Dit is een website van de gemeente Haarlemmermeer

Vragen en antwoorden betaald parkeren

Op deze pagina vindt u vragen en antwoorden over het betaald parkeren en de blauwe zone in en rondom het Pionier-Bolsterrein.

Inleiding en aanleiding

Wat is de aanleiding om betaald parkeren in te voeren?

Het Pionier-Bolsterrein wordt de komende jaren ontwikkeld tot een woon-werkgebied met ongeveer 2.000 woningen en bestaande en nieuwe bedrijven. Dit brengt meer verkeer met zich mee, wat de druk op de openbare ruimte vergroot. Om parkeeroverlast te voorkomen, willen we betaald parkeren invoeren.

Wat is het doel van betaald parkeren?

Met betaald parkeren wordt ervoor gezorgd, dat "de juiste parkeerder op de juiste plek" parkeert. Dit betekent dat verschillende groepen parkeerders (zoals bewoners, bezoekers, werknemers) op een efficiënte en passende manier gebruik maken van de beschikbare parkeerruimte. Dit draagt bij aan de leefbaarheid van de buurt.

Het gebied en de werking van het betaald parkeren en de blauwe zone

Hoe worden de grenzen bepaald waar de betaald parkeren gaat gelden?

De gemeente heeft een voorlopig gebied aangegeven rond het plangebied van het Pionier-Bolsterrein. Deze grenzen zijn gebaseerd op een inschatting van hoe ver mensen maximaal bereid zijn te lopen vanaf het plangebied om hun auto nog gratis te kunnen parkeren. De precieze grenzen worden later samen met bewoners en betrokkenen besproken. 

Hoe groot wordt het gebied waar het betaald parkeren van toepassing zal zijn?

Het gaat om het Pionier-Bolsterrein en de directe omgeving. Zo voorkomen we dat de parkeerdruk te hoog wordt in de directe omgeving van het Pionier-Bolsterrein. Op de afbeelding hieronder is te zien om welk gebied het gaat. De precieze grenzen worden later samen met bewoners en betrokkenen besproken.

Het roze vlak is het Pionier-Bolsterrein. Hier komt betaald parkeren. In het gele vlak is ook betaald parkeren nodig, zo voorkomen we te hoge parkeerdruk. Het blauwe vlak wordt een blauwe zone.

Waarom komt er niet overal een blauwe zone in en rondom het Pionier-Bolsterrein in plaats van betaald parkeren?

Betaald parkeren ontmoedigt parkeerders die anders gratis parkeren in een blauwe zone. Hierdoor zijn er meer plekken beschikbaar voor bewoners. Daarnaast is er vaak misbruik in blauwe zones door het doordraaien van parkeerschijven wat moeilijk te controleren is. 

Tijdlijn en invoering

Wanneer wordt het betaald parkeren ingevoerd?

De precieze details over het invoeren van het betaald parkeren zijn nog niet bekend. De maatregelen worden ingevoerd wanneer de eerste woningen in het gebied klaar zijn. Dit verwachten we niet eerder dan 2027.

Wanneer kan ik mijn parkeervergunning aanvragen?

U kunt uw parkeervergunning aanvragen vanaf vier weken voordat het betaald parkeren officieel ingaat. Voordat dit gebeurt moeten alle werkzaamheden op straat zijn afgerond, zoals het plaatsen van de parkeerautomaten en verkeersborden. Ruim voor de start van de aanvraagperiode ontvangt u van de gemeente een brief. In deze brief staat duidelijk vermeld vanaf welke datum u uw vergunning kunt aanvragen en hoe u dit kunt doen.  

Parkeervoorzieningen en tarieven

Welke parkeervoorzieningen zijn er nadat de bouw is afgerond, en voor wie zijn deze bedoeld?

