Aanvraag bouwarchief
Heeft u bouwtekeningen of verbouwtekeningen nodig, bijvoorbeeld van uw woning? Deze vraagt u aan bij de gemeente. In het bouwarchief houden wij gegevens bij over woningen en andere bouwwerken in Haarlemmermeer.
Wat kan ik opvragen?
U kunt de volgende documenten opvragen uit het bouwarchief van de gemeente:
- Bouwvergunningen.
- Sloopvergunningen.
- (Ver)bouwtekeningen.
- Constructieberekeningen en constructietekeningen (als die er zijn).
Zoekt u verleende omgevingsvergunningen of bouwtekeningen van bedrijven van na 2015? Deze vraagt u aan via het formulier Opvragen Archiefstukken bij de Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied. Daar vraagt u ook de documenten aan bij grootschalige woningbouw van 2 of meer woningen.
Kan ik alles digitaal bekijken?
U kunt niet alle documenten digitaal bekijken. Dit hangt af van het bouwjaar van het pand:
- 1973 tot en met nu: deze documenten zijn digitaal beschikbaar.
- 1920 tot en met 1972: de meeste documenten zijn digitaal beschikbaar. Van een aantal adressen zijn alleen de papieren documenten beschikbaar.
- 1905 tot en met 1919: deze documenten zijn alleen op papier beschikbaar.
Gehighlighte tekst: De papieren documenten van Haarlemmermeer en de voormalige gemeente Haarlemmerliede en Spaarnwoude liggen bij het Noord-Hollands Archief in Haarlem.
Hoe vraag ik documenten uit het bouwarchief aan?
- U vult het online aanvraagformulier in via de knop Vraag documenten uit het bouwarchief aan. Hiervoor heeft u DigiD nodig.
- U ontvangt binnen 2 weken van ons een reactie. Als er documenten beschikbaar zijn, krijgt u per e-mail een WeTransfer-link naar de documenten.
Gehighlighte tekst: Let op: de WeTransfer-link naar de documenten is 7 dagen geldig. Geen mail ontvangen? Check dan de map ongewenste e-mails.
Wat kost een aanvraag?
Een aanvraag kost € 16,70 (tarief 2024). Het kan zijn dat uw aanvraag geen resultaat oplevert. U betaalt dan toch hetzelfde bedrag.
Verstuurt u een aanvraag binnen 6 weken na publicatie van een verleende vergunning? Dan is uw aanvraag gratis.