Hoofddorp: kruispunten Nieuwe Molenaarslaan

De gemeente heeft 2 ontwerpen gemaakt voor de kruispunten op de Nieuwe Molenaarslaan in Floriande. De ontwerpen vindt u op deze pagina en hebben we u ook laten zien tijdens de inloopbijeenkomst op 2 juni 2025. Daarna kiest de gemeente één ontwerp.

Waarom passen we de kruispunten aan?

In het najaar van 2024 informeerden we u via een brief en een informatiebijeenkomst over de aanpassingen aan de kruispunten op de Nieuwe Molenaarslaan. Uit onderzoek bleek dat de kruispunten volgens de wet niet goed zijn aangelegd. Voor automobilisten, fietsers en voetgangers is het niet altijd duidelijk of ze wel of geen voorrang hebben.

Wat vinden bewoners belangrijk?

De gemeente wilde de zebrapaden weghalen en fietsers geen voorrang meer geven. Tijdens de informatieavond van 13 november 2024 en via online reacties hebben we gehoord wat bewoners belangrijk vinden bij de herinrichting van de kruispunten.

Vervolgstappen met bewoners en wijkraad

Na de informatiebijeenkomst is een klankbordgroep gevormd. Deze bestond uit drie bewoners, twee leden van de wijkraad Floriande en drie medewerkers van de gemeente. De klankbordgroep heeft gekeken naar de plannen voor de inrichting, de verkeersregels en de reacties uit de buurt. Ook hebben we in de wijk nieuwe tellingen gedaan van voetgangers en fietsers.

2 ontwerpen van de kruispunten

De klankbordgroep kwam tot 2 ontwerpen voor de nieuwe inrichting van de kruispunten op de Nieuwe Molenaarslaan. Beide ontwerpen voldoen aan de geldende verkeersregels en zijn dus mogelijk.

Ontwerp 1: één zebrapad per kruispunt
  • Elk kruispunt heeft aan 1 kant een zebrapad. Deze inrichting is rustiger en daarmee overzichtelijker.
  • Bij het verlaten van de wijk in de richting van de Bennebroekerweg hoeven auto’s geen zebrapad over te steken.
  • Auto's hoeven nog maar bij 1 zebrapad op overstekende voetgangers te letten. Dat is overzichtelijker en veiliger.
Ontwerp 2: 2 zebrapaden per kruispunt
  • Elk kruispunt heeft aan beide kanten een zebrapad.
  • Het lijkt op de situatie van dit moment. Het is dus voor veel mensen herkenbaar.
  • Voetgangers kunnen aan beide kanten van de kruising oversteken en hoeven soms geen extra oversteek te maken.
  • Auto's moeten bij 2 zebrapaden op overstekende voetgangers letten. Dit remt de snelheid van auto's beter af.

Wat verandert er voor voetgangers en fietsers?

  • Voetgangers moeten veilig kunnen oversteken, dus zebrapaden blijven in beide ontwerpen behouden. Uit tellingen blijkt dat er voldoende voetgangers oversteken.
  • Fietsers krijgen geen voorrang meer op de kruispunten. Uit tellingen blijkt dat hier niet genoeg fietsers voor zijn. Zij steken voortaan over in het midden van het kruispunt, tegelijk met het overige verkeer. Afstappen en gebruikmaken van het zebrapad kan ook.

Wat verandert er nog meer?

  • De huidige busdrempels worden vervangen door drempels voor 50 km/uur. Tussen de drempel en het zebrapad komt een ‘bliksemschicht’ op het wegdek.
  • Er komt andere verlichting waardoor het zicht op de kruising verbetert. Ook snoeien we bomen die het licht tegenhouden.
  • We halen een aantal verkeersborden weg waardoor het beeld op straat overzichtelijker wordt. De gele attentiekleur halen we ook weg.
  • Zit het werk erop? Dan plaatsen we tijdelijk gele borden met de tekst: ‘Let op! Verkeerssituatie gewijzigd’.

Hoe kwamen de ontwerpen tot stand?

Wat zijn de uitgangspunten van het ontwerp?

De uitgangspunten zijn opgesteld samen met een klankbordgroep van bewoners, wijkraad en gemeente. Het ontwerp moet:

  • Veilig zijn voor alle verkeersdeelnemers.
  • Draagvlak hebben bij omwonenden.
  • Akkoord krijgen van de nood- en hulpdiensten en de Vervoersregio Amsterdam (betaalt mee aan dit project).
  • Voldoen aan wet- en regelgeving.
  • Passen binnen de bestaande wegenstructuur
  • Binnen de beschikbare middelen passen. Dit betekent dat een complete herinrichting niet mogelijk is.

Er is gekeken naar het type weg:

  • Erftoegangsweg (30 km/uur): woonstraten van klinkers, gelijkwaardige kruispunten, parkeren op of langs de rijbaan en erfaansluitingen. Hier rijden elke 24 uur maximaal 4.000 tot 6.000 motorvoertuigen.
  • Gebiedsontsluitingsweg (50 km/uur): doorgaande weg van asfalt (geen woonstraten), voorrangskruispunten en/of rotondes, zonder parkeren of erfaansluitingen, met vrijliggende fietspaden. Hier rijden elke 24 uur maximaal 20.000 tot 25.000 motorvoertuigen. 

Direct aan de Nieuwe Molenaarslaan grenzen geen woningen of voorzieningen. Dat betekent dat de Nieuwe Molenaarslaan alleen een verkeersfunctie heeft. Daarom blijft de maximumsnelheid hier 50 km/uur.

