Lees meer over alle plannen voor het verkeer in Badhoevedorp.
Vragen en reacties verkeerskaart
De vragen en reacties die we tijdens deze informatiemomenten kregen beantwoorden we op deze pagina. De gebruikte nummers zijn hetzelfde als de nummers op de concept verkeerskaart.
1. Aanleg kruising businesspark Lijnden
Veel mensen vragen zich af waarom het vervangen van de rotonde bij Businesspark Lijnden door een kruispunt nodig is. Bij een rotonde (de bestaande situatie) rijdt het verkeer toch het beste door?
Als uit alle vier de straten evenveel verkeer komt dan is een rotonde meestal de beste oplossing. Maar op deze plek komt vanaf de S106 (verkeer uit Amsterdam en verkeer vanaf de A9) veel meer verkeer dan vanaf het Businesspark. Hierdoor kan het verkeer in de toekomst op de rotonde juist niet goed doorrijden. Een kruispunt met verkeerslichten is dan beter. De verkeerslichten kunnen we koppelen aan andere verkeerslichten. Bijvoorbeeld die voor Lijndenhof en de nieuwe verkeerslichten voor de A9. Zo kan er bijvoorbeeld een groene golf worden gemaakt. Dat is met een rotonde niet mogelijk.
2. Afwaarderen Schipholweg (N232) naar 50km/uur
Veel mensen zijn voor het verlagen van de snelheid van de Schipholweg naar 50 km/uur. Omdat de weg dan veiliger wordt en je op meer plaatsen met de fiets en de auto over kunt steken. We kregen veel opmerkingen over de drukte op de Schipholweg. Het autoverkeer staat tijdens de spits vaak vast. Dat zal nog drukker worden. We kregen ideeën te horen die ervoor moeten zorgen dat het verkeer beter doorrijdt op de Schipholweg. Zoals: maak aparte rijbanen voor doorgaand verkeer en zorg dat er meer verkeer kan rijden op de kruising met de S106.
Er rijden steeds meer auto's op de Schipholweg. In de spits zijn er veel files. Het verlagen van de snelheid zorgt trouwens niet voor meer files. De verkeerslichten op de kruisingen zorgen ervoor dat het verkeer minder snel over de Schipholweg kan rijden. Het gaat om de kruisingen met de S106 en de Oleanderlaan, Sloterweg, Pa Verkuijllaan en in de toekomst de Schuilhoevelaan. Er komt een snelfietspad langs de Schipholweg. Als dit snelfietspad gemaakt wordt, worden ook de verkeerslichten opnieuw ingeregeld.
3. Maatregelen Ringdrijk West (Akerdijk)
Veel bewoners geven aan dat er vaak veel te hard wordt gereden op de Akerdijk. En dat dit samen met de huidige chicanes (wegversmallingen) zorgt voor gevaarlijke situaties voor onder andere de fietsers.
Deze vragen horen bij het vastgestelde ‘Ringdijkbeleid’. Meer informatie staat op haarlemmermeergemeente.nl/ringdijk-en-ringvaart. De chicanes op de Akerdijk en het eerste stukje van de Nieuwemeerdijk zullen verdwijnen. Deze zorgen voor een onveilige situatie en overlast. Door het verwijderen van de chicanes moet de maximumsnelheid omhoog van 30 km/uur naar 50 km/uur. Daardoor hoeven auto's minder op te trekken en af te remmen. Dat zorgt voor een rustiger verkeersbeeld. Dit is ook voor fietsers veiliger.
4. Bouw Oleanderlaan
Veel mensen vinden de Oleanderlaan een goede weg om vanuit nieuwe wijk Quatrebras maar de Schipholweg te rijden. Vooral bewoners van de Bloemenbuurt vinden dat deze weg snel moet worden gemaakt. Deze bewoners hebben last van de extra auto's door hun buurt. Bewoners van de Fuchsiastraat en Anjersingel zien dat hun straten drukker worden. Hun straten waren tot voor kort doodlopend of beperkt doorgaand.
Eind 2021 sluiten we de Oleanderlaan aan op de Schipholweg. Dit kan niet eerder. Eerst moet het plan voor de Oleanderlaan klaar zijn. Het eerste stuk van de Oleanderlaan is al gemaakt. Dit stuk is al open voor verkeer. Hierdoor zal het in de Fuchsiastraat inderdaad drukker worden met auto’s. In het verkeersstructuurplan 2008 (VSP) is al vastgelegd en besloten dat de Oleanderlaan wordt aangesloten op de Fuchsiastraat. De bewoners van de Bloemenbuurt maken in de toekomst ook gebruik van de Oleanderlaan. En rijden dan sneller van en naar de A9.
