Dit is een website van de gemeente Haarlemmermeer

Vragen en antwoorden raadsessie transformatorstation Bennebroekerweg

Op deze pagina leest u vragen en antwoorden over transformatorstation Bennebroekerweg naar aanleiding van de raadsessie over het definitieve locatiebesluit.

Vragen en antwoorden transformatorstation Bennebroekerweg

1. Waarom moeten de bijlagen geheim blijven?

U vindt het officiële antwoord in het voorstel voor de gemeenteraad. Binnen de gemeente is er een schatting gemaakt van de waarde van de twee locaties. Als deze informatie openbaar wordt, kan dat slecht zijn voor de gemeente bij het onderhandelen over de aankoop. In de andere bijlage geeft de ontwikkelaar van het bedrijventerrein informatie over de waarde van haar grond. Deze informatie is vertrouwelijk. Als de informatie openbaar wordt, kan dat haar onderhandelingen met mogelijke kopers of bedrijven die zich willen vestigen, moeilijker maken.  

2. Waarom wordt hier een transformatorstation gebouwd, terwijl het nieuwe station op Rozenburg straks niet ver weg ligt?

De vraag naar stroom is sterk gegroeid. TenneT en Liander weten op welke plekken extra stroom nodig zal zijn. Daarom kozen zij voor de locatie direct aan de westzijde van de A4. Vanaf daar krijgen de volgende gebieden stroom: woningbouw in het westelijke deel van onze gemeente, stroomlevering voor de overgang naar duurzame energie en op de bedrijvenparken STP, de Green Datacenter Campus, De President, PARK21 en De Hoek.

3. Gebruikt de Green Data Center Campus straks niet bijna alle stroom van dit station? Moet er dan niet snel weer een nieuw station komen?

Met de ontwikkelaar van de GDCC is afgesproken dat elk datacenter een eigen inkoopstation (transformator) krijgt. Zo krijgen zij direct stroom van TenneT. Daardoor kunnen andere gebieden de nieuwe transformatoren gebruiken. Er is wel genoeg ruimte op het

150 kV stroomnetwerk. Daarover heeft u al in de raadsbrief informatie gekregen. Die ruimte hangt vooraf af van de uitbreiding van het 380/150 kV station bij Vijfhuizen en het nieuwe station A9 Zuid.

4. In het Haarlems Dagblad stond een foto van een transformatorstation afgebeeld met een open schakeltuin. Wij dachten altijd dat hier, net als bij Rozenburg Zuid, juist een gesloten GIS-station zou komen.

Dat klopt. Ook aan de Bennebroekerweg komen gesloten installaties van TenneT. De krant koos hier voor de verkeerde afbeelding.

5. Waarom is het moeilijker om de nodige kabels en leidingen aan te leggen op de locatie op STP?

In de plannen van het bedrijventerrein moet nu al ruimte vrijgehouden worden voor verschillende kabels en leidingen. De stroomkabels nemen veel ruimte in. Aan de zuidzijde van de Bennebroekerweg is dit probleem er niet.

6. U vindt beide locaties passend in de ruimte en in de plannen. Kan een transformatorstation eigenlijk niet meer binnen de een bedrijventerrein worden gebouwd?

Dat klopt. Door de sterk groeiende vraag naar stroom hebben wij de behoefte aan dit soort stations niet meegenomen in de ontwikkeling van bedrijventerreinen. Het station ziet er anders uit dan de meeste gebouwen op het terrein. Door de speciale bouw (een GIS-systeem) ziet het er vrij klein uit. Zeker als je het vergelijkt met de grote logistieke bedrijven en datacenters die op het terrein komen. Maar 15 tot 20% van de locatie wordt bebouwd. Daardoor valt het station op en past het ruimtelijk gezien niet helemaal bij de rest. Door de omlegging van de Weg om de Zuid blijft er een stukje grond over. Daar is plek voor de bouw van het transformatorstation. Het station past goed bij het landschap en de nieuwe weg.  

7. Moet er bij het kiezen van een locatie niet vooral gekeken worden naar de kwaliteit, en niet naar hoeveel geld de grond opbrengt?

Kwaliteit staat natuurlijk voorop, maar volgens ons is de kwaliteit van de twee locaties even goed. In zo’n situatie moet er ook gekeken worden naar de kosten van aankoop. Zeker omdat netwerkbedrijven eigenlijk een belangrijke taak hebben voor de samenleving en worden gecontroleerd door de Autoriteit Consument en Markt. Deze autoriteit zorgt ervoor dat zij slimme investeringen doen, die uiteindelijk door alle mensen (stroomgebruikers) worden betaald. Wij zien geen duidelijke reden vanuit de plek zelf om voor de noordelijke locatie te kiezen.

8. Wie is verantwoordelijk voor het regelen van de gronden?

Meestal zijn dat de netwerkbedrijven. Voor de Weg om de Zuid heeft de gemeentegrond van dezelfde eigenaar nodig, dus daarom spraken de gemeente en de netwerkbedrijven af om samen deze grond te regelen. Na het besluit worden er duidelijke afspraken gemaakt over hoe ze dit gaan doen. 

9. Wat wordt bedoeld met: 'Met een keuze voor een transformatorstation worden de mogelijkheden om de metro goed in het gebied te passen kleiner of moeilijker te maken. Ook voor gebieden waar STP in ontwikkeling is, bij de Weg om de Zuid en PARK21.'?

Op dit moment wordt overzocht hoe een metrohalte op of dichtbij STP kan passen. Het transformatorstation maakt het lastiger om aan de oostkant, richting de A1, iets te plaatsen. De Weg om de Zuid en de plannen voor Park21 zorgen voor minder ruimte aan de zuidkant. Toch zijn er voldoende mogelijkheden. Daarover krijgt u later meer informatie.

10. U zegt dat er genoeg steun is voor dit station in de buurt. Hoe is dat mogelijk als er bij het vorige station veel mensen tegen waren?

Er zijn eigenlijk maar twee boerderijen dicht bij het geplande station, waarvan één vlak naast de Weg om de Zuid ligt. Bij Rozenburg Zuid stonden veel meer woningen dicht bij het station. Beide boerderijen willen niet meer blijven op die plek. Ze willen praten met de gemeente of de ontwikkelaar van het bedrijventerrein om hun land op te geven. Dit besluit wordt meegenomen in de verdere plannen. Verder zijn er alleen bedrijven in de buurt en die liggen allemaal ver genoeg van de nieuwe plannen af.