Hoofddorp: Raadhuislaan, Kruislaan en Fortweg

In november 2023 zijn we begonnen met de werkzaamheden aan de Raadhuislaan. Behalve de wegen, kabels en leidingen pakken we ook het groen aan. Daarna zijn de Kruislaan en Fortweg aan de beurt.

Wat gaat de gemeente precies doen?

De aannemer gaat de volgende werkzaamheden uitvoeren:

  • De rijwegen van de Raadhuislaan en Fortweg krijgen nieuwe stenen;
  • Het asfalt van de rijweg van de Kruislaan wordt vervangen door stenen;
  • De Kruislaan en Fortweg worden eenrichtingsverkeer. Het verkeersbesluit voor het invoeren van eenrichtingsverkeer is 5 februari gepubliceerd op de website van Officiële Bekendmakingen; 
  • Er komen parkeervakken;
  • De stoepen krijgen nieuwe tegels;
  • Er komen nieuwe rioolbuizen voor ‘vuil water’. Dit zijn buizen voor de afvoer uit de wc, douche etc.
  • Er komt een rioolbuis voor ‘schoon water’. Dit is voor de afvoer van regenwater.
  • Het verplaatsen van een aantal lantaarnpalen het vervangen van de lampen;
  • In het plantseizoen (oktober 2024 tot en met maart 2025) planten we extra bomen. Ook komen er plantvakken.

Als de aannemer de straat heeft opengebroken, gaan PWN en Liander ook aan het werk. PWN vervangt een deel van de waterleiding en Liander een deel van de gasleiding en elektrakabels. Dit doen zij in de Kruislaan en Fortweg. Dit zijn geen werkzaamheden van de gemeente. Heeft u vragen over deze werkzaamheden? Neem dan contact opnemen met PWN of Liander.

Op de tekeningen ziet u welke werkzaamheden worden uitgevoerd en waar dat gebeurt.

Aantal parkeerplaatsen wordt minder door aanleggen parkeervakken

De Raadhuislaan, Kruislaan en Fortweg krijgen parkeervakken. Door het aanleggen van parkeervakken wordt het aantal parkeerplaatsen op veel plaatsen iets minder. Er is een onderzoek naar de parkeerdruk uitgevoerd. Als u de uitslag van dit onderzoek wilt ontvangen dan kunt u dit aanvragen via het reactieformulier.

In de straten in de buurt zijn genoeg parkeerplaatsen waar u kunt parkeren. Vaak is er om de hoek al een parkeerplaats te vinden.

Kruislaan

  • Tussen Hoofdweg westzijde en Fortweg zijn nu 12 plekken, dit worden er 6.
  • Tussen Fortweg en Engelmanstraat zijn nu 8 plekken, dit worden er 6.
  • Tussen Engelmanstraat en Raadhuislaan zijn nu 23 plekken, dit worden er 17.

Fortweg

  • Tussen Raadhuislaan en Kruislaan zijn nu 15 plekken, dit worden er 13.
  • Tussen Kruislaan en Ter Veenlaan zijn nu 7 plekken, dit worden er 7.

Raadhuislaan 

  • Tussen aansluiting Kruisweg en Fortweg blijven 7 plekken beschikbaar.
  • Tussen Fortweg en Kruislaan zijn nu 12 plekken, dit worden er 10.
  • Tussen Kruislaan en Dr. Nanningastraat zijn nu 5 plekken, dit worden er 4.
  • Tussen Dr. Nanningastraat en Ter Veenlaan zijn nu 14 plekken, dit worden er 10.
  • Tussen Ter Veenlaan en D. Egginkstraat zijn nu 10 plekken, dit worden er 8.

Aanleggen schoonwater riool en vervangen aantal vuilwater rioolbuizen

In de Kruislaan, Fortweg en Raadhuislaan legt de gemeente een schoonwater riool aan voor het afvoeren van regenwater. In de Raadhuislaan worden een aantal vuilwater rioolbuizen vervangen door grotere rioolbuizen.

Verplaatsen aantal lantaarnpalen en vervangen verlichting

Een aantal lantaarnpalen wordt verplaatst. De bestaande lampen worden vervangen door LED verlichting. 

