Weg om de Zuid cruciaal voor toekomstbestendige en bereikbare regio
De gemeenteraad van Haarlemmermeer stemde donderdag 18 juli 2024 in met het geoptimaliseerde voorkeursalternatief voor het project Weg om de Zuid (voorheen Opwaardering Nieuwe Bennebroekerweg). Eerder al gingen de partners Provincie Noord-Holland (PNH) en Vervoerregio Amsterdam (VRA) akkoord met dit alternatief.
De gemeente Haarlemmermeer werkt samen met deze partijen aan het verbeteren van de Nieuwe Bennebroekerweg tussen de A4 en de N205. Met het project Weg om de Zuid willen zij de doorstroming en verkeersveiligheid van de Nieuwe Bennebroekerweg op orde krijgen zodat nieuwe woningen en bedrijven in Haarlemmermeer en omliggende gemeenten goed bereikbaar zijn. En zodat bestaand verkeer gebruik kan blijven maken van deze belangrijke route. Het project Weg om de Zuid is cruciaal voor een toekomstbestendige en bereikbare regio.
Sterke groei Haarlemmermeer en regio
In de zogenaamde Woondeal MRA is vastgesteld dat er in de Metropoolregio Amsterdam voor 2024 250.000 nieuwe woningen moeten komen. Ongeveer 20.000 van die woningen worden in Haarlemmermeer gebouwd. In Hoofddorp bouwt de gemeente onder andere woningen in de nieuwe wijken Hyde- Lincoln-, Nassau-, Victoria-, en Tudorpark, Spoorzone en het stadscentrum. In Nieuw-Vennep komen er woningen in Nieuw-Vennep West, Pionier-Bolsterrein en de Nieuwe Kom. Ook komen er andere functies in de gemeente bij zoals PARK21 en zijn er verschillende bedrijfsontwikkelingen waarvan de (door)ontwikkeling van Schiphol Trade Park (STP) de omvangrijkste is.
In de regio’s Zuid-Kennemerland en Amstelland worden ook ongeveer 20.000 woningen gerealiseerd. Daarnaast heeft de regio Holland-Rijnland een opgave van 60.000 woningen tot 2040. Waarvan afhankelijk van de gekozen beleidslijn, er 5.000 tot 20.000 naast de grens met Haarlemmermeer komen.
Verbeterd voorkeursalternatief
Begin 2022 stemde de gemeenteraad van Haarlemmermeer in met de verdere uitwerking van het voorkeursalternatief (VKA). Tegelijkertijd gaf de gemeenteraad het college van B&W de opdracht om het VKA te verbeteren. De kostenraming van €122 miljoen was namelijk hoger dan het bedrag van €86 miljoen dat door de partners beschikbaar werd gesteld. Ook is er inmiddels meer bekend over de inrichting van het stations- en centrumgebied van Hoofddorp en stelde de gemeenteraad in 2023 het Verkeersstructuurplan Hoofddorp 2040 vast. Dit alles heeft impact op het project Weg om de Zuid en was niet bekend op het moment dat het voorkeursalternatief in 2022 werd vastgesteld. Daarom werd de raad gevraagd om op 18 juli te stemmen over het aangepaste voorkeursalternatief.
Besluiten gemeenteraad
De gemeenteraad is akkoord gegaan met:
- Een ongelijkvloerse kruising Nelson Mandeladreef-Bennebroekerweg met verhoogde ligging van de Nelson Mandeladreef;
- Een ongelijkvloerse kruising Nieuwe Bennebroekerweg-Rijnlanderweg met verhoogde ligging van de Rijnlanderweg;
- Het behoud van het spoorviaduct over de Nieuwe Bennebroekerweg met aanleg van 2x2 rijstroken onder het spoorviaduct door en de daarmee gemoeide maatregelen, waarbij de verkeersveiligheid het belangrijkste aandachtspunt is;
- Het handhaven van 2x1 rijstroken op het deel vanaf de Laan van Devon tot aan de aansluiting Driemerenweg;
- Het handhaven van het trajectdeel van de Nieuwe Bennebroekerweg tussen de Deltaweg en N205 via het huidig tracé.
Wethouder Marja Ruigrok (Verkeer & Vervoer): “We hebben dringend woningen nodig in Haarlemmermeer maar meer huizen betekent ook meer inwoners en dus meer verkeersbewegingen. De Weg om de Zuid is cruciaal voor dat verkeer. Daarom ben ik ontzettend blij dat de raad unaniem heeft ingestemd met dit geoptimaliseerde voorkeursalternatief.”
De gemeenteraad stemde donderdag 18 juli 2024 in met het geoptimaliseerde voorkeursalternatief voor het project Weg om de Zuid.
De gemeenteraad ging er ook mee akkoord om de Nieuwe Bennebroekerweg ten westen van de kruising Spoorlaan tot aan de aansluiting Drie Merenweg (N205) te laten zoals deze nu is. Dit zal in ieder geval zo zijn tot de uitkomsten van de planstudie naar de HOV (Hoogwaardig Openbaar Vervoer) zuidwest op dit tracédeel bekend is. Dit zal uiterlijk in het eerste kwartaal van 2026 zijn.
Alle nieuwe inzichten zijn vooraf besproken met inwoners en andere belangrijke stakeholders. Hun adviezen werden deels meegenomen.
Besluiten college
Naast de voorgestelde optimalisaties besloot het college eerder al om de oostelijke aansluiting op te nemen in het project Weg om de Zuid en deze verder uit te werken als onderdeel van het geoptimaliseerde voorkeursalternatief. Ook wil het college dat de fietsroute onder het spoorviaduct wordt verplaatst naar de zuidzijde.
Financiering
Inmiddels is binnen het Bestuurlijk Overleg Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport van het Rijk (BO MIRT) een extra bedrag van € 33 miljoen vrijgegeven voor verkeersmaatregelen die de woningbouw in Spoorzone helpen. Daarnaast is er nog eens € 3 miljoen toegevoegd om de oostelijke ontsluiting bij de A4 op te nemen in het project Weg om de Zuid. Dit bedrag stond gereserveerd in het Uitvoeringsprogramma Mobiliteit van de gemeente. Hierdoor is er nu in totaal € 122 miljoen beschikbaar.
Om een goede vergelijking te maken, is de raming van het voorkeursalternatief uit 2022 naar het prijspeil van oktober 2023 gebracht, hetzelfde prijspeil als voor de kostenraming van het geoptimaliseerde voorkeursalternatief 2024. Het voorkeursalternatief 2022 komt hiermee op een bedrag van ruim € 144 miljoen uit.
Planning
De komende periode wordt de samenwerkingsovereenkomst met de PNH en de VRA verlengd. Daarnaast wordt een ingenieursbureau gezocht. De verwachting is dat eind 2030 gestart wordt met het oostelijk deel (Mandeladreef- Spoorlaan). De aanpak van het westelijk deel (Spoorlaan-Drie Merenweg) wordt bepaald in samenhang met de HOV Haarlemmermeer zuidwest.
Eerst bewegen dan bouwen
Het project Weg om de Zuid is en een belangrijk project in de bereikbaarheidsvisie van de gemeente en vormt een onderdeel van de Adaptieve Agenda 2040. Deze agenda is een gezamenlijk product van de VRA, de PNH en de gemeente. Door tegelijkertijd naar zowel het verkeer als naar de bouwopgave te kijken ontstaat een goede basis om in de komende twee decennia te werken aan meer woningen en goede bereikbaarheid. “Eerst bewegen dan bouwen” blijft daarbij het uitgangspunt.