Op deze pagina staan de uitkomsten van het onderzoek van mei 2025
De telling van mei 2025 geldt als de tweede meting voor de Tussenevaluatie VSP. Uit deze meting blijkt hoe de situatie een jaar na de nulmeting is. We legden de telslangen neer op de plekken waar we ze mee kunnen nemen in de Tussenevaluatie VSP. In 2025 telden we op dezelfde punten als 2024, en we telden op een extra punt: op de Pa Verkuijllaan tussen de Sloterweg en Lindberghstraat.
Bij de eerste telling in 2024 gebruikten we een ander telbureau
Het telbureau dat de tweede telling deed gebruikt een andere indeling, de grotere bestelbussen tellen nu wel mee bij vrachtverkeer. Dit heeft invloed op de cijfers van de telling. Bijvoorbeeld op het aantal wagens onder vrachtverkeer.
De manier waarop verkeer door Badhoevedorp rijdt verandert
De A9 ligt niet meer in Badhoevedorp maar erbuiten. Het verkeer maakt nu anders gebruik van de straten in het dorp dan vóór de omlegging van de A9. In een aantal straten rijdt minder verkeer dan vroeger. Daarnaast komen er nieuwe woningen en daardoor meer auto’s en fietsers. Daarom maakten we de Actualisatie 2020 Verkeersstructuurplan Badhoevedorp (VSP). In een VSP staan afspraken over wat in de toekomst de belangrijkste wegen van het dorp zijn. Dit plan is de basis voor het inrichten van de woon- en leefomgeving.
We telden in 2025 minder auto’s dan in 2024 op de telpunten
In mei 2025 zijn er in Badhoevedorp minder voertuigen geteld dan in april 2024. We zien de afname op meerdere plekken in Badhoevedorp. Op de Sloterweg, Burgemeester Amersfoordtlaan, Pa Verkuijllaan en Zeemanlaan daalde het aantal voertuigen met 10% tot 20%. We weten nog niet precies wat de oorzaak is. Bewoners en bezoekers van Badhoevedorp reizen waarschijnlijk niet ineens heel anders dan in 2024. Er zijn verschillende redenen mogelijk voor de lagere verkeersaantallen in mei 2025:
- Het verkeer verandert elk jaar een beetje. Het is normaal het aantal verkeer op de telpunten anders is dan bij eerdere of latere tellingen.
- De economische situatie kan invloed hebben op het aantal voertuigen op de weg.
- Woon-werkverkeer en verkeerspatronen veranderen en verschuiven ook.
- In mei en juni wandelen en fietsen mensen meer dan in koudere of nattere maanden zoals maart of november.
- Werkzaamheden aan grote wegen kunnen ervoor zorgen dat verkeer een andere route kiest.
- De periode van tellen heeft invloed. In 2024 telden we in april, in 2025 telden we in mei. In de periode viel het Hemelvaartsweekend (29 en 30 mei). Deze dagen haalden we uit de meting. Toch kan het lange weekend invloed hebben gehad.
- In 2025 werkt het nieuwe telbureau met een andere indeling van voertuigen. Grote bestelbussen tellen nu als vrachtverkeer.
- Verandering in telapparatuur: tot 2024 telde Telwerk, en nu telde een ander bedrijf: Dinaf. De verandering van telapparatuur kan ook invloed hebben op de resultaten. Het nieuwe telbureau geeft aan dat de metingen voor minimaal 97% op nauwkeurig en betrouwbaar zijn.
2024 – 2025 Tussenevaluatie VSP
Meestal vindt een evaluatie plaats als het hele plan met maatregelen is uitgevoerd: wat gaat goed, wat kan beter of anders. De gemeenteraad wilde in dit geval, door de zorgen van inwoners over het verkeer, dat er een tussenevaluatie kwam in 2024- 2025. De verkeerstellingen zijn onderdeel van de Tussenevaluatie.
We telden van 12 mei tot en met 3 juni 2025 het verkeer op verschillende plekken in Badhoevedorp
We telden met telslangen minimaal 2 weken lang hoeveel verkeer er rijdt. De verkeerstellingen zijn nodig om het Verkeersstructuurplan Badhoevedorp (VSP) te beoordelen. We kozen een periode buiten de schoolvakanties. En we telden op het moment dat er in Badhoevedorp geen werkzaamheden plaatsvonden. In de periode zat wel Hemelvaartsdag (29 mei). Van 29 en 30 mei haalden we de cijfers uit de telling.
- Bekijk de pagina met de tabel van de verkeerstelling mei 2025
- Een tabel met de cijfers van alle tellingen vraagt u op bij Like van Hulten via info@haarlemmermeer.nl
- Bekijk de pagina met de tabel van de verkeerstelling april 2024
- Bekijk de tabel met de tellingen tot en met november 2023
In de Tussenevaluatie VSP kijken we naar snelheden, verkeersstromen en aantallen
Sinds een anderhalf jaar kunnen we kijken hoe het wegennet in elkaar zit: hoe de stromen verkeer rijden. Samen met de kopgroep bespraken we deze en de andere onderzoekscijfers. En we vroegen aan de inwoners hoe ze het verkeer beleven.