Vragen Bouw Oleanderlaan
Waarom rijdt het verkeer van Quatrebras door de Bloemenbuurt en niet via Lijnden?
Om ervoor te zorgen dat er minder verkeer dwars door het dorp van oost naar west gaat komt er geen directe aansluiting van de Bloemenbuurt/Lentezijde op de S106 via Lijnden. De Schipholweg wordt in plaats van de Robert Kochstraat en Zeemanlaan de belangrijkste weg voor het dorp. Voor de bus en fietsers komt er wel een aansluiting op de S106.
Vanaf eind 2021 sluit de Oleanderlaan aan op de Schipholweg. De Bloemenbuurt en Lentezijde zijn tot die tijd bereikbaar via de bestaande route (Anjersingel, Anemoonlaan, Keizersweg en de Kamerlingh Onneslaan). Als de Oleanderlaan klaar is kan het verkeer twee kanten op: via de bestaande route en via de Oleanderlaan. Alle wegen in het gebied zijn of worden op termijn 30 km/uur wegen, behalve het de Oleanderlaan en de Kamerlingh Onneslaan.
Hoe hard mag je rijden op de route van en naar Quatrebras?
In de Fuchsiastraat en de Anjersingel is de maximumsnelheid 30 km/uur. Op de Oleanderlaan is de snelheid 50 km/uur.
Hoe kunnen de kinderen veilig fietsen in de Bloemenbuurt?
De kinderen mogen ook via het Franse Plein naar school fietsen. Ze moeten dan wel rekening houden met de voetgangers. Het verkeer in de straten moet zich natuurlijk aan de verkeersregels en maximumsnelheid houden. De straten worden over het algemeen zo gemaakt dat auto's niet hard kunnen rijden. Van oost naar west in het dorp kan straks goed op de fiets via het Lint: de route die aangelegd wordt op de plek van de oude A9.
Komt er een verkeersdrempel bij het kruispunt Oleanderlaan/Fuchsiastraat?
Er komt hier een verhoogd kruispunt. Dit duurt nog even omdat er nog veel bouwverkeer rijdt op deze route. We denken nu dat het verhoogde kruispunt op deze plek halverwege of eind 2020 gemaakt wordt.
Waarom kan de Oleanderlaan niet eerder op de Schipholweg worden aangesloten?
Dat komt omdat er nog flink wat werk verzet moeten worden voor de weg er is. Zo moet de Robert Kochstraat worden verlegd. En de kruising tussen de Oleanderlaan en de Schipholweg wordt nog aangepast. Het is daarom niet mogelijk de Oleanderlaan eerder dan eind 2021 te laten aansluiten op de Schipholweg.
5. Parkeerverbod Keizersweg
Veel mensen willen dat het parkeerverbod aan de Keizersweg er snel komt. De weg is nu te smal voor de hoeveelheid verkeer.
Deze maatregel is nodig om het verkeer op de Keizersweg veiliger en beter te laten rijden. Doordat er straks geen geparkeerde auto's meer staan is er meer ruimte. Hierdoor kunnen auto’s makkelijker twee kanten op rijden. Het parkeerverbod is er inmiddels.
6. Fietspad Einsteinlaan
Over het algemeen zijn de reacties positief op het voorstel om van het stuk Einsteinlaan tussen de Snelliuslaan en Paulihof een fietspad te maken. En de auto’s vanaf de parkeerplaats bij het Dorpshuis direct via de Snelliuslaan naar de Keizersweg te laten rijden. Bewoners van onder andere de Edisonstraat vertellen dat er de laatste jaren te veel autoverkeer door de straat rijdt en dat de straat daar niet geschikt voor is.
We denken dat deze maatregel zorgt voor minder overlast van autoverkeer. Het gaat om de straten die niet geschikt zijn voor doorgaand verkeer (Paulihof, Edisonstraat, et cetera). Het wordt veiliger om met de fiets naar het voorzieningengebied te komen. Het parkeerverbod aan de Keizersweg en mogelijkheid om te fietsen via het nieuwe Lint helpen daaraan mee. We denken dat de Einsteinlaan tijdens de bouwwerkzaamheden van de Rietveldschool al als proef wordt afgesloten. Dat is in 2020 of 2021.
