Dit is een website van de gemeente Haarlemmermeer

De basis van de verkeersknelpunten komt uit het Verkeersstructuurplan Nieuw-Vennep 2023. Het Verkeersstructuurplan Nieuw-Vennep is gemaakt op basis van onderzoek en participatie met inwoners. Hierin komen 15 verkeersknelpunten aan bod die de gemeente wil aanpakken. De oplossingsrichtingen in het Verkeersstructuurplan zijn vastgesteld. Elke twee jaar evalueert de gemeenteraad over de uitwerking van het Verkeersstructuurplan. Daarbij kunnen uitgangspunten of maatregelen worden toegevoegd, gewijzigd of worden weggehaald. Omdat niet alle verkeersknelpunten tegelijk aangepakt worden, vroegen we bewoners om uit de 15 verkeersknelpunten een top 3 te kiezen. Hiervan werd de uitslagexterne-link-icoon in mei 2025 bekend gemaakt. 

Top 3 belangrijkste verkeersknelpunten in Nieuw-Vennep 

Inwoners gaven in het voorjaar van 2025 via bereikbaarnieuwvennep.nl hun top 3 verkeersknelpunten door.    Deze verkeersknelpunten gaan we in 2025 tot en met 2027 onderzoeken. Daarna volgt de uitvoering, die afhankelijk is van onder andere de omvang van het project en de samenhang met omgevingsprojecten. 

•    De betonrotonde op de Venneperweg: dit kruispunt lijkt op een rotonde, maar dat is het officieel niet. Dit zorgt voor onduidelijkheid in het verlenen van voorrang. Wat we ook merken is dat fietsers op de Venneperweg/Schoolstraat voorrang moeten hebben op doorgaande en afslaande auto’s. Dit is nu niet goed geregeld met de huidige inrichting van het kruispunt.
•    De kruising van de Hoofdweg Westzijde met de Venneperweg: De fietsroute naar station Nieuw-Vennep en naar Getsewoud/Beinsdorp kruist hier de fietsroute naar Hoofddorp en Abbenes, maar het is niet duidelijk dat dit twee belangrijke hoofdfietsroutes zijn. De voorrang voor fietsers is niet goed geregeld en de oversteekplaatsen zijn onlogisch ingericht.
•    De Hoofdweg Westzijde tussen de Venneperweg en Venneperhof/Kerkstraat: Bij de uitgang van parkeergarage Symfonie is het lastig om fietsers te zien en de juiste rijrichting te kiezen. Het laden en lossen van vrachtauto’s is onveilig en zorgt voor blokkades. Daarnaast is de Hoofdweg-Westzijde als hoofdfietsroute onduidelijk door ontbrekende markeringen. En het smalle, onderbroken voetpad langs het winkelcentrum is lastig te gebruiken.

Deze knelpunten worden als eerste onderzocht en ontworpen. Hiermee zetten we samen een belangrijke stap richting een veiliger en beter bereikbaar Nieuw-Vennep. Een aantal verkeersknelpuntenexterne-link-icoon worden al opgepakt en werden daarom niet opgenomen in de prioritering.