Floating Car Data
Onderdeel van de Tussenevaluatie VSP is ook het beoordelen van de verkeersveiligheid en hoe hard er gereden wordt. De snelheid in de straat meten doen we voor de Tussenevaluatie VSP in 2025 met Floating Car Data (FCD). Een nieuwe manier om gegevens te verzamelen. FCD haalt informatie uit de gps-systemen van telefoons en auto’s. Het is een andere manier van data verzamelen. We weten dat FCD circa 10 à 20 procent van het totale verkeer dekt. Een voordeel van FCD is dat we hiermee de snelheid meten over langere afstanden. Deze methode geeft daardoor meer informatie dan telslangen, die alleen de snelheid op één plek meten. De telslang meet namelijk de snelheid van een voertuig over een afstand van circa 0,5 meter. De telslangen zijn vooral bedoeld om de aantallen te meten. Met FCD zie je nog steeds wat het V85 is. En dan wel in een hele straat of route.
Algemene conclusies uit de verkeerstellingen
Uit de tellingen blijkt dat het verkeer in Badhoevedorp niet veel veranderde sinds de tellingen in 2023 en 2024.
Voor de tussenevaluatie VSP tellen we 2 keer
We telden in voorjaar 2024 en in voorjaar 2025. In 2025 was de woningbouw in Quatrebras zo goed als klaar. Eerst wilden we ook in najaar 2024 tellen. Dat deden we niet. Op dat moment waren er werkzaamheden bij de kruising Robert Kochstraat – Kamerlingh Onneslaan. Daardoor reed het verkeer anders dan normaal. Dat zou geen goed beeld geven van de routes door het dorp heen.
De straten waar we telden zijn:
- Bloemenbuurt: Anjersingel, Keizersweg.
- Rondom de Robert Kochstraat: Keplerstraat, Oleanderlaan, Robert Kochstraat, Kamerlingh Onneslaan.
- In het centrum: Pa Verkuijllaan, Sloterweg, Zeemanlaan, Burgemeester Amersfoordtlaan.
- Andere straten: Rijstvogelstraat, Nieuwemeerdijk, Akerdijk, Sloterbrug en S106.
We telden niet meer op de volgende straten:
- Fuchsiastraat omdat de stromen al geteld worden met Anjersingel en Oleanderlaan.
- Snelliuslaan is een doodlopend straat. En is niet relevant voor VSP (geen hoofdstructuur).
- Plesmanlaan is vervangen met een telslang op de Rijstvogelstraat. Deze plek is vlakbij een toekomstige verkeersknip.
- Robert Kochstraat: hier telden we op 2 plekken en niet 3 zoals in de eerdere tellingen. 1 a 2 telpunten op een weg is voldoende.
Voorjaar 2025 telden we ook het fietsverkeer
Van 12 t/m 3 juni 2025 telden we ook de fietsers in Badhoevedorp.
In het groeidocument van de Tussenevaluatie VSP staat ook een afbeelding met de cijfers van de fietstellingen in Badhoevedorp van mei 2025.
Uit deze tellingen blijkt dat de meeste fietsers op de de hoofdroutes rijden in Badhoevedorp.
Meest gebruikte noord-zuid fietsverbindingen:
• Sloterweg 3384
• Burgemeester Amersfoordtlaan 5178
• Rijstvogelstraat 1460
Meest gebruikte oost-west fietsroutes:
• Akerdijk 1273
• Nieuwemeerdijk 1311
Bijvoorbeeld om via de Sloterbrug naar Sloten te fietsen of juist vanaf de brug naar Amstelveen.
De Vervoerregio Amsterdam telt ook regelmatig
Op de website van de VRA staan alle telpunten met de resultaten per jaar: Fietstellingen. Wij keken naar de laatste telling uit 2023 op de volgende plekken met het aantal per gemiddelde dag:
• S106 Amsterdamse Baan (tussen rotonde Lijnden en Lijnderbrug) 1.832
• Sloterweg (tussen Tweeduizend El en Schipholweg) 693
• Schipholweg (tussen Pa Verkuijllaan en Loevesteinse Randweg) 792
• A9 om!pad (tussen de A4 en Zuidtangent) 264
• Zuidtangent (tussen de A9 en Koekoekslaan) 710
Conclusie per straat of buurt:
Robert Kochstraat
De omgeving van de Robert Kochstraat blijft veranderen. In september 2022 ging de nieuwe Robert Kochstraat open. In september 2023 voerden we een vrachtverbod in op vrachtverkeer, met een uitzondering voor bestemmingsverkeer. Op de oude straat maakten we de grond klaar voor de bouw van woningen. En in november 2023 startte de bouw van ontwikkelaar AM. In september 2024-mei 2025 pasten we het laatste stuk van de Robert Kochstraat aan naar 30km/u inrichting en de aansluiting op de Kamerlingh Onneslaan. Dit was klaar voordat we gingen tellen.
Op de Robert Kochstraat rijdt het verkeer tussen de Oleanderlaan en de Kamerlingh Onneslaan. Wij onderzochten hoeveel verkeer er op de Robert Kochstraat rijdt. De vorige keren was in september en oktober 2022, in mei en november 2023, nu voor de tussenevaluatie in april 2024 en mei 2025.
