Formulier garantstelling

U vult het formulier garantstelling in als u iemand uit het buitenland bij u thuis uitnodigt. Diegene verblijft voor korte tijd (maximaal 90 dagen) in Nederland. Een garantstelling helpt diegene om een visum te krijgen. Wilt u financieel garant staan voor deze persoon? Ook daarvoor gebruikt u het formulier. Bel voor een afspraak.

Hoe vraag ik garantstelling aan?

  • Download een garantstelling vanaf de website van het Ministerie van Buitenlandse Zaken (rechts onder het kopje Formulieren staat Formulier bewijs van garantstelling en/of particuliere logiesverstrekking).

  • Print de garantstelling uit en vul hem in.

Zet uw handtekening nog niet op het formulier. Daarvoor moet een gemeenteambtenaar meekijken.

  • Maak een afspraak met de gemeente door te bellen naar 0900 1852.

  • Ga met de ingevulde garantstelling naar het gemeentekantoor. U zet uw handtekening pas met een gemeenteambtenaar erbij.

  • Bent u getrouwd of heeft u een geregistreerd partnerschap? Dan ondertekent ook uw partner het formulier op het gemeentekantoor.

  • De gemeenteambtenaar verklaart dat de handtekening van u is. Dit heet het legaliseren van de handtekening.

  • Stuur de ingevulde en ondertekende garantstelling met de verklaring(en) naar de persoon die u uitgenodigd heeft.

Wat neem ik mee naar de afspraak?

  • Een geldig identiteitsbewijs, zoals een paspoort of rijbewijs.

  • Geld. Betaal het liefst met een betaalpas.

  • De ingevulde garantstelling.

  • Uw partner. Kom samen als u getrouwd bent of een geregistreerd partnerschap heeft.

Wat kost het?

U betaalt niet voor de aanvraag, maar wel voor het legaliseren van uw handtekening. Dit kost € 6,90 per garantstelling.