgt u een sms en e-mail met uw baliecode. De baliecode is 30 dagen geldig.

• Uw Nederlands paspoort of identiteitskaart of die van een ander EER-land. Op het document staat uw burgerservicenummer (BSN). U heeft dit paspoort of deze identiteitskaart gebruikt tijdens de aanvraag van uw DigiD.

Waar kan ik vragen stellen?

Heeft u vragen over het aanvragen van DigiD vanuit het buitenland? Neem contact op met DigiD via de website DigiD.nlexterne-link-icoon of bel naar 0031 88 123 65 55.

Voor andere vragen neemt u contact op met de gemeentebalie Schiphol via het contactformulierexterne-link-icoon.

Waar is de balie en wat zijn de openingstijden?