Fietsen met de Schwung app

De gemeente Haarlemmermeer moedigt het gebruik van de fiets aan. Daarom verbeteren we de komende jaren het fietsnetwerk en de voorzieningen. Een van die voorzieningen is Schwung. Deze app zorgt dat u als fietser eerder gezien wordt door een verkeerslicht. U heeft daardoor meer kans om bij een verkeerslicht eerder groen licht te krijgen.

Hoe werkt de Schwung app?

De Schwung app leert uw routes kennen. Nadat u 3 keer dezelfde route heeft gereden, weet de app op welke plekken u groen licht nodig heeft. De app vraagt groen licht bij het verkeerslicht of om het groene licht langer aan te houden. Zo kunt u makkelijker doorfietsen.

Op welke kruispunten werkt de Schwung app?

De Schwung app werkt op 16 kruispunten in Haarlemmermeer. Op de kaart ziet u welke kruispunten dat zijn.

Kaart van Haarlemmermeer met blauwe markeringen op kruispunten

De kruispunten in Haarlemmermeer waar de Schwung app werkt.

• Burgemeester van Stamweg / Hoofdweg Oostzijde
  • Hoofdweg / Venneperweg / Dorpstraat
  • Kruisweg / Paxlaan / Burgemeester Pabstlaan
  • Hoofdweg Oostzijde / Graan voor Visch (Weg-A) / Paxlaan
  • Bennebroekerweg / Rijnlanderweg
  • Hoofdweg / Zuiderdreef
  • Hoofdweg / Noorderdreef
  • Van Heuven Goedhartlaan / Altenburg / Asserweg
  • Van Heuven Goedhartlaan / Haya v. Somerensingel
  • Van Heuven Goedhartlaan / Kleine Belt
  • Van Heuven Goedhartlaan / Sont
  • Van Heuven Goedhartlaan / Grote Belt
  • Van Heuven Goedhartlaan / Kruisweg - West / Zuidtangent (nabij brandweerkazerne)
  • Fokkerweg / Koolhovenlaan
  • Taurusavenue / Rijnlanderweg
  • Schipholweg / Oleanderlaan / Groene-AS

Als het gebruik van de Schwung app een succes is, breiden we het aantal kruispunten uit.

Hoe installeer ik de Schwung app?

De app werkt op Apple en Android telefoons.

1. Download de app in de App Storeexterne-link-icoon of in de Google Play Storeexterne-link-icoon.
  2. Open de Schwung app.
  3. Geef toestemming om uw locatie te delen. Als u dit niet doet, werkt de app niet.
  4. Voer uw telefoonnummer in de app.
  5. U krijgt een SMS met een code. Vul deze code in in de app.
  6. U kunt de Schwung app nu gebruiken.

Hoe start ik de Schwung app als ik ga fietsen?

Android

Heeft u een Android telefoon? Dan start de app meteen als u gaat fietsen. De app stopt ook automatisch als u stopt met fietsen.

iPhone

Heeft u een iPhone? Dan moet u de app zelf aanzetten als u gaat fietsen. De app gaat wel automatisch uit als u stopt met fietsen.

Mag ik de app gebruiken tijdens het fietsen?

U mag uw mobiele telefoon niet gebruiken tijdens het fietsen. Tijdens het fietsen laat de app geen informatie zien. U kunt de telefoon daarom in uw jas, tas of broekzak stoppen als de app aan staat.

Welke gegevens slaat de Schwung app op?

Om de app te gebruiken, moet u uw locatie delen. De app verstuurt deze informatie anoniem. Hierdoor is het niet mogelijk de informatie te herleiden naar een persoon of een telefoon. Niemand kan u dus individueel volgen.

Om misbruik van de app te voorkomen moet u eenmalig uw telefoonnummer invullen. Door uw telefoonnummer te bevestigen weet de app dat u een persoon bent en geen robot. Verder gebruikt de app uw telefoonnummer nergens voor. De app koppelt deze gegevens niet aan de ritten die u maakt.

Meer informatie over het gebruik van gegevens en privacy u in de app. Ga naar het kopje 'privacy informatie' of naar 'veel gestelde vragen'.

Gebruikt de Schwung app mobiele data?

De Schwung app gebruikt mobiele data van uw telefoon. Het versturen van locatie en snelheid gaat via een beveiligde verbinding. Bij de instellingen op uw telefoon kunt u zien hoeveel data de app gebruikt.