Bewijs van in leven zijn
Een bewijs van in leven zijn (attestatie de vita) is een schriftelijke verklaring dat u in leven bent. Pensioenfondsen of andere uitkerende instanties vragen daar soms om. Staat u in Haarlemmermeer ingeschreven? Vraag dit bewijs dan online aan.
Voor wie mag ik een bewijs van in leven zijn aanvragen?
Online aanvragen
U kunt een bewijs van in leven zijn voor uzelf aanvragen.
Aan de balie
U vraagt een bewijs van in leven zijn aan voor:
Uzelf.
Uw minderjarig kind dat op uw adres woont.
Uw man of vrouw of geregistreerd partner die op hetzelfde adres woont.
Hoe kan ik een bewijs van in leven zijn aanvragen?
Online aanvragen
Heeft u een DigiD? Vraag uw bewijs van in leven zijn online aan via uw DigiD. Dit maakt onderdeel uit van het uittreksel basisregistratie personen.
De gemeente stuurt het uittreksel binnen 2 werkdagen per post naar u op. Het hangt van de bezorging van de post af wanneer u het ontvangt.
Aan de balie
U kunt een uittreksel aan de balie aanvragen. Maak een afspraak via het afspraakformulier.
Welke documenten heb ik nodig?
Online aanvragen
- Uw DigiD.
- Scan de brief van het pensioenfonds.
Aan de balie
- Een identiteitsbewijs: uw paspoort, uw identiteitskaart of uw rijbewijs.
- Een brief van uw pensioenfonds als u het uittreksel hiervoor nodig heeft.
- Geld of uw pinpas.
Wat kost een bewijs van in leven zijn?
Soort aanvraag | Prijs |
---|---|
Online aanvraag via DigiD | € 10 |
Aanvraag via een afspraak aan de balie | € 18,45 |
Attestatie de vita (uittreksel voor het buitenland) via een afspraak aan de balie | € 16,60 |
Een bewijs van in leven zijn kost soms niets. Laat de brief van de organisatie die er om vraagt (meestal een pensioenfonds) zien aan de gemeente. Dit kan alleen als u op afspraak langskomt aan de balie.
Kan ik iemand machtigen?
U kunt iemand machtigen door een machtigingsformulier in te vullen. Met het machtigingsformulier geeft u iemand anders toestemming om bepaalde zaken voor u te regelen. Onderaan het formulier zet u uw handtekening met pen.
Heeft u hulp nodig bij het invullen van het machtigingsformulier? Bel naar 0900 1852.
Wat moet u meenemen naar de gemeente als u gemachtigd bent?
Neem het volgende mee als iemand u heeft gemachtigd:
- De getekende machtiging.
- Een kopie van het geldige identiteitsbewijs van de persoon die u heeft gemachtigd.
- Uw eigen, geldige paspoort of identiteitskaart.