Dit is een website van de gemeente Haarlemmermeer

Participatiebijeenkomst 07-07-2025

Lees hier de samenvatting van de participatiebijeenkomst op 07-07-2025.

Aanwezig

  • Ruurd Stolp, wijkraad Toolenburg
  • Peter van Diejen, wijkraad Floriande
  • Martien Brüll, wijkraad PAX
  • Willem Verbrugh, wijkraad Hoofddorp centrum
  • Ivar Fennema, dorpsraad Zwaanshoek
  • Theo Hoeke, BIZ Graan voor Visch
  • Nelleke Wennekers, Stichting Rijnlanderweg en omstreken
  • Dick Hulsebosch, Haarlemmermeers Ondernemersplatform (HOP)
  • Marc Hulsman, Wijkraad Graan voor Visch

Gemeente Haarlemmermeer

  • Anne-luuk Groenhagen, projectmanager HOV Haarlemmermeer Zuidwest
  • Petra van Doorn, gebiedsmanager Hoofddorp-Zuidwest
  • Rani Verzeilberg-Mahi, omgevingsmanager HOV Haarlemmermeer Zuidwest & Zuidelijke ontsluiting
  • Arthur van Leeuwen, omgevingsmanager Weg om de Zuid
  • Manouk Dreyer, omgevingsmanager Weg om de Zuid (verslaglegging)

Afwezig

  • LTO

Opening en kennismaking

Petra van Doorn opent de vergadering en heet iedereen welkom. Een extra welkom voor Marc Hulsman van de Wijkraad Graan voor Visch die voor de eerste keer aan schuift en Anne-luuk Groenhagen, projectleider HOV Haarlemmermeer Zuidwest.

Mededelingen

Geen.

Verslag vergadering 14 april 2025

Het verslag van de vorige vergadering is vastgesteld. Er komen geen wijzingen op. Openstaande acties zijn toegelicht en afgevinkt.

Pagina 2 van 5

• Gemeente denkt na over mailbox voor het verzenden van agenda + stukken klankbordgroep en focusgroepen. → is Weg om de Zuid mailbox geworden.

• Deelnemerslijst aanpassen in de memo door de gemeente. → gedaan.

• Gemeente informeert bij het bestuur van SADC en Bedrijventerrein de President of zij agendalid willen zijn. → gedaan, willen de stukken ontvangen.

• Weg om de Zuid toevoegen als kop op de website van Hoofddorp-Zuid, in plaats van ‘Nieuwe Bennebroekerweg’. → is aangepast.

• Terugkoppelen bredere deelname bewoners Rijnlanderweg aan participatiebijeenkomsten over transformatorstation. → is gedeeld met de betrokken collega.

• Aanpassen participatie- en communicatieplan HOV deelgebied 2, 3 en 4 op basis van de aangedragen punten. → gedaan en eerder per mail verstuurd naar de klankbordgroep.


HOV Haarlemmermeer Zuidwest

Stand van zaken

Aanbesteding

De aanbesteding voor het onderzoek naar de locatie van de HOV/Zuidelijke ontsluiting is afgerond. De opdracht wordt verleend aan Movares. Officieel kan er nog bezwaar worden gemaakt, maar vanwege de vakantie is er al een eerste gesprek gevoerd met Movares. Dit bureau is ook betrokken geweest bij de pre-planstudie wat fijn is voor de samenwerking. Zij doen onderzoek voor het gehele HOV-traject: van Lisserbroek tot en met station Hoofddorp en de locatie voor de Zuidelijke Ontsluiting.

Het plan dat zij geschreven hebben voor de participatie werd zeer goed beoordeeld. Hun voorstel sluit goed aan op de participatieplannen van de gemeente. Hier gaat na de vakantie mee gestart worden.

Deelgebieden

Er zijn twee extra tracés van de HOV die ook onderzocht worden in het onderzoek. Dit gaat om de Bennebroekerweg en de Noordelijke Randweg-Zuidtak Zuidtangent (bestaande busbaan). Deze extra varianten worden meegenomen omdat ze nooit eerder goed onderzocht zijn. Het kan zijn dat ze afvallen maar dan is daar wel een goede onderbouwing voor.

Vraag: Bennebroekerweg is ook een landbouwroute, kan hier dan wel een bus rijden.

Reactie: Vanuit WodZ wordt vooralsnog uitgegaan dat het landbouwverkeer gaat meerijden op de Nieuwe Bennebroekerweg. Dit is ook een wens vanuit de LTO. Dit behoeft nog verder onderzoek.

Vraag: Stichting Rijnlanderweg wil graag betrokken worden bij de focusgroepen.

