Station Hoofddorp: kloppend hart van de regio
Stelt u zich voor: Het is een doordeweekse ochtend over een jaar of vijftien. U komt aan in Hoofddorp. U stapt uit de metro en loopt over een ruim en levendig plein. Hier vindt u verschillende winkels en andere voorzieningen. Binnen een paar minuten bent u op uw werk, thuis of op weg naar een andere plaats buiten de regio.
Dit beeld laat zien hoe Station Hoofddorp er in de toekomst uit kan zien als Multimodale Knoop Hoofddorp (MKH). Een multimodale knoop is een plek waar je makkelijk kunt overstappen tussen verschillende soorten vervoer, zoals trein, bus en auto. Station Hoofddorp wordt dan een belangrijk overstappunt in de regio, centraal in Hoofddorp dat steeds verder groeit.
We spraken met Maurits Schaafsma van de gemeente Haarlemmermeer. Hij werkt aan plannen voor Spoorzone Hoofddorp, de vernieuwing van het station en de komst van de Noord/Zuidlijn (de metro) naar Haarlemmermeer.
Hoofddorp krijgt een nieuw centrum
“Spoorzone Hoofddorp is meer dan alleen een plek om te wonen,” zegt Maurits. “Hier komen wonen, werken en voorzieningen samen. Samen met Stadscentrum en Hyde Park wordt Spoorzone het nieuwe centrum van Hoofddorp. Het pas vernieuwde Stadspark hoort er als groene hart bij. Zo ontstaat een levendige, stedelijke plek, iets wat Hoofddorp nu nog mist.”
Een plek waar alles samenkomt
Maurits vindt Station Hoofddorp heel belangrijk voor de regio. “Het is meer dan een plek waar je overstapt van trein, metro of bus,” zegt hij. “We maken van het station en het plein een echte ontmoetingsplek. Spoorzone Hoofddorp groeit uit tot centrum met ruimte voor wonen, werken en gezelligheid. Bewoners, bezoekers en bedrijven komen hier graag.”
Het centrum en station horen bij elkaar
Het nieuwe centrum ligt een beetje apart van de oude woonwijken. Dat komt door de geschiedenis van Hoofddorp en zie je ook in andere steden, bijvoorbeeld Amersfoort en Tilburg.
“Door de ligging van Spoorzone is het centrum straks goed verbonden met het station. Station Hoofddorp wordt steeds belangrijker als plek waar veel mensen overstappen. Je kunt er bijvoorbeeld met de Airport Sprinter snel naar Amsterdam Centraal. En er zijn veel bussen. In de toekomst rijdt de metro van de Noord/Zuidlijn hopelijk helemaal door naar Schiphol en Hoofddorp. Dan wordt Hoofddorp nog aantrekkelijker om te wonen en werken.”
We moeten het station verbeteren
Station Hoofddorp voldoet nu niet echt aan moderne eisen. Er is geen mooie stationshal, geen horeca en weinig wachtruimte. Je moet vaak ver lopen op het perron en je staat niet goed beschut tegen regen en wind.
“En dat voor een station dat ongeveer 200.000 mensen uit Haarlemmermeer en omgeving gebruiken.” zegt Maurits.
Het station krijgt meer mogelijkheden
Er komt een nieuwe hoogwaardige buslijn van het station naar het zuidwesten van Haarlemmermeer en naar de Bollenstreek. Met de komst van de metro, nog meer bussen en meer bewoners, werknemers en bezoekers moeten we het station wel groter en beter maken.
Het plan is om naast de bestaande treinperrons ook een metroperron en een busperron te maken. Deze komen allemaal op dezelfde hoogte. Dan wordt Station Hoofddorp écht een belangrijk overstappunt.
Samen werken aan verbetering
Er werken veel partijen samen om te kijken wat de beste oplossing is voor het station en het gebied eromheen: Vervoerregio Amsterdam, ProRail, NS, gemeente Haarlemmermeer, de provincie Noord-Holland en het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.
“Als we de lange looproutes vervangen door een tunnel in het midden, maak je het station veel overzichtelijker en kunnen reizigers makkelijker overstappen,” zegt Maurits.
Meer openbaar vervoer, minder auto’s
“Met de aanleg van de Zuidasdok in Amsterdam, de verlenging van de metro en de vernieuwde stations van Schiphol en Hoofddorp krijgt het openbaar vervoer een flinke boost,” vertelt Maurits. “Station Hoofddorp wordt nog belangrijker en er komen veel meer reizigers. Mensen die bij bedrijven rond station Hoofddorp werken, maken dan sneller gebruik van ons station.”
Door het station te verbeteren wordt ook het gebied rondom het station mooier en beter. Met ruimte voor voetgangers, fietsers, groen en water. Minder auto’s is goed voor de leefbaarheid.
Investeren in betere stations
In Nederland zijn al veel mooie stations met nieuwe woongebieden, bijvoorbeeld in Zwolle, Tilburg, Breda en Groningen. Maar het verbeteren van het station zelf kost altijd veel geld.
“Eerder konden grote stations als Utrecht, Rotterdam en Den Haag vernieuwd worden dankzij extra geld via speciale regeling voor sleutelprojecten. Dat zijn grote stations, waarbij ze wonen, werken en reizen in de omgeving slim combineren. Voor Hoofddorp willen wij ook zo’n speciaal project met extra geld. Met dat extra geld kunnen we het station aanpakken waardoor we meer woningen kunnen bouwen, de economie versterken en zorgen dat mensen makkelijker kunnen reizen,” zegt Maurits.

