Hoofddorp: kruispunten Nieuwe Molenaarslaan

Op de Nieuwe Molenaarslaan gaan we de kruispunten veranderen. Er was een informatiebijeenkomst voor inwoners op 13 november 2024.

Werkzaamheden uitgesteld

Op 9 oktober stuurden we een brief naar inwoners over werkzaamheden aan de kruispunten van de Nieuwe Molenaarslaan. Inwoners bleken zorgen te hebben over de geplande veranderingen. Daarom zijn de werkzaamheden uitgesteld en vindt er eerst een informatiebijeenkomst plaats.

Wanneer was de informatiebijeenkomst?

De informatiebijeenkomst was op woensdag 13 november 2024. De bijeenkomst begon met een presentatie van de politie en de verkeersdeskundige van de gemeente. Ze bespraken de verkeerssituatie nu. En waarom deze moet veranderen. Ook bespraken ze de varianten (mogelijkheden) voor een nieuwe verkeerssituatie. Na de presentatie was er ruimte voor vragen en gesprek. 

Bekijk hieronder de tekeningen van de huidige verkeerssituatie en mogelijke nieuwe situaties.

Huidige situatie

In de tekening hierboven ziet u de huidige verkeerssituatie. Er is een tegenstrijdige voorrangsregeling. 

Nieuwe situatie, variant 1

In de tekening hierboven ziet u de 1e mogelijkheid voor een nieuwe verkeerssituatie. Bij deze mogelijkheid krijgen voetgangers en fietsers geen voorrang meer. Dit zijn de voor- en nadelen van deze situatie:

  • Voordeel: het is duidelijk wie voorrang heeft.
  • Voordeel: fietsers hebben een eigen plek om over te steken.
  • Nadeel: als het verkeer druk is, moeten voetgangers en fietsers langer wachten voordat ze over kunnen steken.

Nieuwe situatie, variant 2

In de tekening hierboven ziet u de 2e mogelijkheid voor een nieuwe verkeerssituatie. Bij deze mogelijkheid hebben voetgangers wel voorrang, maar fietsers niet meer. Dit zijn de voor- en nadelen van deze situatie:

  • Voordeel: het is duidelijk wie voorrang heeft.
  • Voordeel: voetgangers kunnen altijd oversteken. Ook als het heel druk is.
  • Nadeel: fietsers zouden het zebrapad kunnen gebruiken om over te steken, terwijl dat niet de bedoeling is.

Nieuwe situatie, variant 3

In de tekening hierboven ziet u de 3e mogelijkheid voor een nieuwe verkeerssituatie. Bij deze mogelijkheid krijgen voetgangers en fietsers allebei voorrang. Er is dan een dubbele oversteek. Dit zijn de voor- en nadelen van deze situatie:

  • Voordeel: voetgangers en fietsers kunnen altijd oversteken. Ook als het heel druk is.
  • Nadeel: het zou kunnen dat fietsers de oversteekplaatsen niet gaan gebruiken, omdat ze hiervoor een stukje moeten omrijden.
  • Nadeel: het zou kunnen dat fietsers tegen de richting in gaan fietsen.

Nieuwe situatie, variant 4

In de tekening hierboven ziet u de 4e mogelijkheid voor een nieuwe verkeerssituatie. Bij deze mogelijkheid krijgen voetgangers en fietsers allebei voorrang. Er is dan een enkele oversteek. Dit zijn de voor- en nadelen van deze situatie:

  • Voordeel: voetgangers en fietsers kunnen altijd oversteken. Ook als het heel druk is.
  • Nadeel: het zou kunnen dat fietsers de oversteekplaatsen niet gaan gebruiken, omdat ze hiervoor een stukje moeten omrijden.
  • Nadeel: het zou kunnen dat fietsers vanaf de Naxos geen voorrang meer geven aan tegemoetkomend autoverkeer op de inrit.

Waar kan ik op de plannen reageren?

U kon tot en met woensdag 4 december 2024 reageren op de plannen. In het formulier kon u aangeven of u een overzicht van de reacties per mail wilt ontvangen. Eind januari 2025 staat er een samenvatting van de reacties op deze pagina.

Waarom worden de kruispunten aangepast?

