Afbeelding: impressie van het Marktgebouw.

Zo gaat het nu met Mercator en het Marktgebouw

01 juli 2023
Wonen

Het Marktgebouw en Mercator zijn twee projecten in het centrum van Nieuw-Vennep binnen De Nieuwe Kom. In de Nieuwe Kom wordt hard gewerkt aan de voorbereidingen voor deze projecten. In dit bericht leest u hoe het nu gaat.

Mercator (kavel Venneperstraat)

Dit is het stuk grond tussen de Venneperstraat en de Poststraat. Hier willen ontwikkelaars Wilma Wonen en Green Real Estate het plan Mercator uitvoeren. Green Real Estate en Wilma Wonen hebben in mei aangegeven meer tijd nodig te hebben voor de ontwikkeling van Mercator. Op dit moment is het plan financieel niet haalbaar. Wilma Wonen en Green Real Estate onderzoeken nu welke aanpassingen nodig zijn om Mercator te kunnen bouwen. U kunt het bericht van Wilma Wonen en Green Real Estate lezen op de website van Mercatorexterne-link-icoon.

Marktgebouw

Tussen de Venneperstraat, het Harmonieplein, de Gelevinkstraat en de Elemastraat komt het Marktgebouw. Het wordt een vrijstaand gebouw van maximaal 15 meter hoog. Het gebouw krijgt een toren van maximaal 27 meter hoog met een breedte van 8 bij 8 meter. In het Marktgebouw is ruimte voor minimaal 45 woningen. Dat worden minstens 20 middeldure huurwoningen en minstens 25 dure koop- en/of   huurwoningen.

Bibliotheek en horeca

Op de begane grond van het Marktgebouw is ruimte voor de bibliotheek en horeca. De bibliotheek zit nu nog op de eerste verdieping van de Symfonie. Er is ook de wens om de bibliotheek te verbinden met horeca.

Planning

Burgemeester en wethouders hebben in december 2022 besloten te starten met de tender van het Marktgebouw. Bij een tender kunnen ontwikkelaars zich inschrijven die een gebouw willen bouwen. Ontwikkelaars die het marktgebouw wilden bouwen, hebben zich dan ook ingeschreven. De tender is een belangrijke stap op weg naar een levendig en aantrekkelijk centrum van Nieuw-Vennep.

De procedure van de tender loopt op dit moment nog. We verwachten deze zomer bekend te maken wie het Marktgebouw gaat bouwen. Dan gaat de ontwikkelaar een plan maken. Dat duurt ongeveer een jaar. Na de zomer van 2024 kan het plan van de ontwikkelaar af zijn. Dan kan de ontwikkelaar een omgevingsvergunning aanvragen. We verwachten dat de bouw van het Marktgebouw op zijn vroegst in 2025 start. Deze planning is onder voorbehoud. De gemeente is namelijk afhankelijk van ontwikkelaars die hier willen gaan bouwen.

Gepubliceerd op:

1 juli 2023