5. Parkeerverbod Keizersweg
Veel mensen willen dat het parkeerverbod aan de Keizersweg er snel komt. De weg is nu te smal voor de hoeveelheid verkeer.
Deze maatregel is nodig om het verkeer op de Keizersweg veiliger en beter te laten rijden. Doordat er straks geen geparkeerde auto's meer staan is er meer ruimte. Hierdoor kunnen auto’s makkelijker twee kanten op rijden. Het parkeerverbod is er inmiddels.
Bekijk de video over het parkeerverbod aan de Keizersweg
6. Fietspad Einsteinlaan
Over het algemeen zijn de reacties positief op het voorstel om van het stuk Einsteinlaan tussen de Snelliuslaan en Paulihof een fietspad te maken. En de auto’s vanaf de parkeerplaats bij het Dorpshuis direct via de Snelliuslaan naar de Keizersweg te laten rijden. Bewoners van onder andere de Edisonstraat vertellen dat er de laatste jaren te veel autoverkeer door de straat rijdt en dat de straat daar niet geschikt voor is.
We denken dat deze maatregel zorgt voor minder overlast van autoverkeer. Het gaat om de straten die niet geschikt zijn voor doorgaand verkeer (Paulihof, Edisonstraat, et cetera). Het wordt veiliger om met de fiets naar het voorzieningengebied te komen. Het parkeerverbod aan de Keizersweg en mogelijkheid om te fietsen via het nieuwe Lint helpen daaraan mee. We denken dat de Einsteinlaan tijdens de bouwwerkzaamheden van de Rietveldschool al als proef wordt afgesloten. Dat is in 2020 of 2021.
Bekijk de video over het aanpassen van de Einsteinlaan
7. Zeemanlaan afgesloten voor doorgaand verkeer en verlagen van de snelheid naar 30 km/uur
We kregen veel opmerkingen over het afsluiten van de Zeemanlaan voor doorgaand verkeer en het verlagen van de snelheid naar 30 km/uur. Mensen die dit willen verwachten dat deze afsluiting een beter centrum met een plein mogelijk maakt. Mensen die tegen de maatregelen zijn hebben een aantal bezwaren. Ze vinden dat het centrum minder goed bereikbaar wordt. Met de auto kun je dan in het dorp niet van oost naar west en omgekeerd rijden. Hoe kom je straks als automobilist van bijvoorbeeld van de Robert Kochstraat naar de Pa Verkuijllaan?
Deze maatregel (geen doorgaande route voor auto’s) is al sinds 2008 een van de dragers van de nieuwe verkeersstructuur in het dorp. De Zeemanlaan was samen met de Robert Kochstraat de belangrijkste route naar de A9. De Schipholweg heeft deze functie sinds de omlegging van de A9 overgenomen. Dit zien we terug aan de verkeerstellingen op de Robert Kochstraat. Hier rijden inmiddels veel minder auto’s. Het nieuwe centrum is van twee kanten bereikbaar. Er worden voldoende parkeerplaatsen aan beide kanten aangelegd. Als automobilisten toch van oost naar west willen in het centrum dan kan dat via de Schipholweg. Of via één van de andere bestaande oost-west wegen. Als gemeente moedigen we het gebruik van het nieuwe fietsnetwerk, zoals het Lint, aan.
8. Verleggen Robert Kochstraat en verlagen van snelheid naar 30 km/uur
Er zijn bijna geen reacties binnengekomen op de maatregel van het verleggen van de Robert Kochstraat en het verlagen van de snelheid naar 30 km/uur. De meeste bewoners zijn voorstander van het verlagen van de snelheid naar 30 km/uur op deze en andere niet doorgaande wegen.
De Robert Kochstraat zal in de toekomst door de knip in de Zeemanlaan geen doorgaande functie meer krijgen. Deze en andere oost-west straten zullen zoveel als mogelijk als 30 km/uur straten worden ingericht.
