Logo van Spoorzone Hoofddorp dat doorverwijst naar de homepage van Spoorzone Hoofddorp

Wethouder Van Straten opende op 18 oktober de tentoonstelling samen met 2 leerlingen van het Kaj Munk College. Foto's: Martijn de Clercq.

Expositie over identiteit van Spoorzone

20 september 2024
Spoorzone Hoofddorp

“Als je straks door Spoorzone loopt, zie je om je heen dat je in Haarlemmermeer bent. We vinden dat belangrijk.” Dat zei wethouder Beryl van Straten bij de opening van een expositie over de identiteit van Spoorzone. Wilt u ook laten weten wat u écht Haarlemmermeers vindt? U kunt uw mening geven bij de expo tot en met 30 oktober.

De expositie heet ‘Verkenning Spoorzone Hoofddorp’. Hij is te zien in Cpunt aan het Raadhuisplein. De expositie is geopend op donderdag en vrijdag van 14.00 tot 17.00 uur. Ook is de expo open voor, tijdens of na voorstellingen in theater De Meerse. Of u kunt een afspraak maken om de expositie te bezoeken. De expositie duurt tot en met 30 oktober.

Wat maakt Haarlemmermeer uniek?

Hoe herken je wat Haarlemmermeers is? Wat hoort bij deze gemeente? De identiteit van een gebied is voor iedereen anders. De gemeente wil dat Spoorzone Hoofddorp straks écht Haarlemmermeer is. Daarom heeft de gemeente aan Podium voor Architectuur gevraagd om ideeën voor Spoorzone te verzamelen. Dat heeft Podium voor Architectuur gedaan samen met bewoners en ondernemers. Die ideeën zijn te zien op de expositie met foto’s, portretten en interviews.

Foto’s van Martijn de Clercq en maquette te zien

Martijn de Clercq reisde op verzoek van Podium voor Architectuur door de polder. Behalve de ideeën voor Spoorzone kun je op de expo ook zijn foto’s zien van Haarlemmermeer. Ook staat er in Cpunt een grote maquette van Haarlemmermeer van 7 bij 5 meter.

Bezoekers van de expo kunnen ideeën achterlaten

Alle foto’s en interviews van de expo komen in een boekje. Ook de ideeën van de bezoekers komen daarin. Het boekje komt eind van dit jaar op de website van Podium voor Architectuur.

De ontwerpers van de plannen voor Spoorzone gebruiken de ideeën

De plannen voor Spoorzone Hoofddorp staan in het Ontwikkelkaderexterne-link-icoon. Binnenkort gaan ontwerpers die plannen verder uitwerken. Het boekje en de expositie is daarbij voor hen belangrijke inspiratie.

Op de website van Podium voor Architectuur staat meer over de expositieexterne-link-icoon.