Krijgen fietsers voorrang?

Volgens de verkeersrichtlijnen krijgen fietspaden alleen voorrang als:

  • Er sprake is van een hoofdfietsroute: een doorgaande route voor fietsers zoveel mogelijk met vrijliggende fietspaden.
  • Volgens de verkeersrichtlijnen (CROW) mag alleen een hoofdfietsroute met minimaal 2.000 fietsers per dag voorrang krijgen op een 50 km/uur weg.
Hoeveel voetgangers en fietsers steken er over?

2 externe bureaus deden tellingen van het aantal fietsers en voetgangers dat de kruisingen oversteekt in november 2024 en maart 2025:

  • Voetgangers: ongeveer 200 per dag per kruispunt, dat is voldoende voor zebrapaden.
  • Fietsers: ongeveer 400 per dag per kruispunt, dat is niet voldoende voor voorrang volgens de landelijke richtlijnen.

Volgens de verkeersregels (CROW) kan een zebrapad worden aangelegd als meer dan 100 voetgangers een 50 km/uur weg oversteken. Daarom blijven zebrapaden wel, maar krijgen fietsers geen voorrang meer.

Waarom zijn andere ontwerpen afgewezen?

De klankbordgroep heeft ook andere voorstellen bekeken, maar deze voldeden niet aan de richtlijnen of waren niet uitvoerbaar. Afgewezen zijn onder andere:

  • Ontwerpen zonder zebrapaden
  • Voorstellen met fietspaden in de voorrang
  • Een gelijkwaardige kruising zonder uitritconstructie:
    Zoals hiervoor is uitgelegd, blijft de Nieuwe Molenaarslaan een gebiedsontsluitingsweg met een maximumsnelheid van 50 km/uur. De aansluitende wegen zijn woonstraten en daarmee erftoegangswegen met een maximumsnelheid van 30 km/uur. Tussen deze twee type wegen is het volgens de verkeersrichtlijnen (CROW) gebruikelijk om een voorrangskruispunt aan te leggen door een uitritconstructie. Afgezien van de oversteken voor voetgangers en fietsers is de bestaande vormgeving met een uitritconstructie dus correct. Het is ook niet mogelijk om er een gelijkwaardige kruising van te maken.
  • Een fietsrotonde:
    Bij een fietsrotonde heeft de fietser voorrang. Een rotonde wordt alleen gebruikt als er sprake is van een hoofdfietsroute en minimaal 2000 fietsers per dag. Dit is hier niet het geval. Daarnaast betekent het aanleggen van een fietsrotonde een complete herinrichting. Dit is een te grote en dure maatregel voor het aantal fietsers dat hier oversteekt.

De huidige vormgeving met uitritconstructie en 50 km/uur is in lijn met de regels voor dit type weg.

Reactie politie en vervoersorganisaties

Beide ontwerpen voldoen aan de verkeersregels, maar de politie geeft duidelijk de voorkeur aan ontwerp 1. Zij vinden het veiliger omdat het verkeer zich dan maar op 1 zebrapad hoeft te richten. Ook zijn er in dit ontwerp minder verkeersborden nodig. Dat maakt het overzichtelijker en zorgt voor meer veiligheid.

De Vervoerregio Amsterdam en de Fietsersbond zijn het met beide ontwerpen eens. De Fietsersbond heeft wel een lichte voorkeur voor ontwerp 2. Zij denken dat dit ontwerp auto’s meer afremt. Dit is vooral belangrijk bij de kruising Naxos/Minaret, richting het winkelcentrum.

Inloopbijeenkomst 2 juni 2025

Op maandag 2 juni 2025 tussen 19.00 - 21.00 uur was er een inloopbijeenkomst waar we u de twee ontwerpen lieten zien. U kon binnenlopen wanneer het u uitkwam. Medewerkers van de gemeente en leden van de klankbordgroep stonden bij de informatieborden om uw vragen te beantwoorden en uw mening te horen.

Locatie: 
Haarlemmermeer Lyceum Zuidrand
Nieuwe Molenaarslaan 20
2134 AS Hoofddorp

Vervolgstappen na de inloopbijeenkomst

  • U kon tot en met vrijdag 13 juni reageren op de 2 ontwerpen die waren getoond tijdens de inloopbijeenkomst.
  • Op basis van alle reacties kiest de gemeente voor één ontwerp. We houden u via de website op de hoogte.
  • Daarna neemt de gemeente een verkeersbesluit. Daarop kunt u officieel reageren als u belanghebbende bent.

Wat is de planning?

Ongeveer 14 dagen voordat de werkzaamheden starten, sturen we nog een brief. Hierin staat alle informatie over de werkzaamheden, de planning en de bereikbaarheid. 

De planning voor de komende maanden ziet er zo uit:

  • Begin juni: inloopbijeenkomst, locatie Haarlemmermeer Lyceum Zuidrand, Nieuwe Molenaarslaan 20, Hoofddorp.
  • Juni/juli/augustus: de gemeente stelt het ontwerp vast en neemt een verkeersbesluit voor het nieuwe ontwerp. Bewoners kunnen 6 weken lang bezwaar maken.
  • Oktober: de werkzaamheden zijn gepland in de herfstvakantie van 2025.

Heeft u nog vragen?

Voor vragen kunt u bellen met Ali Kiliç via telefoonnummer 0900 1852. Of stuur een e-mail naar info@haarlemmermeer.nl. Zet 'Werkzaamheden Nieuwe Molenaarslaan' in het onderwerp.