Kan ik het uiteindelijk ontwerp bekijken?

Wanneer beginnen de werkzaamheden aan de Kruislaan?

De aannemer begint met het opknappen van de Kruislaan. Het was de bedoeling dat Liander (gas en elektra) en PWN (water) eerst hun werkzaamheden zouden uitvoeren. Helaas lukt dit niet omdat zij hun planning hebben gewijzigd. We willen dat er snel gestart wordt met onze werkzaamheden. Daarom begint de aannemer alvast met de Kruislaan. De aannemer haalt hier het asfalt weg en vervangt dit door stenen (klinkers).

De planning

  • Van 21 november tot en met 30 november
    Kruislaan bij huisnummers 4 tot en met 16 en Kruispunt Hoofdweg.
  • Van 1 december tot en met 12 december
    Kruislaan bij huisnummers 18 tot en met 30. 

De planning kan iets veranderen. Dit hangt af van het weer of andere onverwachte zaken.

Veranderingen in de planning zetten we op deze pagina. De aannemer voert de werkzaamheden uit tussen 07.00 en 17.00 uur.

Parkeren

Bij de huisnummers waar de aannemer werkzaamheden uitvoert, zijn de rijweg en parkeerplekken afgesloten. De aannemer zet hier hekken neer. U kunt hier dan niet parkeren, ook niet op uw eigen terrein. U moet uw auto tijdelijk ergens anders in de wijk  parkeren.

Heeft u een elektrische auto en een oplaadpaal op eigen terrein? Dan kunt u deze tijdelijk niet gebruiken. U kunt uw auto tijdelijk opladen bij een openbare laadpaal of laadpaal bij bijvoorbeeld een benzinestation.

Uw woning of bedrijf is te voet en met de fiets aan de hand altijd bereikbaar. Woningen en bedrijven zijn ook altijd bereikbaar voor de hulpdiensten (politie, brandweer en ambulance).

Rolemmer

Zet uw rolemmer aan de weg buiten het deel waar de werkzaamheden zijn.
De aannemer zorgt ervoor dat de vuilniswagen erbij kan.

Wat is de planning van de gemeente?

De werkzaamheden duren van 15 januari 2024 tot en met 27 mei 2025. De aannemer voert de werkzaamheden uit in fases. De planning kan iets veranderen. Dit hangt af van het weer of andere onverwachte zaken. Veranderingen in de planning zetten we op deze website. De aannemer voert de werkzaamheden uit tussen 07.00 en 17.00 uur.

  • Van 15 januari 2024 tot en met 26 februari 2024 - fase 1
    Raadhuislaan bij huisnummers 45 tot en met 47 en Kruispunt D. Egginkstraat.
  • Van 30 januari 2024 tot en met 13 maart 2024 - fase 2
    Raadhuislaan bij huisnummers 42 tot en met 45 en Kruispunt Ter Veenlaan.
  • Van 15 februari 2024 tot en met 29 maart 2024 - fase 3
    Raadhuislaan bij huisnummers 33 tot en met 41.
  • Van 5 maart 2024 tot en met 22 april 2024 - fase 4
    Raadhuislaan bij huisnummers 25 tot en met 32.
  • Van 26 maart 2024 tot en met 7 mei 2024 - fase 5
    Raadhuislaan bij huisnummers 19 tot en met 24 en kruispunt Kruislaan.
  • Van 17 april 2024 tot en met 29 mei 2024 - fase 6
    Raadhuislaan bij huisnummers 12 tot en met 18.
  • Van 8 mei 2024 tot en met 18 juni 2024 - fase 7
    Raadhuislaan bij huisnummers 2 tot en met 11.
  • Van 28 juni tot en met 19 augustus 2024
    Geen werkzaamheden vanwege vakantieperiode.
  • Van 20 augustus 2024 tot en met 1 oktober 2024 - fase 8
    Kruislaan bij huisnummers 51 tot en met 57.
  • Van 5 september 2024 tot en met 18 oktober 2024 – fase 9
    Kruislaan bij huisnummers 31 tot en met 51 en kruispunt Engelmanstraat.
  • Van 24 september 2024 tot en met 31 oktober 2024 - fase 10
    Kruislaan bij huisnummers 29 tot en met 51 en kruispunt Fortweg.
  • Van 2 oktober 2024 tot en met 18 november 2024 - fase 11
    Fortweg bij huisnummers 19 tot en met 1.
  • Van 17 oktober 2024 tot en met 29 november 2024 - fase 12
    Fortweg bij huisnummers 21 tot en met 29 en kruispunt Kruislaan.
  • Van 28 oktober 2024 tot en met 16 december 2024 - fase 13
    Kruislaan bij huisnummers 4 tot en met 10 en Kruispunt Hoofdweg.
  • Van 11 november 2024 tot en met 20 december 2024 - fase 13A|
    Kruislaan bij huisnummers 12 tot en met 16.
  • Van 8 januari 2025 tot en met 14 februari 2025 - fase 14
    Kruislaan bij huisnummers 18 tot en met 30 en Kruispunt Fortweg.
  • Van 23 januari 2025 tot en met 12 maart 2025 - fase 15
    Fortweg bij huisnummers 24 tot en met 26.
  • Van 6 februari 2025 tot en met 23 mei 2025 - fase 16
    Fortweg bij huisnummers 33 tot en met 39 en kruispunt Ter Veenlaan.