De kruispunten zijn verwarrend en daardoor onveilig. Dat blijkt uit een onderzoek van de politie na een ongeluk in 2022. Het is voor autorijders, fietsers en voetgangers niet altijd duidelijk of ze wel of geen voorrang hebben. Dat levert gevaarlijke situaties op. We passen de kruispunten aan om verwarring weg te nemen en de kruispunten veiliger maken.

Hoe wordt de nieuwe situatie?

De verkeerssituatie is uitgebreid onderzocht door verkeersdeskundigen. Zij hebben verschillende opties bekeken. Hieronder leest u wat er uit deze onderzoeken is gekomen.

De situatie nu

Op de Nieuwe Molenaarslaan zijn er nu meerdere verkeerssituaties:

  1. Fietsers en autorijders op de Nieuwe Molenaarslaan hebben voorrang op de zijwegen Paros/Pagode, de Iraklia en de Naxos/Minaret. Dit komt door de verhoging die in de straten is aangelegd.
  2. Fietsers hebben voorrang op het verkeer op de Nieuwe Molenaarslaan. Dit komt doordat er op de Nieuwe Molenaarslaan voorrangsborden staan. En er zijn haaientanden bij de fietsoversteken.
  3. Er zijn zebrapaden voor voetgangers net voor en na de kruisingen. Het verkeer moet hier de overstekende voetgangers altijd voorrang geven.

Door deze verschillende verkeerssituaties is het vaak onduidelijk wie er voorrang heeft. Al het verkeer moet aan elkaar voorrang geven. Er ontstaat verwarring en een onveilige situatie. De politie heeft de gemeente daarom gevraagd om de kruispunten anders in te richten.

Onderzoek naar oplossingen

De gemeente onderzocht welke veilige oplossingen er zijn.

  1. Een zelfde soort inrichting als op de Deltaweg. Deze weg lijkt erg op de Nieuwe Molenaarslaan. De fiets- en voetgangersoversteekplaatsen en autokruispunten moeten dan verder uit elkaar liggen.
  2. De fietsers en voetgangers in de voorrang houden. Dit betekent dat de oversteekplaats verder van het kruispunt af moet liggen. Dit is niet mogelijk omdat er geen vrij liggend fietspad is aan de westkant van de Nieuwe Molenaarslaan. Fietsers moeten dan altijd ter hoogte van de Paros/Pagode, Iraklia of Naxos/Minaret oversteken. Dit zorgt voor een dubbele voorrangssituatie.
  3. Verwijderen zebrapaden. Het is onveilig om fietsers géén voorrang te geven, maar voetgangers wel. Daarom besloot de werkgroep Verkeer dat het veiliger is om allebei de groepen geen voorrang meer te geven. De zebrapaden worden dan verwijderd.
Weghalen zebrapaden

Bij het weghalen van de zebrapaden houden we rekening met:

  • Autoverkeer op de Nieuwe Molenaarslaan is minder druk dan op de Deltaweg.
  • Fietsers en voetgangers kunnen de Nieuwe Molenaarslaan in 2 keer oversteken. Ze hoeven dan maar 1 rijrichting in de gaten te houden.
  • Voor elk kruispunt ligt een drempel. Daardoor wordt de snelheid afgeremd.
  • Er komen extra verkeersborden met waarschuwing voor overstekende fietsers en voetgangers.
  • Oversteeklocaties voor fietsers en voetgangers liggen niet op doorgaande routes.

We begrijpen dat de verandering vragen kan oproepen. Daarom gaan we er tijdens de informatiebijeenkomst graag met inwoners over in gesprek.

Waar vind ik het verkeersbesluit?

In het verkeersbesluit Nieuwe Molenaarslaanexterne-link-icoon staat waarom we de situatie veranderen en wat het doel ervan is.

Tegen dit verkeersbesluit kunnen inwoners bezwaar maken tot en met 22 november 2024. Inwoners die al bezwaar hebben gemaakt, krijgen later onze officiële reactie.

Waar kan ik terecht met vragen?

U kunt bellen met Ali Kiliç via telefoonnummer 0900 1852. Of stuur een e-mail naar info@haarlemmermeer.nl. Zet 'Werkzaamheden Nieuwe Molenaarslaan' in het onderwerp.