Ook heeft de gemeenteraard in oktober 2023 het Verkeersstructuurplan (VSP) Hoofddorp vastgesteld. In dit plan staan verschillende maatregelen om bestaande loop- fiets- en OV-routes te verbeteren. Daar waar de auto noodzakelijk blijft, geven we ook deze een goede en veilige plek.
Brede belangenafweging als opdracht van de gemeenteraad
In het concept verkeersstructuurplan was een ontsluiting opgenomen naar de Nieuwe Bennebroekerweg. De zogenaamde Toolenburgerweg. Inwoners van met name Floriande waren het niet eens met deze ontsluiting. In het vastgestelde VSP is de Toolenburgerweg dan ook niet opgenomen. Wel heeft de gemeenteraad bij de vaststelling van het VSP Hoofddorp de opdracht meegegeven om met bewoners en wijkraden een brede belangenafweging uit te voeren voor een goede ontsluiting naar de Bennebroekerweg. Die brede belangenafweging noemen we de Zuidelijke ontsluiting.
In 2025 starten we met onderzoeken
Voor de zomer van 2025 starten we met de verschillende onderzoeken. Over deze onderzoeken en de manier waarop de gemeente de onderzoeken gaat opzetten, gaan we in gesprek met bewoners en belanghebbenden zoals wijkraden. Dat doen we ook met de uitkomsten van de onderzoeken. Samen komen we op die manier tot uiteindelijke keuzes. Die keuzes leggen we eind 2025 voor aan de raad.
Participatie
Naast de Zuidelijke ontsluiting zijn er in Hoofddorp-Zuid nog meer verkeersprojecten zoals de HOV (Hoogwaardig Openbaar Vervoer) Haarlemmermeer Zuidwest. Deze busverbinding vormt een onderdeel van de HOV Noordwijk-Schiphol. De HOV Haarlemmermeer Zuidwest loopt vanaf Nieuw-Vennep West via Hoofddorp Zuid richting Hoofddorp station. Vanwege het effect van HOV Haarlemmermeer Zuidwest op de Zuidelijke ontsluiting en andersom, vindt de participatie van beide projecten gezamenlijk plaats voor het gebied in Hoofddorp-Zuid. Dit betekent dat bewoners en wijkraden op een bredere en gezamenlijke manier worden betrokken bij de plannen.