Voor de tellingen in 2024 en in 2025 telden we op 2 locaties. Met telslangen telden wij hoeveel verkeer er door de Robert Kochstraat reed. Het is verdeeld in verschillende soorten verkeer:
- Licht verkeer - auto’s, motoren en bestelbussen
- Zwaar verkeer - vrachtverkeer en bussen.
Conclusie over verkeer in de Robert Kochstraat in 2025
- Er reed minder verkeer dan bij de vorige telling.
- Vergeleken met de vorige telling reed aan de kant van de Oleanderlaan meer vrachtverkeer dan in 2024. Dit komt waarschijnlijk door het verhuisverkeer. En door de nieuwe indeling bij het tellen. De grotere bestelbussen horen nu ook bij de cijfers van het vrachtverkeer. De woningen waren pas kort daarvoor klaar.
We telden op deze plekken op de Robert Kochstraat:
In 2019, 2022, 2023, april 2024 en mei 2025 tussen de Oleanderlaan en de Hendrika Eijken van ’t Hofstraat.
- In mei 2025 reden hier gemiddeld 3.334 voertuigen per dag.
- In april 2024 was dat 4.205
- In november 2023 was dat 3.630.
- In mei 2023 was dat 3.661.
- In oktober 2022 was dat 3.953.
- In januari 2019 was dat 7.030.
Vrachtverkeer:
- In mei 2025 reden hier op een gemiddelde werkdag 290 vrachtwagens/bussen.
- In april 2024 waren dat 195 vrachtwagens
- In november 2023 waren dat 323 vrachtwagens.
- In mei 2023 waren dat 167 vrachtwagens (de lijndienst reed niet in de periode van de tellingen).
- In oktober 2022 waren dat 228 vrachtwagens/bussen.
- In januari 2019 reden er 372 vrachtwagens/bussen.-
In 2022, 2023, april 2024 en mei 2025 tussen de Curiestraat en de dokter Sabelstraat.
- In mei 2025 reden hier gemiddeld 2.745 voertuigen per werkdag.
- In april 2024 was dat 4.002.
- In november 2023 was dat 3.885.
- In mei 2023 was dat 3.378.
- In oktober 2022 was dat 3.433.
- In september 2022 was dat 5.627.
Vrachtverkeer:
- In mei 2025 reden hier op een gemiddelde werkdag 192 vrachtwagens/bussen.
- In april 2024 waren dat 232 vrachtwagens.
- In november 2023 waren dat 147 vrachtwagens.
- In mei 2023 waren dat 207 vrachtwagens. De lijndienst reed niet in de periode van tellingen.
- In oktober 2022 waren dat 157 vrachtwagens/bussen.
- In september 2022 waren dat 302 vrachtwagens/bussen.
Bloemenbuurt
In 2020 maakten bewoners van de Bloemenbuurt zich zorgen over een toename van verkeer door de komst van de nieuwe wijk Quatrebras. En ze maakten zich zorgen over de verbinding tussen de Fuchsiastraat en de Schipholweg. In september 2023 maakten ze zich zorgen over het vrachtverbod op de Robert Kochstraat.
Wij legden in 2021, 2022, 2023 telslangen neer. De tellingen geven aan hoe het verkeer zich ontwikkelt sinds de opening van de Oleanderlaan en de verandering van de Robert Kochstraat. In het Verkeersstructuurplan Badhoevedorp (VSP) staat onze verwachting over hoe het verkeer zich ontwikkelt.
In april 2024 en mei 2025 telden we op de Anjersingel en Oleanderlaan. We telden niet meer op de Fuchsiastraat. Met de informatie van de Oleanderlaan en de Anjersingel weten we ook hoeveel verkeer in de Fuchsiastraat rijdt.
Het aantal voertuigen op de Anjersingel en de Fuchsiastraat verandert een klein beetje
De hoeveelheid voertuigen blijft ongeveer gelijk. Wel reed er iets meer vrachtverkeer. Bewoners merken dit en zien dat vooral zwaar vrachtverkeer moeite met de bochten in de straten. Het vrachtverbod op de Robert Kochstraat zorgde misschien voor de lichte stijging van vrachtverkeer in de Bloemenbuurt.
Het aantal voertuigen op de Anjersingel steeg een beetje. De Anjersingel zit nu op de helft van wat we volgens het VSP verwachten dat er kan rijden. Dit heet in het VSP de streefwaarde. En op een derde van het aantal voertuigen die er volgens de landelijke regels mogen komen.
We zien dat het vrachtverkeer bij de 4 tellingen (2022, 2023, 2024 en 2025) wisselt. In 2025 zagen we weer iets meer vrachtverkeer over de Anjersingel.