9. en 10. Geen aanpassingen aansluiting Schipholweg met Kamerlingh Onneslaan en de Sloterweg
Meerdere bewoners vragen zich af waarom de aansluitingen op de Schipholweg er niet komen. Het gaat over de Kamerlingh Onneslaan die niet wordt doorgetrokken en het niet opheffen van het linksafverbod naar de Sloterweg. Deze maatregelen waren belangrijke maatregelen uit het VSP 2008 en de Eerste Actualisatie VSP 2013.
Het voorkomen van oost-west verkeer door het dorp was al in het VSP 2008 als regel opgenomen. De belangrijkste oost-west verbinding kwam op de Schipholweg te liggen. Automobilisten 'prikken' via de daarvoor aangewezen noord-zuidlanen het dorp in. De A9 is omgelegd en de aansluiting Badhoevedorp op de A9 is veranderd van de Robert Kochstraat naar de Schipholweg. Het verkeer blijkt nu al veel meer gebruik te maken van de Schipholweg dan van de Robert Kochstraat. Het verkeer gedraagt zich al veel meer zoals bedoeld in het VSP 2008. Deze opbouw zal verder vorm krijgen door toekomstige maatregelen (o.a. knip Zeemanlaan, aanleg Oleanderlaan, aanleg Schuilhoevelaan). De aanpassingen aan de Kamerlingh Onneslaan en het kruispunt Schipholweg/Sloterweg zijn hiervoor niet nodig.
Bekijk de video over Kamerlingh Onneslaan en Sloterweg
Het kruispunt Schipholweg/Sloterweg is heel onveilig
Het kruispunt Schipholweg/Sloterweg wordt vaak als onveilig ervaren. De gemeente is in overleg met de provincie (de wegbeheerder van de Schipholweg) om de snelheid terug te brengen van 80 naar 50 km/uur. En ook de vormgeving van onder andere het kruispunt te verbeteren. Hierdoor zal het kruispunt veiliger worden. De provincie is van plan om het fietspad langs de weg aan te passen. Het wordt dan een 'doorfietsroute' of snelfietspad. Als dit doorgaat moet het kruispunt aangepast worden.
11. Aanpassing rijrichting Adelaarstraat
De aanpassing van de rijrichting van de Adelaarstraat (ter hoogte van de Rietvinkstraat) zorgde voor veel reacties. Bijna alle inwoners vinden dit een slecht idee omdat:
- De Adelaarstraat is een belangrijke oost-west verbinding in het dorp. Samen met de Sperwerstraat zorgt deze ervoor dat het verkeer goed door kan rijden en dat je goed de woonwijk uit kunt komen. Deze maatregel maakt dat slechter.
- De voorgestelde route door de Rietvinkstraat is niet geschikt doordat de straat smal is.
- De winkels aan de Pa Verkuijllaan worden slechter bereikbaar en zijn bang dat ze daardoor klanten verliezen.
Uit de reacties blijkt dat de meeste bewoners van de Adelaarstraat en de Rietvinkstraat de gevolgen van het voorstel te groot vinden. Daarom willen we de maatregel iets op schuiven ter hoogte van de Pa Verkuijllaan. Het éénrichtingsverkeer in het oostelijk deel van de Adelaarstraat wordt omgedraaid. De Adelaarstraat als doorgaande route van centrum naar de nieuwe wijk Schuilhoeve wordt zo ontmoedigd.
Bekijk de video over de aanpassing van de Adelaarstraat
12. Knip in Rijstvogelstraat
Veel mensen zien het voordeel van deze knip. Het gebied rond het Vierbuizenmeertje wordt nog groener. De belevingswaarde neemt toe. De bewoners van de Burgemeester Amersfoordtlaan zien wel een nadeel: hun laan wordt hierdoor nog iets drukker.
De Amersfoordtlaan zal inderdaad wat drukker worden, deze straat blijft een van de belangrijkste ontsluitingswegen van Badhoevedorp. De knip in de Rijstvogelstraat kan alleen worden uitgevoerd als eerst de nieuwe Schuilhoevelaan is gemaakt. Deze nieuwe opbouw past in een belangrijke regel van het VSP: de ontsluiting van het dorp gaat via de 5 lanen naar de Schipholweg. De Rijstvogelstraat is niet geschikt als ontsluitende laan.
13. Verbreding Sloterbrug
Veel mensen zijn bang dat een bredere Sloterbrug zorgt voor meer (sluip)verkeer. Andere mensen zijn juist voor een bredere brug omdat deze de wachttijden bij de brug zal inkorten.