Bereikbaarheid verzorgingscentrum Horizon

Verzorgingscentrum Horizon blijft altijd bereikbaar. Dit is vanaf de Engelmanstraat. Van 5 september 2024 tot en met 18 oktober 2024 moet u omrijden via de Raadhuislaan. De aannemer zet omleidingsborden neer.

Wat is de planning van Liander en PWN?

Gelijk met onze werkzaamheden, voeren PWN (waterleiding) en Liander (elektra en gas) ook werkzaamheden uit. Hiervoor maakt de aannemer van PWN en Liander een sleuf in de weg. Tijdens het openbreken van de straat zijn de inritten van woningen korte tijd tijdelijk niet bereikbaar.

  • Van 8 januari 2024 tot en met 1 maart 2024 - fase 1
    Fortweg bij huisnummers 1 tot en met 303.
  • Van 5 februari tot en met 22 maart - fase 2
    Kruislaan bij huisnummers 2 tot en met 29.
  • Van 25 maart tot en met 28 juni 2024 - fase 3
    Kruislaan bij huisnummers 34 tot en met 57.
  • Van 13 mei 2024 tot en met 28 juni 2024 - fase 4
    Fortlaan bij huisnummers 31 tot en met 39.

De gemeente gaat niet over de werkzaamheden van Liander en PWN. Zij moeten u zelf een brief sturen over hun werkzaamheden. Als u vragen heeft over hun planning of werkzaamheden, neemt u contact op met Liander of PWN.

Zorgen de werkzaamheden voor overlast?

De aannemer probeert zo min mogelijk (geluids)overlast te veroorzaken. Helemaal geen overlast veroorzaken lukt helaas niet. Vooral het verwijderen (frezen) van het bestaande asfalt geeft veel geluidsoverlast. We begrijpen dat dit vervelend is. Toch is het belangrijk dat wij deze werkzaamheden uitvoeren. We rekenen daarom op uw begrip.

Bouwkundige vooropnames

Voordat de aannemer start, laten we een bouwkundige vooropname uitvoeren. Dit doen we bij woningen en bedrijfspanden in de buurt van de werkzaamheden. Een medewerker van van E.S.B. Expertise bekijkt de woningen en bedrijfspanden aan de buitenkant en binnenkant. Vervolgens maakt hij een rapport.

Deze vooropnames laten we vooraf doen, omdat sommige werkzaamheden trillingen kunnen veroorzaken. De aannemer doet zijn best om geen schade te veroorzaken, maar kan dat niet altijd voorkomen. Bij een eventuele schade willen we deze goed en snel kunnen behandelen. Voor de eigenaren, bewoners, de gemeente, de aannemer en de verzekeraar. Een goed en compleet rapport voorkomt discussie achteraf. Dit is in het voordeel van iedereen. E.S.B. Expertise stuurt een brief naar de adressen in de buurt van de werkzaamheden met alle uitleg hierover. Dit doen zij ongeveer een week voordat de werkzaamheden starten. We verwachten dat dit in november is.

