Bewijs van in leven zijn

Een bewijs van in leven zijn (attestatie de vita) is een schriftelijke verklaring dat u in leven bent. Pensioenfondsen of andere uitkerende instanties vragen daar soms om. Staat u in Haarlemmermeer ingeschreven? Vraag dit bewijs dan online aan.

Voor wie mag ik een bewijs van in leven zijn aanvragen?

Online aanvragen

U kunt een bewijs van in leven zijn voor uzelf aanvragen.

Aan de balie

U vraagt een bewijs van in leven zijn aan voor:

• Uzelf.

• Uw minderjarig kind dat op uw adres woont.

• Uw man of vrouw of geregistreerd partner die op hetzelfde adres woont.

Hoe kan ik een bewijs van in leven zijn aanvragen?

Online aanvragen

Heeft u een DigiD? Vraag uw bewijs van in leven zijn online aan via uw DigiDexterne-link-icoon. Dit maakt onderdeel uit van het uittreksel basisregistratie personen.

De gemeente stuurt het uittreksel binnen 2 werkdagen per post naar u op. Het hangt van de bezorging van de post af wanneer u het ontvangt.

Aan de balie

U kunt een uittreksel aan de balie aanvragen. Maak een afspraak via het afspraakformulierexterne-link-icoon.

Welke documenten heb ik nodig?

• Uw DigiD.
  • Scan de brief van het pensioenfonds.

Aan de balie

• Een identiteitsbewijs: uw paspoort, uw identiteitskaart of uw rijbewijs.
  • Een brief van uw pensioenfonds als u het uittreksel hiervoor nodig heeft.
  • Geld of uw betaalpas.

Wat kost een bewijs van in leven zijn?

Prijzen bewijs in leven zijn
Soort aanvraagPrijs
Online aanvraag via DigiD€ 10
Aanvraag via een afspraak aan de balie € 18,45
Attestatie de vita (uittreksel voor het buitenland) via een afspraak aan de balie € 16,60

Een bewijs van in leven zijn kost soms niets. Laat de brief van de organisatie die er om vraagt (meestal een pensioenfonds) zien aan de gemeente. Dit kan alleen als u op afspraak langskomt aan de balie.

Kan ik iemand machtigen?

U kunt iemand machtigen door een machtigingsformulier in te vullen. Met het machtigingsformulier geeft u iemand anders toestemming om bepaalde zaken voor u te regelen. Onderaan het formulier zet u uw handtekening met pen.

Heeft u hulp nodig bij het invullen van het machtigingsformulier? Bel naar 0900 1852.

Wat moet u meenemen naar de gemeente als u gemachtigd bent?

Neem het volgende mee als iemand u heeft gemachtigd:

• De getekende machtiging.
  • Een kopie van het geldige identiteitsbewijs van de persoon die u heeft gemachtigd.
  • Uw eigen, geldige paspoort of identiteitskaart.