Waarom gaan we anders verwarmen?

Klimaatverandering is een groot probleem. Daarom heeft de Nederlandse overheid het Klimaatakkoord opgesteld. Hierin staat dat uiterlijk in 2050 alle gebouwen in heel Nederland op een andere manier worden verwarmd. Ook wordt er dan niet meer gekookt op aardgas. Dit geldt ook voor Haarlemmermeer.

Deze verandering is groot, dat begrijpen we. We hoeven dit niet van vandaag op morgen te doen. Er is ruim de tijd voor en het gaat stap voor stap. In het Klimaatakkoord is ook afgesproken dat gemeenten hun inwoners hierbij helpen. De gemeente Haarlemmermeer doet dit op verschillende manieren.

Warmtevisie

Eén van de manieren waarop de gemeente helpt is met het plan 'Warmtevisie Haarlemmermeer 2030'. Hierin staat per wijk wat de meest haalbare en betaalbare manier is om over te stappen naar duurzaam verwarmen voor alle gebouwen, zowel woningen als bedrijfspanden. Er staat ook in hoe de gemeente samen met inwoners en ondernemers hiermee aan de slag kunnen. Uiteindelijk kiezen inwoners en ondernemers zelf op welke manier er wordt verwarmd en het moment waarop dit gebeurt.

Bekijk de volledige Warmtevisie Haarlemmermeer 2030externe-link-icoon op de website van de gemeenteraad.

Warmtebronnen en technieken

In Haarlemmermeer zijn er verschillende manieren om huizen te verwarmen. Lees meer op de pagina Warmtebronnen en technieken.

Het blijft uw eigen keuze

De gemeente helpt door inwoners te informeren over de mogelijkheden. Want u bepaalt zelf wanneer en met welke techniek u overstapt. Het is ook niet zo dat u van de ene op de andere dag zonder aardgasaansluiting komt te zitten. Wanneer er initiatieven zijn in uw wijk om van het aardgas af te gaan kunt u hierover meepraten. Kijk voor meer informatie hierover bij de veelgestelde vragen.

Als u wilt, kunt u wel al aan de slag met de eerste stappen, zoals isoleren, goede ventilatie of LED-lampen plaatsen. Met deze stappen wordt het comfort in uw huis vergroot, terwijl uw maandelijkse energielasten omlaag gaan.

Heeft u een huurwoning?

Als huurder kunt of wilt u niet altijd grote investeringen doen in uw huis, dat is begrijpelijk. Soms bent u misschien ook afhankelijk van uw verhuurder. Ook voor huurders zijn er opties om zelf met kleine maatregelen de woning energiezuiniger te maken. Want alle kleine beetjes helpen. Bekijk onze simpele tips of de pagina speciaal voor huurwoningen bij het Energieloket Haarlemmermeerexterne-link-icoon en beslis zelf of er iets voor u bij zit. En of u er iets mee wilt doen.

Wat doen anderen?

Verschillende Haarlemmermeerders hebben al grote en kleine stappen gezet om hun woning of bedrijf te verduurzamen. Ontdek hoe zij dat doen op de pagina 'Ervaringen van Haarlemmermeerders'.

Ton van der Heijden voor zijn huis

Ton van der Heijden voor zijn huis. Foto: Margo Oosterveen