DigiD aanvragen vanuit het buitenland
Woont u in het buitenland en heeft u een DigiD nodig? U kunt een DigiD aanvragen als u een burgerservicenummer (BSN) heeft. U maakt eerst een afspraak bij gemeentebalie Schiphol, daarna vraagt u online een DigiD. U komt op afspraak naar de gemeentebalie Schiphol om uw activeringscode op te halen.
Kan ik een DigiD aanvragen?
U kunt alleen een DigiD aanvragen als u:
- in het buitenland woont.
- een geldig paspoort of identiteitskaart van Nederland of van een ander land heeft.
- een burgerservicenummer (BSN) heeft. Heeft u geen BSN? Dan schrijft u zich in als niet-ingezetene in het Register Niet-Ingezetenen (RNI).
- een mobiele telefoon heeft die u kunt gebruiken in Nederland en in het buitenland.
- een e-mailadres heeft.
Hoe vraag ik online een DigiD aan?
- U maakt een afspraak bij gemeentebalie Schiphol. Gebruik daarvoor de knop 'Afspraak maken'. De dag van de afspraak mag niet later zijn dan 30 dagen na uw DigiD-aanvraag.
- U gaat naar de website DigiD.nl/buitenland en kiest: Aanvragen.
- Kies tijdens de aanvraag: Ik woon buiten Nederland.
- Onthoud uw gebruikersnaam en wachtwoord goed.
- Na het aanvragen krijgt u een sms en een e-mail met een baliecode (begint met een B).
- Met de baliecode en uw paspoort of identiteitskaart gaat u op de afgesproken dag naar de gemeentebalie Schiphol. Hier krijgt u de activeringscode om uw DigiD te activeren. De activeringscode begint met een A.
- Met de code, uw gebruikersnaam en uw wachtwoord activeert u uw DigiD op de website DigiD.nl/aanvragen-en-activeren. U activeert de DigiD niet bij gemeentebalie Schiphol, maar bijvoorbeeld thuis of ergens anders.
Woont of bent u voor langere tijd in het buitenland?
En heeft u de vanuit het buitenland een DigiD aangevraagd en een baliecode ontvangen? Dan kunt u de activeringscode ontvangen door te videobellen met Nederland Wereldwijd. U hoeft dan niet naar gemeentebalie Schiphol of een andere DigiD-balie te reizen. Lees meer over een DigiD-activeringscode ontvangen via videobellen.
Gehighlighte tekst: Houd rekening met de wachttijd bij gemeentebalie Schiphol. U kunt de activeringscode ook ophalen bij andere DigiD-balies in Nederland.
Wat neem ik mee?
- Uw baliecode. Na uw aanvraag van uw DigiD krijgt u een sms en e-mail met uw baliecode. De baliecode is 30 dagen geldig.
- Uw Nederlands paspoort of identiteitskaart of die van een ander land.
- Uw burgerservicenummer (BSN). Het BSN staat op uw Nederlandse paspoort. U heeft dit paspoort of deze identiteitskaart gebruikt tijdens de aanvraag van uw DigiD. Heeft u een buitenlands paspoort? Dan neemt u uw BSN-gegevens mee.
- De telefoon waarvan u het telefoonnummer heeft ingevuld tijdens de aanvraag.
Waar kan ik vragen stellen?
Heeft u vragen over het aanvragen van DigiD vanuit het buitenland? Neem contact op met DigiD via de website DigiD.nl of bel naar 0031 88 123 65 55.
Voor andere vragen neemt u contact op met de gemeentebalie Schiphol via het contactformulier van gemeentebalie Schiphol.