DigiD voor Nederlanders in het buitenland

Woont u in het buitenland en heeft u een DigiD nodig? Dan kunt u een DigiD aanvragen als u een burgerservicenummer (bsn) heeft. Dit kan via videobellen met Nederland Wereldwijd of door langs te gaan bij een grensgemeente in Nederland, zoals de gemeentebalie Schiphol. Voor beide manieren maakt u eerst een afspraak. Voor videobellen maakt u een afspraak bij Nederland WereldWijd.

Instructie tekst: Maak eerst een afspraak voor uw DigiD-activeringscode. Plan daarna pas uw reis.

Kan ik een DigiD aanvragen?

Wilt u een DigiD aanvragen terwijl u in het buitenland woont? Controleer dan eerst of u aan de voorwaarden voldoet. U kunt alleen een DigiD aanvragen als u:  

Hoe vraag ik een DigiD aan?

U kunt op 2 manieren uw DigiD regelen: via videobellen of via een DigiD-balie (grensgemeente).

Via videobellen

Kijk voor meer informatie op DigiD activeren via videobellen vanuit het buitenlandexterne-link-icoon op de website Nederland Wereldwijd.

Bekijk ook het Youtube-filmpje Voorbereiden op uw Digid-belafspraakexterne-link-icoon van Nederland Wereldwijd.

Via een DigiD-balie

Via een van de DigiD-balies in Nederlandexterne-link-icoon. Woont u bij de grens van Nederland? Kies dan een DigiD-balie bij u in de buurt. 

De wachttijd bij de gemeentebalie Schipholexterne-link-icoon is lang. Wilt u toch afspreken bij de gemeentebalie Schiphol? Maak dan een afspraak via de knop 'Maak een afspraak' op deze pagina.

Hoe verloopt de aanvraag via de gemeentebalie Schiphol?

Belangrijke tekst: De wachttijd bij de gemeentebalie Schipholexterne-link-icoon is lang. Wilt u toch afspreken bij de gemeentebalie Schiphol? Maak dan een afspraak via de knop 'Maak een afspraak' op deze pagina.

Afspraak maken

Maak eerst een afspraak bij de gemeentebalie Schiphol. Gebruik daarvoor de knop 'Maak een afspraak' op deze pagina.  

Baliecode aanvragen

Vraag daarna online een baliecode aan. Doe dit 30 dagen of korter voor uw afspraak bij een van de grensgemeenten. Anders geldt de code die u ontvangt niet meer.

U krijgt een sms en een e-mail met een baliecode na uw aanvraag. De baliecode begint met een B.  

Wat neem ik mee naar de gemeentebalie Schiphol?

  • Uw baliecode. Na uw aanvraag van uw DigiD krijgt u een sms en e-mail met uw baliecode. De baliecode is 30 dagen geldig.
  • Uw Nederlands paspoort of identiteitskaart of die van een ander land.
  • Uw burgerservicenummer (bsn). Het bsn staat op uw Nederlandse paspoort of identiteitskaart. U heeft dit paspoort of deze identiteitskaart gebruikt tijdens de aanvraag van uw DigiD. Heeft u een buitenlands paspoort? Dan neemt u uw bsn-gegevens mee.
  • De telefoon waarvan u het telefoonnummer heeft ingevuld tijdens de aanvraag.

Bij de afspraak krijgt u de DigiD-activeringscode om uw DigiD te activeren. De activeringscode begint met een A. Met de DigiD-activeringscode, uw gebruikersnaam en uw wachtwoord activeert u uw DigiD op de pagina Digid activerenexterne-link-icoon van DigiD. 

Waar kan ik vragen stellen?

Heeft u vragen over het aanvragen van DigiD vanuit het buitenland? Neem contact op met DigiD via de website DigiD.nlexterne-link-icoon of bel naar 0031 88 123 65 55.

Voor andere vragen neemt u contact op met de gemeentebalie Schiphol via het contactformulier van gemeentebalie Schipholexterne-link-icoon.

Waar is de balie en wat zijn de openingstijden?