Waarom is parkeerregulering nodig?
Het gebied krijgt een lage parkeernorm. Dit betekent dat er minder parkeerplekken op straat zijn. De nieuwe bewoners parkeren in de mobiliteitshubs. Zij worden verplicht hier een abonnement voor af te sluiten. Bezoekers parkeren tegen betaling op straat of in de mobiliteitshubs. Bewoners in de omliggende omgeving parkeren zoveel mogelijk op eigen terrein of in de openbare ruimte. Dit wil zeggen: in hun eigen straat of wijk. Als er wordt besloten geen regels in te voeren, kan dit de volgende problemen opleveren:
- Parkeerdruk: als iedereen zomaar op straat parkeert, kunnen bewoners en bezoekers moeilijk een plek vinden.
- Uitwijkgedrag: mensen parkeren net buiten het gebied waar regulering geldt, waardoor omliggende straten overvol raken.
- Gebruik mobiliteitshub: door regels te stellen, stimuleren we bezoekers om in de mobiliteitshub te parkeren. Zo blijven er meer parkeerplekken op straat vrij voor bewoners en blijft de wijk leefbaar.
Wat is de beste oplossing?
Er zijn verschillende manieren om parkeren te reguleren. De gemeente heeft drie opties onderzocht:
- Blauwe zone: gratis parkeren met een parkeerschijf, maar moeilijk te handhaven en minder geschikt voor een woongebied.
- Vergunninghoudersparkeren: alleen mensen met een vergunning mogen parkeren, maar dit maakt het moeilijker voor bezoekers.
- Betaald parkeren: parkeren kost geld, wat zorgt voor meer doorstroming en een betere verdeling van parkeerplekken.
Uit het onderzoek blijkt dat betaald parkeren de beste oplossing is, met één uitzondering: bij winkelcentrum Getsewoud komt een blauwe zone. Dit helpt om kort parkeren voor winkelbezoekers mogelijk te houden.
Hoe ziet het parkeerplan eruit?
- Betaald parkeren wordt ingevoerd op straat in het Pionier-Bolsterrein en omliggende wijken.
- De mobiliteitshub krijgt een lager parkeertarief dan op straat, zodat bezoekers van het Pionier-Bolsterrein gestimuleerd worden om hier te parkeren.
- Nieuwe bewoners van het Pionier-Bolsterrein krijgen geen parkeervergunning voor straatparkeren. Zij moeten hun auto parkeren in de mobiliteitshubs, waar zij een abonnement voor moeten afsluiten.
- Voor bezoekers van bewoners in het gebied waar de voorgestelde parkeerregels gaan gelden, komt een bezoekersregeling. Met deze regeling kunnen bezoekers tegen een gereduceerd tarief kunnen parkeren.
- Het voorstel is om bij winkelcentrum Getsewoud en andere maatschappelijke voorzieningen een blauwe zone in te richten. In deze zone mag je maximaal 2 uur gratis parkeren met een parkeerschijf. Er kan een ontheffing worden aangevraagd om in de zone een auto langdurig te parkeren.
Hoe wordt dit gecontroleerd?
Handhaving gebeurt met scanwagens van de gemeente. Ook wordt er regelmatig gekeken of de regels werken en of er aanpassingen nodig zijn.
Wat betekent dit voor jou?
- Kom je te wonen op het Pionier-Bolsterrein? Dan parkeer je in een van de mobiliteitshubs.
- Woon je in een van de omliggende wijken? Dan parkeer je op eigen terrein of in de openbare ruimte.
- Krijg je bezoek? Bezoekers kunnen parkeren op straat of in de hub.
- Kom je winkelen? Dan kun je kort parkeren in de blauwe zone bij winkelcentrum Getsewoud of tegen betaling in de openbare ruimte of een van de mobiliteitshubs.
- Werk je in het gebied? De meeste bedrijven hebben eigen parkeergelegenheid.
Hoe kun je meepraten?
Er komt een participatietraject, waarbij bewoners en ondernemers met ons kunnen meedenken over details zoals parkeertijden en vergunningsregels. Bewoners en ondernemers krijgen hier persoonlijk bericht over.
Conclusie
Door deze aanpak blijft parkeren in het Pionier-Bolsterrein goed geregeld, zonder dat de parkeerdruk in omliggende wijken te veel toeneemt. De combinatie van betaald parkeren en een blauwe zone zorgt ervoor dat de juiste parkeerder op de juiste plek staat.