Achtergrond
Het Pionier-Bolsterrein wordt een woon-werkgebied met hoogbouw, betaalbare woningen en veel groen. Hierdoor zijn minder parkeerplekken beschikbaar. Parkeren gebeurt in bovengrondse mobiliteitshubs waarvoor bewoners een abonnement moeten afsluiten. Om uitwijkgedrag naar omliggende wijken te voorkomen, heeft onderzoeksbureau Empaction drie reguleringsopties onderzocht: blauwe zones, vergunninghoudersparkeren en betaald parkeren. Betaald parkeren bleek de beste oplossing, met uitzondering van winkelcentrum Getsewoud, waar een blauwe zone komt.
Reacties en vervolgproces
Tijdens de informatiebijeenkomst ontving de gemeente ruim 650 vragen en opmerkingen. Deze zijn geanonimiseerd en van antwoorden voorzien. De gemeente organiseert in april een inloopbijeenkomst om in gesprek te gaan met bewoners en ondernemers. De gemeenteraad neemt voor de zomer een definitief besluit.
Beantwoording van de belangrijkste onderwerpen
- Besluitvorming & Communicatie: Parkeerregels zorgen ervoor dat bewoners van bestaande wijken kunnen blijven parkeren, terwijl nieuwe bewoners gebruikmaken van mobiliteitshubs. De gemeente werkt samen met belanghebbenden en bewoners om het plan verder uit te werken.
- Parkeernormen & Capaciteit: De parkeernorm voor het Pionier-Bolsterrein is gemiddeld 0,7 per woning en 0,3 voor het bezoekers parkeren. Nieuwe bewoners moeten parkeren in de mobiliteitshub. Bewoners uit de omliggende wijken, zonder eigen parkeergelegenheid, kunnen een vergunning aanvragen.
- Parkeervergunning & Kosten: Per adres kunnen maximaal twee parkeervergunningen worden aangevraagd (€40,10 per jaar, per vergunning). Bezoekers kunnen tegen betaling parkeren (betaalautomaat) of een dagvergunning gebruiken (€2,65 per keer). De gemeente verdient niet aan deze regeling.
- Effecten op omliggende wijken & Alternatieve oplossingen: De parkeerdruk neemt door het reguleren waarschijnlijk af. Er komen niet meer vergunningen dan beschikbare parkeerplekken. Blauwe zones zijn minder geschikt door de lastige handhaving.
- Parkeergarages & Mobiliteitshubs: Bovengrondse parkeergarages bieden voldoende ruimte en bevatten deelauto's. Bewoners betalen naar verwachting € 60,- tot € 120,- per maand. Ondergrondse garages zijn vanwege hoge kosten een minder goede optie, omdat dit leidt tot minder betaalbare woningen.
- Sociale & Ruimtelijke Gevolgen: De invoering van parkeerregels heeft geen grote impact op sociale contacten. Er is een bezoekersregeling aanwezig. Naast parkeren moet er ook voldoende groen en ontmoetingsplekken gerealiseerd worden.
- Openbaar Vervoer & Alternatieven: De gemeente werkt samen met de provincie en vervoersbedrijven om het OV te verbeteren. De gemeente werkt met het STOMP (lopen, fietsen, OV, deelmobiliteit, privévervoer) principe. Deelvervoer wordt steeds populairder.
- Handhaving & Controle: Scanauto’s controleren parkeervergunningen effectief. Blauwe zones zijn lastiger te handhaven en relatief duur.
- Financiën & Beleid: De gemeente verdient niet aan parkeerregels. Mobiliteitshubs worden geen gemeentelijk eigendom. De gemeenteraad beslist uiteindelijk over de invoering van de parkeerregels en betrekt bewoners in het besluitvormingsproces.
Conclusie
De gemeente werkt aan een gebalanceerde parkeerregels voor het Pionier-Bolsterrein en de omliggende wijken. Door regulering wordt parkeeroverlast in omliggende wijken beperkt en blijft de openbare ruimte leefbaar.