We telden op deze plekken in de Bloemenbuurt:
De Anjersingel, tussen de Azaleastraat en de Anemoonlaan, lichte toename
Door de ontwikkeling van Quatrebras veranderde er veel voor de Anjersingel. De steeds veranderende situatie van de gebiedsontwikkeling geeft ook verandering in het aantal voertuigen. In september 2021 was het nog niet mogelijk om van de Oleanderlaan naar de Schipholweg te rijden, in september 2022 reed het verkeer nog over de “oude” Robert Kochstraat, in oktober 2022 was de nieuwe Robert Kochstraat open. In september 2023 voerde we een vrachtverbod in op de Robert Kochstraat.
Het aantal voertuigen blijft veranderen (op en neer) De aantallen zijn nog altijd lager dan dat ze waren voor de opening van de aansluiting van de Oleanderlaan op de Schipholweg. Ook zijn de aantallen niet hoger dan de landelijke regels toestaan. Volgens deze regels mogen er 6.000 motorvoertuigen per dag rijden op een 30km/u weg.
- In mei 2025 reden er 2.123 voertuigen.
- In april 2024 reden er 1.984 voertuigen.
- In november 2023 reden er 2.067. Door een slangbreuk telden we hier van 8 november tot en met 20 november.
- In mei 2023 reden er 1.918.
- In oktober 2022 reden er 2.239.
- In september 2022 was dat 1.519.
- In september 2021 reden hier gemiddeld 2.732 voertuigen per werkdag.
Vrachtverkeer:
- In mei 2025 waren dat 130 vrachtwagens
- In april 2024 waren dat 84 vrachtwagens
- In november 2023 waren dat 91 vrachtwagens/bussen. Door een slangbreuk telden we hier van 8 november tot en met 20 november.
- In mei 2023 waren dat 77 vrachtwagens/bussen.
- In oktober 2022 waren dat 124 vrachtwagens/bussen.
- In september 2022 waren dat 57 vrachtwagens/bussen.
- In september 2021 reden hier op een gemiddelde werkdag 272 vrachtwagens/bussen. Eerder stond in de cijfers dat dit er 66 waren, dit klopt niet.
Oleanderlaan
De Oleanderlaan is een weg met 2 aparte rijbanen. Het verkeer tellen we daarom per richting. We telden de aantallen van de 2 richtingen bij elkaar op. We zien dat het aantal voertuigen ongeveer gelijk is aan een jaar eerder. Het verkeer het dorp in is iets meer dan het dorp uit. Dit kan voor een deel komen door het bouwverkeer. Op dit moment werken de aannemers aan beide kanten van de Oleanderlaan. De Oleanderlaan is een bouwweg met ook normaal verkeer.
Het aantal voertuigen dat we telden is net onder de voorspelling van het aantal voertuigen in 2030.
In totaal reden er op de Oleanderlaan meer voertuigen dan bij de vorige telling. De voorspelling is dat hier in 2030 dan 7.800 voertuigen rijden.
Oleanderlaan totaal
- In mei 2025 reden er gemiddeld 7.238 voertuigen per werkdag.
- Tussen de Schipholweg en de Robert Kochstraat 3.875 voertuigen.
- En tussen de Robert Kochstraat en de Schipholweg 3.363 voertuigen.
- In april 2024 reden er gemiddeld 7.700 voertuigen per werkdag.
- Tussen de Schipholweg en de Robert Kochstraat 3.623 voertuigen.
- En tussen de Robert Kochstraat en de Schipholweg 4.077 voertuigen.
- In november 2023 reden er gemiddeld 7.610 voertuigen per werkdag.
- Tussen de Schipholweg en de Robert Kochstraat 4.006 voertuigen.
- En tussen de Robert Kochstraat en de Schipholweg 3.604 voertuigen.
- In mei 2023 reden er gemiddeld 6.849 voertuigen per werkdag.
- Tussen de Schipholweg en de Robert Kochstraat 3.659 voertuigen.
- En tussen de Robert Kochstraat en de Schipholweg 3.190 voertuigen.
- In oktober 2022 reden door de Oleanderlaan gemiddeld 7.517 voertuigen per werkdag.
- Tussen de Schipholweg en de Robert Kochstraat 4.049 voertuigen.
- En tussen de Robert Kochstraat en de Schipholweg 3.468 voertuigen.
Kamerlingh Onneslaan
We telden de Kamerlingh Onneslaan in april 2024 en mei 2025 op 2 plekken. De telslangen lagen tussen de Franklinstraat en de Zeemanlaan en tussen de Einsteinlaan en de Keizersweg. Tussen september 2024 – mei 2025 pasten we de kruising Kamerlingh Onneslaan – Robert Kochstraat aan.
Tussen de Franklinstraat en de Zeemanlaan:
In november 2023 was er de helft minder verkeer dan sinds de laatste telling vóór de omlegging van de A9. Dit geldt ook voor het vrachtwagens. In april 2024 zien we iets meer verkeer. In mei 2025 daalde het aantal voertuigen naar minder dan in november 2023. Het aantal voertuigen ligt net onder de voorspelling voor 2030. Het aantal vrachtwagens nam juist toe. We houden dit in de gaten. De voorspelling voor 2030 is dat op de Kamerlingh Onneslaan in de toekomst 4.200 voertuigen kunnen rijden.
- In mei 2025 reden er gemiddeld 4.098 voertuigen door de Kamerlingh Onneslaan. Op een gemiddelde werkdag reden hier 287 vrachtwagens/bussen/grote bestelbussen.