Reactie: Vanuit de gemeente wordt aangegeven dat de onderzochte HOV-tracés de omgeving van de Rijnlanderweg niet raken en daarom deelname aan de focusgroepen HOV niet van toepassing is.

Vraag: Blijft busbaan 397 bestaan?

Reactie: De bestaande busbaan blijft gehandhaafd. Deze lijn is extra.

Participatie- en communicatieplan HOV Haarlemmermeer Zuidwest en Zuidelijke ontsluiting

Focusgroepen

De bewonersbrieven waarin bewoners worden uitgenodigd om deel te nemen aan de focusgroepen, zijn verstuurd. Er zijn al flink wat aanmeldingen binnen gekomen, en ze komen nog steeds binnen. De datum voor aanmelding is 6 juli maar de datum wordt verlengd. Aanmelden kan tot en met augustus 2025. 

Vraag: Is de brief ook naar ondernemers verstuurd?

Reactie: De brief is ook naar ondernemers verstuurd en ook via BIZ uitgezet. Er zijn nu 2 reacties van ondernemers. Dick Hulsebosch vraagt of hij de brief kan ontvangen zodat hij hem ook kan rondsturen.

Focusgroep 1

Er zijn 51 aanmeldingen geteld voor focusgroep 1 (HOV en Zuidelijke ontsluiting). Er wordt een overzicht getoond van de verschillende personen die zich hebben aangemeld waar ze wonen en wie ze vertegenwoordigen.

Vraag: Hoeveel bewoners hebben zich aangemeld zonder dat ze daarvoor een brief hebben ontvangen?

Reactie: Dat weten we niet, dat is niet uitgevraagd bij de aanmelding.

Er is eerder gezegd dat we maximaal 40 mensen in de focusgroep willen. We hebben nu meer aanmeldingen. De vraag is wat we hiermee gaan doen. De klankbordgroep stelt voor iedereen uit te nodigen, omdat de opkomst altijd minder is. Ook wordt er verzocht goed te kijken of bewoners rondom alle genoemde tracés te betrekken maar ook de mensen die wonen tussen deze tracé’s. Floriande en Bornholm worden hierbij ook genoemd. De vraag is of deze ook moeten deelnemen.

Actie: de gemeente maakt een inventarisatie van de buurten/straten die belangrijk zijn en waar we nog geen deelnemers hebben. Dan kan nog het netwerk van gebiedsmanagent en dorps- en wijkraden worden ingezet.

Vanuit de Klankbordgroep wordt benadrukt dat het belangrijk is om na te denken over de verwachtingen die we geven aan deelnemers over de bijeenkomsten. Er moet worden nagedacht wat het doel is van de bijeenkomst en wat er met hun inbreng gebeurt. Ook moet je voorkomen dat mensen tegen elkaar worden uitgespeeld.

De omgevingsmanager benadrukt dat er vanuit de pre-planstudie een aantal tracés naar voren zijn gekomen en dat we willen komen tot 1 voorkeursalternatief. De bijeenkomsten zijn bedoeld om mensen te informeren (ook over wat niet mogelijk is), lokale kennis op te halen, mee te laten denken en in gesprek te gaan. Argumenten die voor en tegen zijn worden opgehaald. De gemeenteraad zal uiteindelijk de beslissingen nemen op basis van de input van de participatie en het technisch onderzoek van het ingenieursbureau. Er zal worden teruggekoppeld waarom we iets wel of niet meenemen.

De gemeente zal samen met Movares het participatieproces verder vormgeven. Zij hebben een actieve rol bij de bijeenkomsten met de focusgroepen. Naast de focusgroepen is er ook een website waar iedereen kan reageren op de voorstellen.

Focusgroep 2 (HOV deelgebied 2,3 en 4)

33 mensen hebben zich hiervoor aangemeld.

• De klankbordgroep merkt op dat 58% komt uit Toolenburg, zij vinden het belangrijk om te achterhalen waar die precies wonen zodat er een goede spreiding komt.

• Anne de Waalstraat past misschien beter in focusgroep 1.

• De verwachting dat de definitieve lijst eind augustus/begin september gereed is. In de tussentijd kunnen mensen zich nog aanmelden. Gemeente is tot nu toe tevreden over de opbrengst.

Weg om de Zuid

Stand van zaken 

Het voorlopig ontwerp van de oostelijke aansluiting wordt getoond. Het wordt een oprit en afslag voor de A4. Dit zal één rijstrook heen zijn en één rijstrook terug. De rotonde zal een extra rechts-affer bevatten zodat men buiten de rotonde om richting de oprit kan. Verder is het een simpele rotonde. Uit de verkeersstudie is gebleken dat er op deze plek geen kruising nodig is.

