Wonen
1. Komen er meer woningen bij?
Ja, er komen meer woningen bij. In totaal komen er ongeveer 300 woningen bij.
2. Krijgen bewoners uit Nieuw-Vennep voorrang?
Een projectontwikkelaar die koopwoningen aanbiedt, mag zelf kiezen of hij bepaalde groepen mensen voorrang geeft of als eerste laat kiezen. De gemeente heeft geen regels voor de toewijzing van koopwoningen. Voor sociale huurwoningen is er géén voorrang voor mensen uit Nieuw-Vennep of uit onze gemeente.
3. Denken jullie ook aan mensen die voor het eerst een huis kopen?
Ja, er komt een gemengd woningbouwprogramma voor diverse doelgroepen, waaronder starters.
Bouwen
4. Wat komt er in de nieuwbouw van project Mercator, tussen de Venneperstraat en de Poststraat?
Op de begane grond is er ruimte voor winkels, waaronder een supermarkt. Op de verdiepingen erboven komen woningen en een parkeerdek.
5. Waarom is er nog niets gebouwd na de sloop van de panden?
De bouw is nog niet gestart, omdat de gemeente en de ontwikkelaar eerst veel moeten voorbereiden. Ze werken nu aan de koopovereenkomst, het definitieve ontwerp en de aanvraag van de omgevingsvergunning. Ook maken we plannen voor parkeren, bereikbaarheid en de wegen rondom het bouwterrein. Daarnaast informeren we de bewoners over wat er gaat gebeuren. Als dit allemaal geregeld is, kan de bouw starten.
6. Hoe staat het met de ontwikkeling van het Marktgebouw?
De vergunning van het Marktgebouw is verleend, maar we moeten nog wachten tot deze definitief is. Daarna kan de bouw pas beginnen.
7. Hoe staat het met de ontwikkeling van Het Middengebied?
We werken nu aan een plan voor het Middengebied. In dit plan komen minstens 166 woningen, horeca (ongeveer 300 m²), en parkeerplekken. Voordat we kunnen bouwen, moet het bestemmingsplan worden aangepast. We verwachten in de eerste helft van 2026 te starten met de verkoop aan ontwikkelaars.
8. Hoe staat het met de ontwikkeling van Mercator?
Ook voor het project Mercator is de vergunning verleend, maar nog niet definitief. We moeten hierop wachten voordat de bouw kan beginnen.
9. Hoe staat het met de ontwikkeling van het Harmonieplein?
We willen het plein verder verbeteren. We kijken of het een fijnere plek kan worden om tijd door te brengen en of er meer groen bij kan. Dat is ook belangrijk met het oog op klimaatverandering. Op een later moment nodigen we bewoners uit om hierover mee te denken en ideeën te geven voor het nieuwe ontwerp.
Verkeer en parkeren
10. Is er straks genoeg parkeerruimte in de Nieuwe Kom?
Het oplossen van parkeren is belangrijk. We onderzoeken nu hoeveel parkeerplaatsen er nodig zijn voor de nieuwe gebouwen. Tegelijk kijken we hoe we genoeg ruimte houden voor de mensen die er nu al parkeren.
11. Wat is de parkeernorm in De Nieuwe Kom?
In De Nieuwe Kom gelden aangepaste parkeernormen. Deze passen bij de ligging in het centrum en het idee dat mensen vaker lopen, fietsen of deelvervoer gebruiken. Meer informatie staat in het Handboek Parkeren van de gemeente.
12. Komt er een mobiliteitshub in De Nieuwe Kom?
Dat weten we nog niet. We onderzoeken of een grote mobiliteitshub nodig is bij het Harmonieplein. In een mobiliteitshub komen ook deelauto’s en deelfietsen. Misschien kunnen we het parkeren ook anders oplossen, bijvoorbeeld op straatniveau met een parkeerdek erboven. Ondergronds parkeren is geen mogelijkheid, omdat de kosten daarvoor te hoog zijn. Wat er precies komt, is nog niet zeker.
13. Hoe staat het met het autoluw maken van de Venneperstraat?
De Venneperstraat wordt al als autoluw beschouwd. Om dat beter te handhaven zijn er verschillende mogelijkheden. Bijvoorbeeld handhaven door een afsluiting met een (verzinkbare) paal of met borden die laten zien dat op bepaalde momenten laden- en lossen is toegestaan en de Venneperstraat verboden is voor autoverkeer.
14. Wordt het verlengde van de Elemastraat en het Harmonieplein alleen een gebied voor voetgangers?
Het gebied rondom het Harmonieplein wordt deels een voetgangersgebied. De fietser is te gast en er mogen alleen vrachtwagens rijden tijdens laad- en lostijden. Het is wel de bedoeling dat auto's in de toekomst via de Elemastraat via de Venneperstraat naar de Eugenie Prévinaireweg kunnen rijden.
15. Is er goed nagedacht over de route voor vrachtwagens, bijvoorbeeld voor de supermarkt? En is het straks veilig voor voetgangers en fietsers in de Schoolstraat?
Ja, daar is aandacht voor. In het nieuwe verkeersplan kijken we goed naar waar het verkeer straks rijdt. Ook vrachtwagens, bijvoorbeeld voor het bevoorraden van winkels. We zorgen ervoor dat de routes veilig zijn voor iedereen, dus ook voor fietsers en voetgangers bij de Schoolstraat.
Voorzieningen
16. Komt er een supermarkt in De Nieuwe Kom?
Ja, op de begane grond van één van de twee gebouwen van Mercator.
17. Komt er ruimte voor horeca, zoals een café of lunchplek?
Ja, er is ruimte gepland voor ongeveer 300 m² horeca. Dat kunnen cafés, restaurants of andere eetgelegenheden zijn.
18. Is er straks genoeg ruimte voor fietsen?
Ja, we zorgen voor voldoende fietsparkeerplekken, ook bij winkels en voorzieningen. Mogelijk komen er ook deel(fiets)plekken bij een mobiliteitshub.
Groen en openbare ruimte
19. Komt er meer groen in de openbare ruimte?
Ja. We maken de omgeving groener met meer bomen en planten. Dat zorgt voor verkoeling in de zomer en helpt bij hevige regen. Het wordt ook een fijnere plek om te wandelen, zitten of spelen.
20. Mogen bewoners meedenken over het groen in de Nieuwe Kom?
Ja, op een later moment mogen bewoners ideeën geven over hoe de openbare ruimte eruit moet zien, dus ook het groen.
Informatie en contact
21. Hoe worden omwonenden betrokken?
Via informatiebijeenkomsten, bewonersbrieven, nieuwsbrieven en de gemeentelijke website.
22. Waar kan ik vragen stellen?
Staat de informatie waar u naar op zoek bent hier niet tussen? Dan kunt u contact opnemen met projectmanager Nicole de Leeuw. Dat doet u door een mail te sturen naar nieuwekom@haarlemmermeer.nl. Zet hierbij 'Vraag project De Nieuwe Kom' in het onderwerp. Of neem telefonisch contact op via 0900-1852.