Garantstelling of logiesverstrekking
Komt er iemand van buiten de Europese Unie voor maximaal 90 dagen bij u logeren? En heeft deze persoon een visum (toeristenvisum) voor Nederland nodig? Dan heeft uw gast een bewijs van garantstelling of logiesverstrekking nodig. Met dit bewijs staat u (financieel) garant. Vul het formulier in en maak een afspraak.
Wat is het verschil tussen garantstelling en logiesverstrekking?
Garantstelling
U vraagt een garantstelling aan als uw gast niet alle kosten van het bezoek kan betalen. U staat dan garant voor de kosten of schulden die uw gast maakt tijdens het bezoek aan Nederland.
Logiesverstrekking
Hiermee geeft u aan dat uw gast tijdelijk bij u logeert. Uw gast heeft daarbij voldoende geld tijdens het verblijf in Nederland.
U leest alle voorwaarden op IND.nl. U vult eerst de nationaliteit in van de persoon die u wilt uitnodigen en dan ziet u de voorwaarden.
Hoe vraag ik garantstelling aan?
- Download een bewijs van garantstelling en/of logiesverstrekking op de website van de IND. Voor elke persoon waarvoor u garant staat, vult u apart een formulier in.
- Print de garantstelling uit en vul hem in. Let op: zet uw handtekening niet op het formulier. Daarvoor moet een medewerker van de gemeente meekijken.
- Maak een afspraak bij de gemeente.
- Ga met de ingevulde garantstelling naar de balie. U zet uw handtekening pas als een medewerker van de gemeente erbij is.
- Bent u getrouwd of heeft u een geregistreerd partnerschap? Dan komt uw partner mee naar de afspraak en ondertekent het formulier.
- De medewerker van de gemeente verklaart dat de handtekening van u is. Dit heet het legaliseren van de handtekening.
- Stuur de ingevulde en ondertekende garantstelling met de verklaring(en) naar de persoon die u uitgenodigd heeft.
Wat neem ik mee naar de afspraak?
- Een geldig identiteitsbewijs, zoals een paspoort of rijbewijs.
- Geld. Betaal het liefst met een betaalpas.
- De ingevulde garantstelling.
- Uw partner. Kom samen als u getrouwd bent of een geregistreerd partnerschap heeft.
Wat kost het?
U betaalt niet voor de aanvraag, maar wel voor het legaliseren van uw handtekening. Een medewerker van de gemeente verklaart dan dat de handtekening van u is. Dit kost € 8 per handtekening.
Hoe lang is het geldig?
De garantstelling en logiesverstrekking zijn maximaal 6 maanden geldig.