Bewijs Nederlanderschap
Wat heb ik nodig om een bewijs van Nederlanderschap te krijgen?
Om een bewijs van Nederlanderschap te krijgen:
- Heeft u de Nederlandse nationaliteit.
- Bent u ingeschreven in Haarlemmermeer.
Staat u niet ingeschreven in Nederland? Dan kunt u een bewijs van Nederlanderschap aanvragen bij de Nederlandse ambassade of het consulaat in het land waar u woont.
Hoe kan ik een bewijs van Nederlanderschap aanvragen?
Online
U vraagt een bewijs van Nederlanderschap online aan via uw DigiD. Bij de aanvraag wordt u meteen verzocht om via iDEAL te betalen. De gemeente stuurt het uittreksel binnen 2 werkdagen per post naar u op. Het hangt van de bezorging van de post af wanneer u het ontvangt.
Aan de balie
Wilt u een bewijs van Nederlanderschap aanvragen? Maak een afspraak via 0900 1852.
Welke documenten heb ik nodig?
Online
- Uw DigiD.
Aan de balie
- Uw identiteitsbewijs (paspoort, identiteitskaart of rijbewijs).
Wat kost een bewijs van Nederlanderschap?
Soort aanvraag | Prijs |
---|---|
Online aanvraag via DigiD | € 10 |
Aanvraag via een afspraak aan de balie | € 18,45 |
Kan ik iemand machtigen?
Kunt u niet zelf naar de afspraak komen? Dan kunt u iemand machtigen door een machtigingsformulier in te vullen. Met het machtigingsformulier geeft u iemand anders toestemming om bepaalde zaken voor u te regelen. Onderaan het formulier zet u uw handtekening met pen.
Heeft u hulp nodig bij het invullen van het machtigingsformulier? Bel naar 0900 1852.
Wat moet u meenemen naar de gemeente als u gemachtigd bent?
Neem het volgende mee als iemand u heeft gemachtigd:
- De getekende machtiging.
- Een kopie van het geldige identiteitsbewijs van de persoon die u heeft gemachtigd.
- Uw eigen, geldige paspoort of identiteitskaart.