Een bouwkundig vooropname laten uitvoeren is niet verplicht. Maar wij raden u aan om dit wel te laten doen. Bent u geen eigenaar van de woning of het bedrijfspand, neem dan contact op met de eigenaar.

Waar kan ik parkeren?

Bewoners van de Kruislaan, Fortweg en Raadhuislaan kunnen een tijdelijke parkeerontheffing aanvragen. U mag dan ergens anders in de buurt parkeren. Ook als u gebruiker van een garagebox in deze straten ben kunt u een tijdelijke parkeerontheffing aanvragen. Dat kan als u in de Kruislaan, Fortweg of Raadhuislaan woont. De tijdelijke parkeerontheffing kost niks.

De tijdelijke parkeerontheffing geldt voor de periode dat de aannemer werkzaamheden uitvoert. Dit is tot eind mei 2025.

Mail uw aanvraag naar parkeervergunningen@haarlemmermeer.nl.
In de aanvraag zet u:

  • Uw naam.
  • Uw adres.
  • Het kenteken van maximaal 2 auto’s.

De kentekens moeten geregistreerd staan op uw adres. Is de auto niet van u? Dan moet u een kopie van de leaseovereenkomst of een gebruiksovereenkomst meesturen. Als u een garagebox gebruikt moet u de huurovereenkomst meesturen.

Beplanting weghalen of snoeien

Op veel plaatsen groeien bomen en struiken boven of over de erfgrens. Dit is de grens tussen uw terrein en gemeentegrond. De stoep en andere gemeentegrond aan uw erfgrens moet vrij zijn. Niet alleen voor de voetgangers die hier lopen, maar ook voor werkzaamheden. Daarom vragen wij u om de overhangende beplanting uiterlijk 14 januari 2024 te snoeien of weg te halen. Ook staan er soms andere dingen op of over de erfgrens, bijvoorbeeld hekken of potten met planten. Deze ook graag weghalen.

Mogelijk hoogteverschil

De bodem zakt. Niet alleen de rijweg, parkeervakken en stoepen, maar ook uw eigen terrein. Bij het opnieuw bestraten, kan het zijn dat het straat iets hoger dan de oorspronkelijke hoogte komt te liggen. Als het nodig is, zorgt de aannemer er voor dat (maximaal) de eerste meter van het voetpad/inrit van uw terrein aansluit op de nieuwe hoogte. Ophogen van de rest van uw terrein, als dit nodig is, moet u zelf doen. Eigenaren zijn namelijk zelf verantwoordelijk voor het ophogen van het eigen terrein en het afvoeren van regenwater.

Welke groenwerkzaamheden voert de gemeente uit?

Naast werkzaamheden aan de straat, voert de gemeente ook groenwerkzaamheden uit:

  • De Kruislaan krijgt 6 extra lindes. U kunt op de tekeningen zien waar deze komen.
  • Het kruispunt van de Kruislaan en Engelmanstraat krijgt 3 extra pluim essen met daaronder vlinderstruiken in paars en wit.
  • De Raadhuislaan krijgt 10 extra honingbomen met daaronder vlinderstruiken.
  • De kruispunten van de Raadhuislaan krijgen 2 bomen. Aan elke kant komt een extra amberboom. Dat zijn totaal 10 bomen met daaronder botanische rozen.

Veelgestelde vragen

Nee, deze strook is in 2013 opgeknapt en toen is gekozen voor deze inrichting. De bomen staan voor het grootste deel in beplantingen, zodat het maaien van het  gras makkelijker is. 

Ja, de lantaarnpalen op de Raadhuislaan worden vervangen.

De Raadhuislaan blijft tweerichtingsverkeer. De Kruislaan wordt eenrichtingsverkeer (van de Hoofdweg richting de Raadhuislaan). De Fortweg wordt ook eenrichtingsverkeer (van de Raadhuislaan richting de Ter Veenlaan).

De gemeente wil de monumentale bomen graag houden en niet beschadigen. Door de rijbaan smaller te maken, kunnen de putten en stoepranden verder van de boomstam en wortels komen. Omdat de rijbaan smaller wordt, is er geen ruimte meer voor tweerichtingsverkeer.

