Bewijs Nederlanderschap
Wat heb ik nodig om een bewijs van Nederlanderschap te krijgen?
Om een bewijs van Nederlanderschap te krijgen:
-
Heeft u de Nederlandse nationaliteit
-
Bent u ingeschreven in Haarlemmermeer
Hoe kan ik een bewijs van Nederlanderschap aanvragen?
Online aanvragen
U vraagt een bewijs van Nederlanderschap online aan via uw DigiD. Bij de aanvraag wordt u meteen verzocht om via iDEAL te betalen. De gemeente stuurt het uittreksel binnen 2 werkdagen per post naar u op. Houd rekening met de termijnen van postbezorging.
Aan de balie
Wilt u een bewijs van Nederlanderschap aanvragen? Maak een afspraak via 0900 1852.
Wat neem ik mee naar de afspraak?
Bij het aanvragen van een bewijs van Nederlanderschap neemt u uw identiteitsbewijs mee. Dit is een paspoort, identiteitskaart of rijbewijs.
Wat kost een bewijs van Nederlanderschap?
Soort aanvraag | Prijs |
---|---|
Online aanvraag via DigiD | € 5,00 |
Aanvraag via een afspraak aan de balie | € 16,25 |
Kan ik iemand machtigen?
Kunt u niet zelf naar de afspraak komen? Dan kunt u iemand machtigen door een machtigingsformulier in te vullen. Met het machtigingsformulier geeft u iemand anders toestemming om bepaalde zaken voor u te regelen. Onderaan het formulier zet u uw handtekening met pen.
Heeft u hulp nodig bij het invullen van het machtigingsformulier? Bel naar 0900 1852.
Wat moet u meenemen naar de gemeente als u gemachtigd bent?
Als iemand u heeft gemachtigd om bepaalde zaken voor hem of haar te regelen, neemt u het volgende mee naar de gemeente:
- De getekende machtiging.
- Een kopie van het geldige identiteitsbewijs van de persoon die u heeft gemachtigd.
- Uw eigen, geldige paspoort of identiteitskaart.