Logo van Hoofddorp-Zuid dat doorverwijst naar de homepage

Zoeken

Dit is een website van de gemeente Haarlemmermeer

Verbeteren Nieuwe Bennebroekerweg

Gemeente Haarlemmermeer, de provincie Noord-Holland en de Vervoerregio Amsterdam werken samen aan het project 'Weg om de Zuid’. Het project is naar verwachting in 2030 gereed. De verbeterde Nieuwe Bennebroekerweg biedt een oplossing voor de toenemende verkeersdrukte aan de zuidzijde van Hoofddorp en maakt de komst van nieuwe woningen in de gemeente mogelijk.

Aansluiting Nieuwe Bennebroekerweg op de N205, Driemerenweg

Aansluiting Nieuwe Bennebroekerweg op de N205, Driemerenweg. Foto: Henk Roolvink

'Weg om de Zuid'

Sinds november 2023 heet het project ‘Weg om de Zuid’ (voorheen ‘Opwaardering Nieuwe Bennebroekerweg’). De naam van de weg is niet gewijzigd, alleen de naam van het project. Samen met de partners Vervoerregio Amsterdam en Provincie Noord-Holland heeft de gemeente besloten om de projectnaam te vernieuwen. De nieuwe naam weerspiegelt beter wat het doel van het project is namelijk goede bereikbaarheid, verbetering van de verkeersveiligheid én vlotte doorstroming. Tot 2040 komen er in Haarlemmermeer ongeveer 20.000 woningen bij en neemt het aantal werklocaties en voorzieningen toe. Door deze groei wordt het drukker. De vernieuwde weg leidt het verkeer straks beter langs de rand van Hoofddorp.

Voorkeursalternatief en geoptimaliseerd voorkeursalternatief 

Door de gemeenteraad is in januari 2022 een voorkeursalternatief (VKA) van de Weg om de Zuid vastgesteld. Tegelijkertijd gaf de gemeenteraad de opdracht om het VKA financieel beter passend te maken. De kosten; €122 miljoen waren namelijk hoger dan het bedrag dat door de partners beschikbaar werd gesteld (86 miljoen). Daarnaast is er inmiddels meer bekend over de inrichting van het stations- en centrumgebied van Hoofddorp. Ook stelde de raad in oktober 2023 het Verkeersstructuurplan Hoofddorp 2040 vast. Beide ontwikkelingen zijn van invloed op het project Weg om de Zuid en waren op het moment van vaststellen van het voorkeursalternatief in 2022 niet bekend. 

Op 18 juli jl. ging de raad akkoord met het verbeterde voorkeursalternatief. Meer informatie hierover vindt u op Gemeenteraadsvergadering externe-link-icoon bij punt 51c van de stemmingenlijst. U treft daar het raadsvoorstel over het geoptimaliseerd voorkeursalternatief Weg om de Zuid aan en de beslisrapportage.     

Besluiten gemeenteraad 18 juli 2024 

De gemeenteraad is 18 juli akkoord gegaan met:       

  1. Een ongelijkvloerse kruising Nelson Mandeladreef-Bennebroekerweg met verhoogde ligging van de Nelson Mandeladreef; 
  2. Een ongelijkvloerse kruising Nieuwe Bennebroekerweg-Rijnlanderweg met verhoogde ligging van de Rijnlanderweg;
  3. Het behoud van het spoorviaduct over de Nieuwe Bennebroekerweg met aanleg van 2x2 rijstroken onder het spoorviaduct door en de daarmee gemoeide maatregelen, waarbij de verkeersveiligheid het belangrijkste aandachtspunt is;  
  4. Het handhaven van 2x1 rijstroken op het deel vanaf de Laan van Devon tot aan de aansluiting Driemerenweg;
  5. Het handhaven van het trajectdeel van de Nieuwe Bennebroekerweg tussen de Deltaweg en N205 via het huidig tracé.  

Daarnaast stemde de gemeenteraad in met het handhaven van de inrichting van de Nieuwe Bennebroekerweg ten westen van de kruising Spoorlaan tot aan de aansluiting Drie Merenweg (N205) in bestaande situatie. Dit in afwachting van de uitkomsten van de planstudie naar de HOV zuidwest op dit tracédeel (uiterlijk eerste kwartaal 2026). 

Participatie

Alle optimalisatiekansen en inzichten zijn vooraf besproken met inwoners en andere belangrijke stakeholders. Dat gebeurde onder andere in de Klankbordgroep Ontwerpfase. In deze klankbordgroep zaten vertegenwoordigers van wijkraad Toolenburg, wijkraad Zwaanshoek, wijkraad Floriande, bewonersvereniging Aquaradius en Hof van Pampus, stichting bewoners Rijnlanderweg en de ondernemersorganisatie voor boeren en tuinders; LTO. Daarnaast waren er drie focusgroepen opgericht. Iedere focusgroep bestond uit inwoners en of ondernemers die dicht in de buurt van een deelgebied van het project wonen en of werken.

Planning 

De komende periode wordt de samenwerkingsovereenkomst met de PNH en de VRA verlengd. Daarnaast gaan we op zoek naar een ingenieursbureau. We verwachten dat we eind 2030 kunnen starten met het oostelijk deel (Mandeladreef- Spoorlaan). De aanpak van het westelijk deel (Spoorlaan-Drie Merenweg) wordt bepaald in samenhang met het HOV Haarlemmermeer zuidwest. 

Eerst bewegen dan bouwen

Het project Weg om de Zuid is en een belangrijk project in de bereikbaarheidsvisie van de gemeente Haarlemmermeer en vormt een onderdeel van de Adaptieve Agenda 2040. Deze Adaptieve Agenda is een gezamenlijk product van de VRA, de PNH en de gemeente. Door tegelijkertijd naar zowel het verkeer als naar de bouwopgave te kijken ontstaat een goede basis om in de komende twee decennia te werken aan meer woningen en goede bereikbaarheid.  “Eerst bewegen dan bouwen” blijft daarbij het uitgangspunt.    

Blijf op de hoogte 

Wilt u op de hoogte gehouden worden van alles wat zich in Hoofddorp-Zuid afspeelt? Schrijf u dan in voor de nieuwsbrief: 

Nieuwsbrief Hoofddorp-Zuid