Jet en Jasper van de Energiebank

jet en jasper

Jet en Jasper, beiden werkzaam bij gemeente Haarlemmermeer, doen naast hun werk bij de gemeente ook vrijwilligerswerk als energiecoach. Ze geven energieadvies en doen ook gelijk een stukje uitvoering bij mensen thuis. Jet: “Het gaat echt om energie besparen, goed voor de portemonnee én de planeet. Het is mooi om dat op deze manier over te brengen.” Jasper: “Daarnaast is het een leuke manier om op het gebied van duurzaamheid heel praktisch gericht bezig te zijn.”

Energiecoaches bij de Energiebank helpen inwoners van Haarlemmermeer met een laag inkomen bij het verlagen van hun energieverbruik. Jet: “Intern was er een oproep gedaan om samen met collega's een dag aan de slag te gaan als energiecoach. Hierover kwamen Jasper en ik in gesprek. Wij dachten toen: ‘Hoe leuk om structureel als vrijwilliger in de gemeente waarvoor wij werken aan de slag te gaan.’”

Op bezoek

Haarlemmermeerders die krap bij kas zitten, kunnen zich online of telefonisch aanmelden voor gratis persoonlijk advies van een energiecoach. Jasper: “Als energiecoach kom je bij iemand thuis en bekijk je samen met de bewoner het gas- en energieverbruik. Daarna bekijk je per kamer welke kleine energiebesparende maatregelen mogelijk zijn.” Jet: “Ook hebben we een tas met bespaarproducten. Daar zitten onder andere ledlampen, een waterbesparende douchekop en radiatorfolie in. Die mogen we gratis weggeven en als het kan installeren we die meteen.”

Training

Voordat vrijwilligers als energiecoach kunnen starten, volgen zij een training en lopen zij mee met een ervaren coach. Jasper: “De opleiding tot energiecoach snijdt aan twee kanten. Het is leuk om iets voor je medemens te doen, maar je leert zelf ook veel nuttige dingen. En dat bleek, want ik kon nog een heleboel opsteken en thuis in de praktijk brengen.”

Het is geen must om technisch aangelegd te zijn om je aan te melden als coach. Jet: “Dat hoeft zeker geen drempel te zijn. Ik denk dat het belangrijker is dat je geïnteresseerd bent en dat je het leuk vindt om een gesprek te voeren. Daarnaast word je goed opgeleid en is het al helemaal leuk om dit samen met een vriend of een collega op te pakken.”

Win-win-win

Het duo heeft samen al een aantal huishoudens bezocht. Jasper: “Een bezoek duurt vaak een uurtje, niet veel langer. Als mensen het op prijs stellen, komen we graag een keer terug om te kijken wat het effect is geweest of waar verdere bespaarmogelijkheden mogelijk zijn.” En graag doen ze het zeker. Jasper: “De huisbezoeken die wij tot nu toe hebben gedaan waren heel erg leuk, en niet alleen voor onszelf. Je merkt aan alles dat de mensen je hulp en aandacht waarderen.” Jet: “Het is een win-win-win. Voor ons is het leuk, voor de mensen hun portemonnee en sociale contacten is het fijn én het is ook nog eens goed voor de natuur.”

Anderen helpen om energie te besparen? Word ook energiecoach! Ga voor meer informatie naar de website van de Energiebankexterne-link-icoon.