Deze maatregel valt buiten deze vernieuwing van het VSP. De nieuwe Sloterbrug heeft een eigen bestuurlijk besluitvormingstraject. Binnen het project Sloterbrug worden de verkeerskundige effecten ingeschat. Zie meer op: Sloterbrug.nl.
14. Aanleg Schoevelaan
De meeste mensen zijn voor het maken van de Schuilhoevelaan. Deze laan is nodig is voor een goede bereikbaarheid van de nieuwe woningen van Schuilhoeve en ook van de bestaande wijk in Badhoevedorp oost.
De Schuilhoevelaan wordt de belangrijkste weg van de nieuwe wijk Schuilhoeve. De aangrenzende woonwijk zal ook gebruik gaan maken van deze weg om naar de Schiphol te kunnen rijden. Deze weg maakt de knip in de Rijstvogelstraat (12) mogelijk.
Diverse fietsmaatregelen
Op meerdere plaatsen willen we de fietsroutes verbeteren.
- Aanleg shared space Lint (oude A9)
- Aanleg snelfietspad Schipholweg (noordzijde)
- Nieuw fietspad Lijnden
- Veilige fietsroute verbinding Sloterbrug en Schipholweg (nog in onderzoek)
Al deze verbeteringen van de fietsroutes zijn positief ontvangen. Het gedeelde wandel- en fietspad van het Lint vonden een aantal mensen en organisaties in 2017 en 2018 geen goed idee. Over het Lint in Quatrebras is eerder al een besluit genomen. Dit gedeelde wandel- en fietspad komt ook op de andere delen van het Lint. We zien dat het doorgaande fietspad aan de Schipholweg wordt gebruikt als doorgaande route. Als dit een snelfietspad is groeit het aantal fietsers die deze route gebruiken.
Overige reacties
Blijft het centrum goed bereikbaar met de bus?
Bewoners maken zich zorgen over bereikbaarheid van het hart van het dorp (inclusief verzorgingstehuis Meerlanden) voor de bus. Blijft het centrum door de knip in de Zeemanlaan en het verlagen van de snelheid wel goed bereikbaar met de bus?
De gemeenteraad heeft gevraagd om te onderzoeken of het nieuwe plein in het centrum verboden kan worden voor bussen en autoverkeer. Connexxion onderzoekt de mogelijkheden van toekomstige routes. De routes moeten passen binnen de regels van de Vervoerregio Amsterdam (VRA) voor bereikbaarheid van het openbaar vervoer in Badhoevedorp.
Waarom wordt de Robert Kochstraat 30 km/per uur en de Kamerlingh Onneslaan niet?
De Robert Kochstraat is een oost-west verbinding door het dorp. Deze worden 30 km/uur straten. De Kamerlingh Onneslaan is een van de vijf noord-zuidlanen die het dorp 'inprikken' vanaf de Schipholweg. Die straten zijn 50 km/uur. In ieder geval tot het punt dat de snelheid mogelijk verlaagd kan worden. Om te bekijken of de snelheid verlaagd kan worden op de Kamerlingh Onneslaan moet eerst de vernieuwing van het VSP goedgekeurd worden. Dan is meer bekend over het niet-doortrekken van de Kamerlingh Onneslaan en het niet aanpassen van de kruising Schipholweg/Sloterweg. Daarna kan onderzocht worden of de Kamerlingh Onneslaan (deels) een 30 km/uur straat kan worden.
Uit tellingen blijkt dat er minder verkeer door het dorp rijdt (oost-west) dan verwacht. Waar zijn die tellingen gehouden?
Door de omlegging van de A9 rijdt er minder verkeer door het dorp, zeker het oost-west verkeer. Dit blijkt uit verkeerstellingen op de Robert Kochstraat. Dit was aanleiding om de eerder voorgestelde maatregelen opnieuw te bekijken. Het verkeer is ook met een verkeersmodel berekend. Daarin wordt van alles meegenomen om de toekomstige verkeersbewegingen te berekenen (snelheden, bewoners, werknemers, economie). Er is niet op andere wegen geteld zoals op de Robert Kochstraat. Deze straat is echter een goede vertegenwoordiger/graadmeter voor een rondje door het dorp richting de Kamerlingh Onneslaan en vervolgens Burgemeester Amersfoordtlaan etc.
Lees meer over alle plannen voor het verkeer in Badhoevedorp.