Formulier garantstelling

U vult het formulier garantstelling in als u iemand uit het buitenland bij u thuis uitnodigt. Diegene verblijft voor korte tijd (maximaal 90 dagen) in Nederland. Een garantstelling helpt diegene om een visum te krijgen. Wilt u financieel garant staan voor deze persoon? Ook daarvoor gebruikt u het formulier. U maakt hiervoor een afspraak.

Hoe vraag ik garantstelling aan?

Zet uw handtekening nog niet op het formulier. Daarvoor moet een medewerker van de gemeente meekijken.

  • Maak een afspraak bij de gemeente.

  • Ga met de ingevulde garantstelling naar de balie. U zet uw handtekening pas als een medewerker van de gemeente erbij is.

  • Bent u getrouwd of heeft u een geregistreerd partnerschap? Dan komt uw partner mee naar de afspraak en ondertekent het formulier.

  • De medewerker van de gemeente verklaart dat de handtekening van u is. Dit heet het legaliseren van de handtekening.

  • Stuur de ingevulde en ondertekende garantstelling met de verklaring(en) naar de persoon die u uitgenodigd heeft.

Wat neem ik mee naar de afspraak?

  • Een geldig identiteitsbewijs, zoals een paspoort of rijbewijs.

  • Geld. Betaal het liefst met een betaalpas.

  • De ingevulde garantstelling.

  • Uw partner. Kom samen als u getrouwd bent of een geregistreerd partnerschap heeft.

Wat kost het?

U betaalt niet voor de aanvraag, maar wel voor het legaliseren van uw handtekening. Dit kost € 8 per handtekening.