Monument van het jaar 2023

Breng uw stem uit!  Elk jaar krijgt 1 monument in Haarlemmermeer de titel ‘Monument van het jaar’. De Commissie Omgevingskwaliteit heeft ook dit jaar 3 mooie monumenten uitgekozen.

Het thema van Open Monumentendag 2023 (9 en 10 september) is ‘Levend Erfgoed’externe-link-icoon. Het gaat over erfgoed dat in beweging is en met de tijd mee kan veranderen.

U kunt stemmen op: Boerderij De Landman in Hoofddorp, het Pomphuisje in Nieuw-Vennep en Dorpsgezicht Spaarnwoude.

Foto van boerderij de Landman

Boerderij De Landman (foto: Bureau Helsdingen)

Boerderij De Landman

Sinds de drooglegging van Haarlemmermeer zijn boerderijen belangrijk in onze polder. Boerderij De Landman is een belangrijk onderdeel van dit verhaal. Het monument staat op de hoek van de Hoofdweg en de Bennebroekerweg bij Tudorpark. De boerderij werd rond 1871 gebouwd en vooral gebruikt voor akkerbouw. In de jaren 30 werd er een fruitboomgaard op het land naast de boerderij aangelegd. Dit werd de grootste inkomstenbron van de boerderij. Aan de vierkante plattegrond en het piramidevormige dak is te herkennen dat dit een stolpboerderij is. Dit type boerderij is vooral in Noord-Holland te vinden. Op dit moment wordt de boerderij helemaal opgeknapt. Dit monument is een mooi voorbeeld van ‘Levend Erfgoed'. Wat vroeger een boerenbedrijf was, bestaat straks uit meerdere woningen.

Foto van een klein pomphuisje in een veld met gele bloemen

Het Pomphuisje (fotograaf: Kees van der Veer)

Het Pomphuisje

Met 2 bij 2 meter is het Pomphuisje het kleinste monument van Haarlemmermeer. Het staat aan de Hoofdweg in Park21 en is eigendom van Stichting Haarlemmermeermuseum de Cruquius. Vroeger stonden er veel van deze huisjes in onze gemeente. Ze pompten water vanuit de polder naar de Hoofdvaart en Ringvaart. Zo werd het grondwater verlaagd en konden boeren de grond in de polder gebruiken voor landbouw. Het witte huisje uit 1920 is als enige nog in originele staat. Hoe past dit monument in het thema ‘Levend Erfgoed’? In 2014 hebben inwoners verhalen en ideeën over het pomphuisje ingestuurd. Op basis hiervan is het kinderboek: ‘Er brandt licht in het pomphuisje!’ geschreven. Zo wordt het pomphuisje toch levend gehouden, ook al heeft het geen functie meer.

Foto van een kerk op een groene heuvel

Dorpsgezicht Spaarnwoude (fotograaf: Jur Engelchor)

Dorpsgezicht Spaarnwoude

Spaarnwoude is een klein dorp in onze gemeente, dat al bestaat sinds de middeleeuwen. Het dorpsgezicht van Spaarnwoude is aangewezen als gemeentelijk monument. Het gaat dan om de Stompe Toren en een aantal huizen aan de Kerkweg. De Stompe Toren is hét herkenningspunt van dit gebied. De kerk valt op omdat het op een 5000 jaar oude strandwal ligt.
Erfgoed hoeft dus niet altijd alleen een gebouw te zijn. Landschap is altijd in beweging. Ook is de combinatie landschap en gebouwd erfgoed heel bijzonder. Een mooi voorbeeld van ‘Levend Erfgoed’.

U kunt stemmen tot en met 17 augustus. Op zaterdag 9 september maakt wethouder Marja Ruigrok de winnaar bekend. Dit doet zij tijdens de opening van Open Monumentendag 2023. De winnaar krijgt de wisselbokaal en mag zich een jaar lang ‘Monument van het Jaar’ noemen.

Welk monument verdient volgens u de titel ‘Monument van het jaar 2023’?