- In april 2024 reden er 5.204 voertuigen. Op een gemiddelde werkdag reden hier 159 vrachtwagens.
- In november 2023 reden er 4.877. Op een gemiddelde werkdag reden hier 147 vrachtwagens.
- In mei 2015 reden er 9.543 voertuigen waarvan 413 vrachtwagens.
- In augustus 2014 reden er 10.078 voertuigen waarvan 459 vrachtwagens.
- In januari 2013 reden er 9.606 voertuigen waarvan 447 vrachtwagens.
- In februari 2012 reden er 7.934 voertuigen door de Kamerlingh Onneslaan per werkdag. Op een gemiddelde werkdag reden er 377 vrachtwagens.
Tussen Keizersweg en Einsteinlaan
In mei 2025 reed er minder verkeer dan sinds de laatste telling vóór de omlegging van de A9. Er rijden meer vrachtwagens. Het aantal voertuigen ligt nog wel boven de voorspelling voor 2030. We houden dit in de gaten. De voorspelling voor 2030 is dat op de Kamerlingh Onneslaan in de toekomst 3.600 voertuigen kunnen rijden.
- In mei 2025 reden er gemiddeld 3.861 voertuigen door de Kamerlingh Onneslaan. Op een gemiddelde werkdag reden hier 260 vrachtwagens/ grote bestelbussen.
- In april 2024 reden er hier 4.303 voertuigen. Op een gemiddelde werkdag reden hier 137 vrachtwagens/bussen.
- In 2011 reden er hier 4.834 voertuigen. Op een gemiddelde werkdag reden hier 119 vrachtwagens/bussen.
Keizersweg:
In september 2021 telden we voor het eerst in de Keizersweg. Na de opening van de Oleanderlaan op de Schipholweg nam het verkeer op de Keizersweg af. In de telling van mei 2025 gaat de lichte toename van april 2024 er weer af . Het is nog steeds onder de voorspelling voor 2030. Volgens deze voorspelling kunnen op de Keizersweg 4.000 voertuigen rijden.
De telslang lag tussen de Anemoonlaan en Snelliuslaan. In het verkeersstructuurplan staat een stippellijn’, dat betekent dat in de toekomst hier de weg kan doorlopen.
- In mei 2025 reden er gemiddeld 2.160 voertuigen per werkdag door de Keizersweg. Op een gemiddelde werkdag reden hier 116 vrachtwagens grote bestelbussen.
- In april 2024 reden er gemiddeld 2.267 voertuigen waarvan 137 vrachtwagens.
- In november 2023 reden er 2.138 voertuigen waarvan 156 vrachtwagens.
- In mei 2023 reden er 1.916 voertuigen waarvan 140 vrachtwagens.
- In oktober 2022 reden er 1.818 voertuigen waarvan 119 vrachtwagens.
- In september 2022 reden er 1.853 voertuigen waarvan 146 vrachtwagens.
- In september 2021 reden er 3.360 voertuigen waarvan 268 vrachtwagens.
Keplerstraat
We telden 5 keer het verkeer in de Keplerstraat. In oktober 2022, in mei en november 2023, in april 2024 en in mei 2025. We vergelijken de tellingen met de voorspellingen uit de Actualisatie 2020 Verkeersstructuurplan Badhoevedorp (VSP). We legden telslangen neer op de weg in de Keplerstraat, tussen de Sloterweg en de Torricellistraat. Met de telslangen telden wij het verkeer dat per 24 uur, op een doordeweekse dag, door de Keplerstraat reed. Dus of er vrachtverkeer, (bestel)bussen of auto’s reden.
Het verkeer op de Keplerstraat neemt licht af
De voorspelling voor 2030 is dat op de Keplerstraat in de toekomst 3.000 voertuigen kunnen rijden.
- In mei 2025 reden er gemiddeld 2.346 voertuigen per werkdag door de Keplerstraat. Op een gemiddelde werkdag reden hier 150 vrachtwagens/ grote bestelbussen.
- In april 2024 reden er 2.510. Op een gemiddelde werkdag reden hier 91 vrachtwagens.
- In november 2023 reden er 2.296. Op een gemiddelde werkdag reden hier 79 vrachtwagens.
- In mei 2023 telden we opnieuw. Er reden 2.002 voertuigen waarvan 63 vrachtwagens.
- In oktober 2022 reden er gemiddeld 2.325 voertuigen. Op een gemiddelde werkdag reden er 101 vrachtwagens/bussen.
Sloterweg
In mei 2025 legden we op 3 plekken telslangen op de Sloterweg. De extra locatie op de Sloterweg ligt ter hoogte van de toekomstige knip in de Zeemanlaan. Hiermee kunnen we de Verkeersstromen Sloterweg ten noorden van centrum ook beoordelen.
We legden in 2014, 2015, in oktober 2022 , in mei en november 2023, in april 2024 en in mei 2025 telslangen neer op de Sloterweg. Met de telslangen telden wij het aantal voertuigen dat per 24 uur, op een doordeweekse dag, over de Sloterweg reed. Dus of er vrachtverkeer, bussen, bestelbussen of auto’s reden.
