Bewijs Nederlanderschap

Wilt u voor een bepaald beroep in aanmerking komen? Dan heeft u soms een bewijs van Nederlanderschap nodig. Dit is een verklaring van de gemeente dat u de Nederlandse nationaliteit heeft. Staat u ingeschreven in Haarlemmermeer? U vraagt dit uittreksel online via DigiD aan.

Wat heb ik nodig om een bewijs van Nederlanderschap te krijgen?

Om een bewijs van Nederlanderschap te krijgen:

  • Heeft u de Nederlandse nationaliteit

  • Bent u ingeschreven in Haarlemmermeer

Hoe kan ik een bewijs van Nederlanderschap aanvragen?

Online aanvragen

U vraagt een bewijs van Nederlanderschap online aan via uw DigiD. Bij de aanvraag wordt u meteen verzocht om via iDEAL te betalen. De gemeente stuurt het uittreksel binnen 2 werkdagen per post naar u op. Houd rekening met de termijnen van postbezorging.

Aan de balie

Wilt u een bewijs van Nederlanderschap aanvragen? Maak een afspraak via 0900 1852.

Wat neem ik mee naar de afspraak?

Bij het aanvragen van een bewijs van Nederlanderschap neemt u uw identiteitsbewijs mee. Dit is een paspoort, identiteitskaart of rijbewijs.

Wat kost een bewijs van Nederlanderschap?

Prijzen bewijs van Nederlanderschap
Soort aanvraag Prijs
Online aanvraag via DigiD € 5,00
Aanvraag via een afspraak aan de balie € 16,25

Kan ik iemand machtigen?

Kunt u niet zelf naar de afspraak komen? Dan kunt u iemand machtigen door een machtigingsformulier in te vullen. Met het machtigingsformulier geeft u iemand anders toestemming om bepaalde zaken voor u te regelen. Onderaan het formulier zet u uw handtekening met pen.

Heeft u hulp nodig bij het invullen van het machtigingsformulier? Bel naar 0900 1852.

Wat moet u meenemen naar de gemeente als u gemachtigd bent?

Als iemand u heeft gemachtigd om bepaalde zaken voor hem of haar te regelen, neemt u het volgende mee naar de gemeente:

  • De getekende machtiging.
  • Een kopie van het geldige identiteitsbewijs van de persoon die u heeft gemachtigd.
  • Uw eigen, geldige paspoort of identiteitskaart.