Niet alle woningen zijn onderheid. Daarom kunnen we niet overal verkeersdrempels of verkeersplateaus maken. Deze zorgen voor te veel trillingen. Door de hoeken van de straat breder te maken, worden de kruispunten kleiner. Hiermee wordt de snelheid op een andere manier omlaag gebracht. Dat is precies de bedoeling in een woonwijk.

In een aantal gevallen komt er zelfs meer ruimte  voor het verkeer. Bijvoorbeeld het deel Raadhuislaan tot de Kruislaan. De rijbaan wordt 4,80 meter (met parkeerplaatsen buiten de rijbaan), nu is dit 6,20 meter (met geparkeerde auto’s op de rijbaan). Het deel Raadhuislaan na de Kruislaan blijft de breedte van de rijbaan hetzelfde als nu, behalve bij de versmallingen bij de bomen. Daar moeten automobilisten op elkaar wachten. Omdat het hier niet erg druk is, zal dat geen problemen opleveren.

Veel mensen vinden het prettig om hun auto voor de deur te parkeren op een openbare parkeerplaats. In de loop der tijd is dit een gewoonte geworden, maar het is geen recht. Er is genoeg parkeerruimte in de omliggende straten waar bewoners en bezoekers kunnen parkeren.

De gemeente begrijpt dat door het opnieuw inrichten de parkeerdruk op sommige plaatsen hoog kan worden. Bijvoorbeeld aan de centrumkant. Bezoekers van het centrum moeten in het centrum parkeren en niet in de woonwijk. Als bezoekers zich niet aan de parkeerregels houden (bijvoorbeeld langer dan 2 uur blijven staan in een blauw zone), kunt u via de website van de gemeente een Melding Openbare Buitenruimte maken. Als u het onderwerp 'Fout parkeren' kiest, komt uw melding direct bij Handhaving en Toezicht terecht.

Tussen de Raadhuislaan en de Kruislaan, kunnen er aan de oostkant van de Fortweg 5 tot 7 extra parkeerplaatsen komen. De gemeente gaat hiervoor het ontwerp opnieuw bekijken. Het precieze aantal staat in het uiteindelijke ontwerp. Dit ontwerp komt in april 2021 op deze website.

Lees verder over de voorwaarden en de planning van nieuwe laadpalen op Laadpalen voor elektrische auto’s. U vindt daar ook informatie voor het aanleggen van een eigen laadmogelijkheid.

De gemeente richt de openbare ruimte zo goed mogelijk in, bijvoorbeeld klimaatbestendig. Vanwege de klimaatverandering en de hittestress, worden er extra bomen in de openbare ruimte in de wijk geplant. Deze zorgen in de toekomst voor verkoeling. De gemeente verdeelt de bomen zo veel mogelijk binnen de wegvakken.

Sommige nieuwe bomen komen voor een woning te staan met zonnepanelen. De bomen die worden  geplant hebben de komende jaren nog geen gevolgen voor de opbrengst van de zonnepanelen. Daarvoor zijn de bomen voorlopig te klein.

Over aansluitingen op privéterrein en verplaatsen van bijvoorbeeld de watermeter, moeten bewoners zelf contact opnemen met het nutsbedrijf. De gemeente vraagt aan de nutsbedrijven om de bewoners te informeren over de mogelijkheden.

Voor de start van de werkzaamheden laat de gemeente vooropnames uitvoeren (aan in elk geval niet onderheide woningen). De staat van de woning voor de werkzaamheden staat dan in een rapport. Als er tijdens de werkzaamheden schade ontstaat aan de woning, kunnen bewoners de gemeente aansprakelijk stellen. Omdat er een rapport is van de staat van de woning voor de werkzaamheden, kan de eventuele schade snel worden afgewikkeld. Bewoners krijgen een aantal weken voor de start van de werkzaamheden nog een brief waarin alles uitgebreider wordt uitgelegd.

Waar kan ik terecht met vragen?

Heeft u nog vragen? Neem dan contact op met Harko Pilot via telefoonnummer 0900 1852. U kunt ook een e-mail sturen naar info@haarlemmermeer.nl. Zet dan alstublieft uw straatnaam in het onderwerp van de mail.