Op dit moment spreken we met de eigenaren van de gronden om tot overeenstemming over de verkoop te komen. Dit deel van de weg zal als eerste worden opgepakt en ook de planologische procedure focust zich eerst hier op. Dit deel is namelijk voorwaardelijk voor de rest. De onderzoeken die benodigd zijn worden voor dit deel uitgevoerd, maar ook al voor de rest van het tracé.

Vraag: Wat gebeurt er met het stuk grond tussen de oostelijke aansluiting en de A4?

Reactie: Dit blijft voorlopig agrarische grond.

Vraag: er wordt gevraagd of er wat vaker naar het bredere plaatje van infrastructuur in Hoofddorp (zuid) gekeken kan worden. Het is nu onoverzichtelijk en kan volgens Dick Hulsebosch logischer worden ingedeeld. Mensen zijn er nu vaak de weg kwijt.

Reactie: STP is nog aan groeien en daar is deze wegstructuur voor nodig.

Vraag: is deze capaciteit toereikend? Vanuit de groep heerst het idee dat er veel woningen bij komen en dat de huidige plannen deze capaciteit niet aankunnen, omdat het nu al druk is.

Reactie: Verkeersmodellen tonen aan dat dit toereikend is.

Participatie 

Twee weken geleden is er een bijeenkomst geweest van focusgroep 1. Het was een constructieve bijeenkomst waarin veel informatie werd gedeeld en vragen werden gesteld. Er kwamen twee onderwerpen aan het licht die de gemeente verder gaat onderzoeken; de afsluiting van de Nelson Mandeladreef voor het ongelijkvloers maken. De vraag is of de nieuwe oostelijke aansluiting (2x1 rijbanen) dit verkeer wel over kan nemen. De Nelson Mandeladreef bedient namelijk 2x2 rijstroken. Daarnaast moeten de hulpdiensten wel gebruik moeten kunnen maken van de kruising Nieuwe Bennebroekerweg-Rijnlanderweg – ook als deze koud gemaakt wordt. De volgende focusgroep vindt in september plaats en richt zich op het bespreken van wensen.

Overige projecten/planning

Transformatorstation

De keuze voor het transformatorstation is gevallen op de locatie ten zuiden van de Bennebroekerweg (in de buik). De gemeenteraad heeft dit afgelopen donderdag besloten, nadat ook nog de optie bij SADC is overwogen. Dit heeft er vooral mee te maken dat de locatie in SADC duur is, ook al is dit esthetisch gezien misschien een mooiere plek. Wellicht kan het station mooi worden ‘ingepakt’.

Stationskwartier

Rani laat een impressie zien van het Stationskwartier. De Van Heuven Goedhartlaan nabij het station wordt in de toekomst gebruikt voor woningbouw. Het station krijgt ook een flinke upgrade. Zo wordt het openbaar vervoer naar één niveau bracht, de bus komt nu beneden en boven aan bij het station, in de toekomst komt dit allemaal op een niveau boven. Het is nog zoeken waar parkeren gaat plaatsvinden. De verwachting is dat dit in mobiliteitshubs een plek krijgt. 

Op 30 juni was er een meepraatsessie voor inwoners. Er waren 105 aanmeldingen, maar vermoedelijk vanwege het hete weer waren er 60 mensen, alsnog een mooie opkomst. Tijdens de sessie kwamen goede geluiden naar boven er volgt nog een verslag van de bijeenkomst op https://haarlemmermeergemeente.nl/spoorzone-hoofddorpexterne-link-icoon

Planning

• Eind Q1 moet er een voorkeursalternatief liggen voor HOV en Zuidelijke ontsluiting.

• Focusgroep 2 of 3 Wodz gaan we nog inplannen.

• Volgende klankbordgroep is 29 september 2025.

Wat verder ter tafel komt

Geen opmerkingen

Acties

Acties die zijn besproken tijdens het overleg:

• Rani deelt de bewonersbrief over focusgroepen HOV-Zuidelijke ontsluiting met Dick Hulsebosch zodat hij de brief kan rondsturen in zijn netwerk.

• Gemeente onderzoekt (via een mail) waar de deelnemers uit focusgroep 1 en 2 HOV precies wonen.

• De gemeente inventariseert vervolgens of er een goede spreiding is van de aanmeldingen uit de verschillende buurten/wijken. Mocht dit net zo zijn, dan zal het netwerk worden ingezet van gebiedsmanagement en dorps- en wijkraden om nog extra inwoners te werven.