Na de bouw parkeren de nieuwe bewoners van het Pionier-Bolsterrein in mobiliteitshubs. Dit zijn bovengrondse parkeergarages waar ook deelvervoer beschikbaar is. De huidige bewoners blijven parkeren op eigen terrein of in de openbare ruimte, afhankelijk van de mogelijkheden die zij nu al hebben. Werknemers van bestaande bedrijven maken gebruik van parkeerruimte op eigen terrein en, als daar geen plek is, van de openbare ruimte. Voor nieuwe bedrijven geldt dat hun werknemers parkeren in de mobiliteitshubs. Bezoekers kunnen ervoor kiezen om in de mobiliteitshubs te parkeren of gebruik te maken van parkeergelegenheid op straat.

Wat worden de nieuwe parkeertarieven?

Het tarief is nog niet bekend en wordt verder uitgewerkt. Bij het bepalen van het tarief op straat kijken we ook naar omliggende gemeenten. Op dit moment schatten we het uurtarief op € 1,50 tot € 2,00. Dit geldt voor de periode van 9.00 tot 21.00 uur. We streven naar een lager tarief in de mobilitietshubs. Zo willen we bezoekers stimuleren om daar te parkeren in plaats van in de wijken. De genoemde bedragen zijn indicatief en hier kunnen geen rechten aan worden ontleend.

Waarom moet ik als bewoner ook betaald parkeren?

Het beheren van betaald parkeren en het uitgeven van vergunningen kost geld. Daarom vragen we bewoners om een kleine bijdrage. In ruil daarvoor krijgen zij toegang tot parkeervoorzieningen die andere inwoners van Haarlemmermeer niet hebben. Betaald parkeren helpt om te voorkomen dat automobilisten van buiten uw buurt in uw wijk parkeren. Hierdoor blijven er voldoende parkeerplaatsen beschikbaar voor bewoners, bedrijven en hun bezoekers. Daarnaast besparen bewoners tijd bij het zoeken naar een vrije parkeerplaats, wat ook bijdraagt aan het verminderen van verkeersdrukte in de buurt. Minder geparkeerde auto's zorgen bovendien voor een rustigere en aantrekkelijkere woonomgeving, met meer ruimte voor bijvoorbeeld groenvoorzieningen.

Parkeervergunningen

Heb ik een parkeervergunning nodig?

U heeft een parkeervergunning nodig als u woont in een gebied met betaald parkeren. Of als u er een bedrijf heeft of zorgverlener bent. Er gelden voorwaarden voor het krijgen van de vergunning. Uitleg over deze voorwaarden staat op de website van de gemeenteexterne-link-icoon.

Wat zijn de voorwaarden voor het verkrijgen van een parkeervergunning?

Per huishouden worden maximaal 2 parkeervergunningen verstrekt. Heeft u een parkeervoorziening op eigen terrein? Dan komt u niet in aanmerking voor een eerste parkeervergunning. Als de voorziening ruimte biedt voor slechts 1 auto, kunt u wél een aanvraag indienen voor een tweede vergunning.

Kan ik voor bezoekers ook een parkeervergunning krijgen?

Woont u in een gebied met betaald parkeren? Dan kunt u een bezoekersvergunning aanvragen. Dit doet u via het digitale parkeerloketexterne-link-icoon. Bij de aanvraag moet u het kenteken van de auto van uw bezoeker invullen. Met de vergunning mag uw bezoeker 1 dag parkeren. De kosten zijn € 2,65 per aanvraag. U kunt maximaal 12 bezoekersvergunningen per maand aanvragen.

Wat kost een parkeervergunning (prijspeil 2025)?

Een parkeervergunning kost geld. U betaalt de kosten voor de behandeling van uw aanvraag. De jaarlijkse kosten voor de verschillende type parkeervergunningen vindt u hieronder. (Prijspeil 2025)

Inwoner€ 80,20
Ondernemer€ 210,50
Mantelzorger€ 80,20
Zorgverlener alleen betaald parkeerzones€ 80,20
Autodeelbedrijf alleen betaald parkeren€ 80,20
Wat gebeurt er als ik als ondernemer meerdere bedrijfsvoertuigen heb?