Lichte afname in verkeer op de Sloterweg:
Het aantal voertuigen op de Sloterweg nam licht af.
Na het invoeren van het vrachtverbod in september 2023 voor voertuigen boven de 15.000 kilo, zagen we een lichte afname van vrachtverkeer op het 30 km/u deel, dit komt voor het grootste deel doordat de bus hier weg is.
We telden het verkeer op de Sloterweg tussen de Adelaarstraat en de Sperwerstraat en ook tussen de Schipholweg en de Keplerstraat. Daar telden we minder voertuigen dan wij volgens het VSP in 2030 verwachten.
We telden het verkeer op de Sloterweg
- In 2014, 2022, mei en november 2023, in april 2024 en in mei 2025 telden we op de Sloterweg. Tussen de Adelaarstraat en de Sperwerstraat.
- In 2015, 2022, mei en november 2023 en in april 2024 en in mei 2025 telden we op de Sloterweg. Tussen de Schipholweg en de Keplerstraat.
- Voor de Sloterweg deden we tussen 2014 en 2022 geen andere tellingen. Hierdoor kunnen wij de tellingen van oktober 2022 alleen vergelijken met de tellingen uit 2014 en 2015. Daarom vergeleken we de uitkomst van de telling met de voorspellingen uit het vernieuwde VSP Badhoevedorp.
- In 2009, in april 2024 en in mei 2025 telden we het verkeer op de Sloterweg tussen de Zeemanlaan en het Lorentzplein. We vergelijken de tellingen met de voorspellingen uit het VSP Badhoevedorp.
Sloterweg, tussen de Adelaarstraat en de Sperwerstraat
- In 2030 verwachten wij dat hier 5.300 voertuigen rijden.
- In mei 2025 reden hier 4.527.
- In april 2024 reden hier 5.105.
- In november 2023 reden hier 4.821.
- In mei 2023 waren dat er 4.900 (de telling liep voor deze locatie van 12 t/m 22 mei 2023).
- In oktober 2022 was dat 4.937.
- In 2014 reden hier gemiddeld 3.602 voertuigen per werkdag.
- Vrachtverkeer
In mei 2025 reden hier op een gemiddelde werkdag 367 vrachtwagens/ grote bestelbussen. - In april 2024 reden hier 207 vrachtwagens/bussen.
- In november 2023 reden hier 224 vrachtwagens.
- In mei 2023 reden er 321 vrachtwagens/bussen.
- In oktober 2022 zijn dat 209 vrachtwagens/bussen.
- In 2014 reden hier 66 vrachtwagens/bussen.
Sloterweg, tussen de Schipholweg en de Keplerstraat
- In 2030 verwachten wij dat hier 6.400 voertuigen rijden.
- In mei 2025 reden er gemiddeld 5.016 voertuigen per werkdag.
- In april 2024 reden er 5.840 voertuigen.
- In november 2023 reden er 5.485 voertuigen.
- In mei 2023 was dat 5.339.
- In oktober 2022 was dat 6.091.
In 2015 reden 3.097 voertuigen.
Vrachtverkeer
In mei 2025 reden er hier op een gemiddelde werkdag 643 vrachtauto’s/ grote bestelbussen.- In april 2024 reden er hier 571 vrachtauto’s.
- In november 2023 reden er 534 vrachtauto’s.
- In mei 2023 telden wij 518 vrachtauto’s/bussen.
- In oktober 2022 reden er 706 vrachtauto’s/bussen.
- In 2015 reden er 125 vrachtauto’s/bussen.
Sloterweg, tussen de Zeemanlaan en Lorentzplein
- In 2030 verwachten wij dat hier 2.800 voertuigen rijden.
- In mei 2025 reden er gemiddeld 3.612 voertuigen per werkdag
- In april 2024 reden er 3.913 voertuigen
- In 2009 reden er 3.682 voertuigen.
- In mei 2025 reden er op een gemiddelde werkdag 306 vrachtauto’s/ grote bestelbussen
- In april 2024 reden er 119 vrachtauto’s
- In 2009 reden er 93 vrachtauto’s.
Pa Verkuijllaan
We telden het verkeer op de Pa Verkuijllaan. Dit keerde telde we op 2 plekken op de Pa Verkuijllaan. We telden tussen de Sloterweg en Lindberghstraat en tussen de Burgemeester Amersfoordtlaan en de Arendstraat.
Tussen de Burgemeester Amersfoordtlaan en de Arendstraat legden we in 2015, in oktober 2022, in mei en november 2023, in april 2024 en in mei 2025 telslangen neer. Met de telslangen telden wij het aantal voertuigen dat per 24 uur op een doordeweekse dag over de Pa Verkuijllaan reed. Dus of er vrachtverkeer, bussen, bestelbussen of auto’s reden. Voor de Pa Verkuijllaan geldt dat er tussen 2015 en 2022 geen andere tellingen zijn. Daarom vergelijken wij tellingen van oktober 2022, mei 2023 en november 2023, april 2024 en mei 2025 met de tellingen uit 2015. En ook met de voorspellingen uit de Actualisatie 2020 Verkeersstructuurplan Badhoevedorp (VSP).
