Geboorteaangifte
Is uw kind in Haarlemmermeer geboren? Dan moet u binnen 3 werkdagen aangifte van doen bij de gemeente. Dit kan online of aan de balie. Kan de moeder, vader of duomoeder geen aangifte doen? Dan moet de geboorteaangifte aan de balie gebeuren.
Hoe doe ik geboorteaangifte?
Online
U geeft de aangifte van geboorte online door via de knop 'Geboorteaangifte doen' op deze pagina. Burgerzaken controleert daarna uw aangifte bij de verloskundigenpraktijk.
Staat uw verloskundigenpraktijk niet in het online formulier? Dan kunt u geen online geboorteaangifte doen. In dat geval vragen wij u om de gemeente te bellen via 0900 1852.
Aan de balie
U kunt de geboorte aan onze balie Burgerzaken aangeven. Maak daarvoor een afspraak via het afspraakformulier:
- Wilt u een afspraak maken tot en met 30 januari? Ga dan naar het afspraakformulier (tot en met 30 januari).
- Wilt u een afspraak maken vanaf 2 februari? Ga dan naar het afspraakformulier (vanaf 2 februari).
Belangrijke tekst: Is het kind geboren in het Spaarne Gasthuis in Haarlem? Geef de geboorte door bij de gemeente Haarlem.
Wie kan geboorteaangifte doen?
Online
Alleen de vader, moeder of duomoeder van het kind kunnen online geboorteaangifte doen.
Aan de balie
Wie geboorteaangifte kan doen:
- De vader, moeder of duomoeder van het kind.
- Iemand die bij de geboorte aanwezig is geweest.
- Een bewoner van het huis waar het kind is geboren.
- Het hoofd of een gemachtigde van een inrichting waar het kind geboren is, bijvoorbeeld ziekenhuis of gevangenis.
Wanneer doe ik de geboorteaangifte?
Hieronder ziet u op welke dagen u de geboorteaangifte moet doen. Valt de laatste dag op een feestdag? Dan doet u de aangifte op de eerstvolgende werkdag.
| Geboren op | Aangifte op |
|---|---|
| zondag | maandag, dinsdag en woensdag |
| maandag | maandag, dinsdag, woensdag en donderdag |
| dinsdag | dinsdag, woensdag, donderdag en vrijdag |
| woensdag | woensdag, donderdag, vrijdag en maandag |
| donderdag | donderdag, vrijdag en maandag |
| vrijdag | vrijdag, maandag en dinsdag |
| vrijdag (en maandag is een feestdag) | vrijdag, dinsdag en woensdag |
| zaterdag | maandag en dinsdag |
Welke documenten heb ik nodig?
Online
- Uw DigiD.
- Erkenningsakte als de vader of duomoeder het kind erkend heeft.
- Akte van naamskeuze als u deze al heeft laten opmaken.
Aan de balie
U neemt het volgende mee:
- Een geldig identiteitsbewijs van u en de moeder. Dus een paspoort, identiteitskaart of rijbewijs.
- Verklaring van het ziekenhuis of verloskundige met de geboortedatum en geboortetijd van het kind.
- Wilt u uw kind bijschrijven in uw trouwboekje? Neem dan uw trouwboekje of partnerschapsboekje mee.
- Bent u ongehuwd en heeft u het kind vóór de geboorte erkend? Neem dan een afschrift van de erkenningsakte mee.
- Heeft u voor de geboorte een akte van naamskeuze laten opmaken? Neem dan een afschrift van de akte van naamskeuze mee.
Kan ik de achternaam van mijn kind kiezen?
Alleen bij uw eerste kind kunt u de achternaam kiezen. Krijgt u daarna nog meer kinderen uit dezelfde relatie? Dan krijgen zij automatisch dezelfde achternaam als het eerste kind.
Kinderen kunnen sinds 1 januari 2024 de achternamen van beide ouders krijgen. Zij mogen dus 2 achternamen hebben. De namen worden zonder koppelteken geschreven. Uw kind moet de Nederlandse nationaliteit hebben.
Lees meer over het kiezen van de achternaam van uw kind.
Wat kost het?
Geboorteaangifte kost niets.
Moet ik een verblijfsvergunning aanvragen voor mijn kind?
Is uw kind in Nederland geboren en heeft hij of zij nog geen verblijfsvergunning? Dan kunt u voor uw pasgeboren kind een verblijfsvergunning aanvragen bij de Immigratie- en Naturalisatiedienst. U leest er meer over de voorwaarden, de kosten en het online indienen van de aanvraag.
Hoe laat ik mijn buitenlandse geboorteakte registeren?
Bent u in het buitenland geboren? Dan kunt u uw buitenlandse geboorteakte laten registreren in Nederland in de Basisregistratie Personen (BRP). Maak hiervoor een afspraak via 0900 1852.