Als ondernemer kunt u mogelijk parkeervergunningen aanvragen voor uw bedrijfsvoertuigen. Het aantal vergunningen dat u kunt krijgen, wordt door de gemeente vastgesteld en is afhankelijk van het aantal parkeerplaatsen dat op uw eigen terrein beschikbaar is. 

Zijn er kosten voor een tweede parkeervergunning?

Ja, voor een tweede parkeervergunning moet u ook betalen. In 2025 kost deze evenveel als de eerste vergunning.

Waar kan ik mijn parkeervergunning aanvragen?

Je kunt een parkeervergunning aanvragen via het digitale parkeerloket op de website van de gemeente. Dit loket is beschikbaar voor bewoners, ondernemers, werknemers en bezoekers in gebieden met parkeerbeleid. Om een vergunning aan te vragen, heb je een account nodig. Soms zijn extra documenten nodig, zoals een kentekenbewijs of een leaseovereenkomst. Meer informatie over het aanvragen van een parkeervergunning vind je op de website van de gemeenteexterne-link-icoon

Specifieke locaties en situaties

Hoe werkt parkeren straks bij winkelcentrum Getsewoud?

Bij winkelcentrum Getsewoud wordt overwogen om een blauwe zone in te voeren. In een blauwe zone parkeert u gratis, maar alleen voor een beperkte tijd, meestal 1 of 2 uur. U moet hiervoor een parkeerschijf achter de voorruit leggen. Het voordeel van een blauwe zone is dat het zorgt voor meer doorstroming van parkeerders, waardoor parkeerplaatsen sneller beschikbaar komen en de winkels beter bereikbaar blijven voor bezoekers.

Hoe wordt gehandhaafd op de nieuwe parkeerregels?

De gemeente controleert regelmatig of iedereen zich aan de parkeerregels houdt. Dit gebeurt met de scanauto en handhavers. Als iemand foutparkeert of geen parkeergeld betaalt, kan diegene een boete krijgen.

Wat gebeurt er als er onvoldoende parkeerplaatsen zijn voor bewoners of bedrijven?

De gemeente onderzoekt hoeveel parkeerplaatsen er nodig zijn en probeert dit zo goed mogelijk in te richten. Als blijkt dat er toch te weinig parkeerplaatsen zijn, kijkt de gemeente samen met bewoners en ondernemers naar mogelijke oplossingen. Denk hierbij aan efficiënter gebruik van bestaande plekken of de aanpassing van het mobiliteitsbeleid.

Andere vragen

Hoe zorgt de gemeente ervoor dat de juiste parkeerder de juiste parkeerplaats gebruikt?

De gemeente gebruikt een vergunningensysteem om het parkeren te regelen. Met dit systeem krijgen verschillende groepen, zoals bewoners, werknemers en bezoekers, een eigen type vergunning. Elke vergunning geeft toegang tot specifieke parkeerplaatsen die passen bij de behoeften van die groep.

Hoe kan ik bezwaar maken tegen de invoering van betaald parkeren?

Als u het niet eens bent met het voornemen om betaald parkeren in te voeren, kunt u bezwaar maken. Zodra het beleid is vastgesteld en een verkeersbesluit is gepubliceerd, kunt u binnen zes weken schriftelijk bezwaar maken bij de gemeente. Bij afwijzing van uw bezwaar is beroep bij de bestuursrechter en eventueel hoger beroep bij de Raad van State mogelijk.

Hoe kom ik aan meer informatie over het project?

Op de webpagina's van het Pionier-Bolsterreinexterne-link-icoon vindt u meer informatie over het project. Heeft u andere vragen over het parkeren of andere onderwerpen binnen het Pionier-Bolsterrein? Dan kunt u een e-mail sturen naar pionier-bolsterrein@haarlemmermeer.nl. Zet hierbij ‘Vraag betaald parkeren’ in het onderwerp. U kunt ook bellen naar 0900-1852.