Verkeer op Pa Verkuijllaan bijna gelijk aan november 2023. Wel toename in vrachtverkeer
De voorspelling voor 2030 is dat op de Pa Verkuijllaan in de toekomst 9.100 voertuigen kunnen rijden. Het aantal voertuigen dat we telden blijft hier onder. In mei 2025 is het aantal vrachtauto’s en bussen weer ongeveer gelijk aan november 2023. We zagen een piek bij de tellingen van april 2024, De piek is opvallend en we weten niet precies waarom.
- In 2030 verwachten wij dat hier 9.100 voertuigen rijden.
- In mei 2025 reden hier gemiddeld 6.024 voertuigen per werkdag.
- In april 2024 was dat 7.256.
- In november 2023 was dat 6.730.
- In mei 2023 was dat 5.729.
- In oktober 2022 was dat 6.334.
- In 2015 was dat 4.269.
Vrachtverkeer
- In mei 2025 reden hier op een gemiddelde werkdag 581 vrachtwagens/bussen/ grote bestelbussen.
- In april 2024 zijn dat 1.224 vrachtwagens/bussen.
- In november 2023 zijn dat 483 vrachtwagens/bussen.
- In mei 2023 zijn dat 226 vrachtwagens/bussen.
- In oktober 2022 waren dat 285 vrachtwagens/bussen.
- In 2015 waren dat 192 vrachtwagens/bussen.
-
Zeemanlaan
We telden het verkeer op de Zeemanlaan. De Zeemanlaan telden we eerder in mei 2011 en daarna in mei en november 2023, in april 2024 en mei 2025. We vergelijken 2024 met 2025 en zien dat het verkeer op de Zeemanlaan afnam. Het vrachtverkeer nam met een derde af.. In de toekomst komt er een ‘knip’ in de Zeemanlaan. Dit betekent dat er geen verkeer meer van de Kamerlingh Onneslaan naar de Sloterweg kan rijden via de Zeemanlaan. Daarom staat er nu ‘geen verwachting’ in de tabel bij de verwachting volgens VSP 2030.
Op de Zeemanlaan rijden minder voertuigen
- In mei 2025 reden er 3.399 voertuigen, waarvan 221 vrachtauto’s/ grote bestelbussen.
- In april 2024 reden er 5.340 voertuigen, waarvan 323 vrachtauto’s.
- In november 2023 reden er 5.286 voertuigen, waarvan 399 vrachtauto’s.
- In mei 2023 was dat 5.318 voertuigen, waarvan 329 vrachtwagens/bussen.
- In mei 2011 reden er 7.603 voertuigen, waarvan 494 vrachtwagens/bussen.
Burgemeester Amersfoordtlaan
We telden het verkeer op de Burgemeester Amersfoordtlaan tussen Pelikaanstraat en Badhoevelaan. De Burgemeester Amersfoordtlaan telden we in januari 2013. Daarna telde we in mei en november 2023, in april 2024 en in mei 2025. Het aantal voertuigen op de Burgemeester Amersfoordtlaan nam weer af en is bijna gelijk aan mei 2023.
- In Actualisatie VSP 2020 verwacht aantal voertuigen: 7.700.
- In mei 2025 reden er .5.397 voertuigen, waarvan 464 vrachtwagens/bussen/ grote bestelbussen.
- In april 2024 reden er 6.830 voertuigen, waarvan 461 vrachtwagens/bussen.
- In november 2023 reden er 5.735 voertuigen, waarvan 321 vrachtwagens/bussen.
- In mei 2023 waren dat 5.413 voertuigen, waarvan 324 vrachtwagens/bussen
- In januari 2013 reden er gemiddeld 4.709 voertuigen per werkdag, waarvan 315 vrachtwagens/bussen.
Rijstvogelstraat, Nieuwemeerdijk en S106
In mei 2025 herhaalden we de tellingen op meer straten voor de tussenevaluatie. We telden op de Nieuwemeerdijk, de S106 en de Rijstvolgelstraat. De aantallen staan in de tabel.
Op de Nieuwemeerdijk zien we in mei 2025 bijna dezelfde cijfers als in 2023 tussen de Sloterweg en de Burgemeester Amersfoordtlaan. Tussen de Toevluchtstraat en de Burgemeester Amersfoortlaan een toename van verkeer.
Op de Nieuwemeerdijk telden we op 2 plekken. Tussen de Sloterweg en Burgemeester Amersfoordtlaan en tussen de Toevluchtstraat en de Burgemeester Amersfoordtlaan. In april 2024 hadden we geen goede cijfers doordat er werkzaamheden waren. In mei 2025 konden we de cijfers vergelijken met de eerdere tellingen. We zien een lichte afname van voertuigen.
We telden tussen Sloterweg en Burgemeester Amersfoordtlaan
Het aantal voertuigen dat deze weg aankan is volgens de regels van de gemeente 5.000, dit is een streefwaarde.
- In mei 2025 reden er 4.019 voertuigen, waarvan 280 vrachtwagens/ grote bestelbussen.
- In April 2024 reden er 2.442 voertuigen, waarvan 197 vrachtwagens: geen betrouwbare cijfers door werkzaamheden.
- In november 2023 reden er 4.258 voertuigen, waarvan 205 vrachtwagens.
- In mei 2023 waren dat 4.649 voertuigen, waarvan 324 vrachtwagens.
- In juni 2022 waren dat 4.538 voertuigen, waarvan 342 vrachtwagens.
- In april 2018 waren dat 4.610 voertuigen, waarvan 182 vrachtwagens.
- In oktober 2014 reden er gemiddeld 4.236 voertuigen per werkdag, waarvan 132 vrachtwagens.
We telden tussen Toevluchtstraat & Burgemeester Amersfoordtlaan
De streefwaard vanuit het beleid van de gemeente voor de Ringdijk is 5.000. De verwachting voor aantal voertuigen in 2030 op deze weg is 5.300.
- In mei 2025 reden er 4.118 voertuigen, waarvan 300 vrachtwagens/ grote bestelbussen.
- In April 2024 reden er 3.772 voertuigen, waarvan 120 vrachtwagens: geen betrouwbare cijfers door de werkzaamheden.
- In 2015 waren dat 3.940 voertuigen, waarvan 201 vrachtwagens.
- In 2014 waren dat 4.017 voertuigen, waarvan 208 vrachtwagens.
- In 2013 waren dat 3.679 voertuigen, waarvan 179 vrachtwagens.
- In 2012 waren dat 3.783 voertuigen, waarvan 150 vrachtwagens.
- In oktober 2009 reden er gemiddeld 4.470 voertuigen per werkdag, waarvan 219 vrachtwagens.
S106, Tussen rotonde Lijnden en Lijnderbrug
Op de S106 maten we een lichte afname van verkeer. We zien een afname van vrachtverkeer. De verandering kan komen door de invoering van Knips in Amsterdam.
- In mei 2025 reden er 27.876 voertuigen, waarvan 1.832 vrachtwagens/ grote bestelbussen.
- In april 2024 reden er 28.552 voertuigen, waarvan 2.558 vrachtwagens.
- In november 2023 reden er 25.187 voertuigen, waarvan 2.913 vrachtwagens.
- In mei 2023 waren dat 27.774 voertuigen, waarvan 3.383 vrachtwagens.
- In oktober 2015 waren dat 20.189 voertuigen, waarvan 1.052 vrachtwagens.
- In juni 2014 waren dat 20.293 voertuigen, waarvan 942 vrachtwagens.
- In februari 2013 reden er gemiddeld 19.074 voertuigen per werkdag, waarvan 767 vrachtwagens.
Rijstvogelstraat, eerder telden we op de Plesmanlaan. Het aantal voertuigen is ruim binnen wat er mag rijden volgens de norm.
In november 2023 telden we het verkeer op de Plesmanlaan. Omdat er bij de Rijstvogelstraat een knip komt is het logischer te tellen op de Rijstvogelstraat. Daar telden we in april 2024 en in mei 2025. Op de Rijstvogelstraat tussen de Wijnmalenstraat en de Groenezoom. Het streven voor dit soort wegen in de gemeente is het aantal voertuigen: 4.000.
- In mei 2025 reden er gemiddeld 2.197 voertuigen per werkdag, waarvan 104 vrachtwagens/ grote bestelbussen.
- In april 2024 reden er 2.385 waarvan 89 vrachtwagens.
- We telden voor het eerst op de Plesmanlaan.
- In november 2023 reden er gemiddeld 1.956 voertuigen per werkdag, waarvan 110 vrachtwagens.
Sloterbrug
We telden het verkeer op de Sloterbrug tussen de Nieuwemeerdijk en Akersluis. Voor de tussenevaluatie VSP voegde we de Sloterbrug toe bij de tellingen. Zo kunnen we de verkeerstromen over de Sloterbrug weten. We telden in 2008, 2012, 2013, 2014, 2015, en daarna in april 2024 en mei 2025.
In de voorspelling van het VSP kunnen er 17.400 voertuigen rijden.
- In mei 2025 reden er 10.829 voertuigen, waarvan 1.166 vrachtwagens/ grote bestelbussen.
- In april 2024 reden er 11.788 voertuigen, waarvan 2.683 vrachtwagens.
- In 2015 reden er 9.362 voertuigen, waarvan 2.287 vrachtwagens.
- In 2014 waren dat 10.746 voertuigen, waarvan 1.962 vrachtwagens.
- In 2013 reden er 8.663 voertuigen, waarvan 1.985 vrachtwagens.
- In 2012 reden er 9.879 voertuigen, waarvan 2.381 vrachtwagens.
- In 2008 reden er 10.920 voertuigen, waarvan 2.726 vrachtwagens.
U kunt contact opnemen met de gebiedsmanager Paul Heuberger als u vragen heeft
U kunt een e-mail sturen via info@haarlemmermeer.nl . Zet in het onderwerp van uw mail ‘Verkeersonderzoek Badhoevedorp’. Hij is bereikbaar via telefoonnummer 0900-1852 .