Logo van Hoofddorp-Zuid dat doorverwijst naar de homepage van Hoofddorp-Zuid

Zoeken

Dit is een website van de gemeente Haarlemmermeer

Participatieverslag nieuw fietspad december

De gemeente Haarlemmermeer organiseerde op 11 december 2024 de tweede participatiebijeenkomst voor bewoners in Graan voor Visch over een nieuwe fietsroute. De bijeenkomst vond plaats in het gemeentekantoor in Beukenhorst. In totaal namen ongeveer 30 bewoners en een afvaardiging van de wijkraad deel.

De sfeer varieerde van opbouwend tot kritisch, de betrokkenheid en de reacties waren waardevol. Veel inwoners dachten met en voor hun buren mee over oplossingen. Een aantal wijkbewoners houdt de voorkeur voor de hoofdroutes om de wijk heen (Hoofdvaart-Westzijde). Zij accepteren liever dat de grotere aantallen fietsers deels een weg zal zoeken over de bestaande wegen en trottoirs in de woonwijk om naar het centrum te komen.  

De gemeente neemt de reacties mee in de uitwerking van de plannen  

Met alle informatie en de technische onderzoeken kosten etc. maken we een overzichtelijke tabel. Ook betrekt de gemeente hierbij de resultaten van de digitale enquête die bewoners konden invullen. Op basis van al deze informatie kiest de gemeente een route voor het fietspad. Dit leidt tot een duidelijk en goed onderbouwd voorstel voor de hele fietsroute tussen PARK21 en het centrum/ het station. Het deel door de woonwijk Graan voor Visch maakt er ook deel van uit.  

De gemeente organiseert in 2025 een nieuwe bijeenkomst en komt met het definitieve plan

De bewoners krijgen hiervoor een uitnodiging. Daarna neemt het college van burgemeester en wethouders een besluit over de fietsroute. Daarna vraagt het college aan de gemeenteraad een besluit over de fietsroute te nemen. Als de gemeenteraad het voorstel bespreekt, kunnen inwoners inspreken en hun mening onder de aandacht brengen van de raadsleden.  

De bijeenkomst startte met een presentatie

Haarlemmermeer gaat flink uitbreiden, dat is waarom een nieuw fietspad in Graan voor Visch nodig is. Tot 2040 komen er minimaal 20.000 woningen bij in Hoofddorp, maar ook in Nieuw-Vennep, Lisserbroek en Rijsenhout. Hoofddorp verandert helemaal, er komen duizenden nieuwe bewoners bij die dagelijks naar werk, school en voorzieningen fietsen. Als gevolg daarvan zijn nieuwe wegen en fietspaden nodig, waaronder dit fietspad door Graan voor Visch. Het fietspad langs de Hoofdvaart is te smal om het groeiende aantal fietsers aan te kunnen. Het streven is om binnen 20 minuten vanaf je woning bij de voorzieningen te zijn. De gemeente wil het centrum en de omliggende wijken in Hoofddorp zoveel mogelijk met het groen (PARK21) verbinden. Een nieuw fietspad door Hoofddorp-Zuid biedt een veilige en directe route. Dit sluit aan op de wijken, maar ook op de toekomstige voorzieningen. Het is een investering in een duurzaam en toegankelijk netwerk. Meer informatie over de woningbouwplannen staat op de website Haarlemmermeer van morgenexterne-link-icoon.

Daarna startte een presentatie waarin werd samengevat wat de opbrengst en conclusies van de eerste bewonersbijeenkomst waren. Wat de knelpunten langs de overgebleven routes voor het fietspad zijn en wat de randvoorwaarden zijn waar het ontwerp van de route rekening mee moet houden. Voor zowel het fietspad en Graan voor Visch zijn belangrijk: rust, (verkeers)veiligheid en groen.

In totaal werden drie route opties gepresenteerd. Er waren nog twee routes door de wijk ingetekend voor de eerste bewonersbijeenkomst. Namelijk de rode route tussen de Aldi en de cafetaria en de blauwe route door het hondenuitlaatveld. Deze twee routes zijn afgevallen door de reacties tijdens de eerste bewonersavond.

De drie gepresenteerde routes zijn:

afbeelding: drie gepresenteerde routes fietsroute Hoofddorp-Zuid

Gele route

De gele route gaat uit van een fietsroute langs de Spoorlaan. En een route langs de Hoofdvaart-Westzijde. Toekomstige inwoners van de wijken tussen deze twee routes in, moeten hierbij eerst naar de randen van de wijk fietsen, voordat zij van deze route gebruik kunnen maken. Voor een fietspad langs de Spoorlaan is in de huidige situatie te weinig ruimte. De grond is van particuliere eigenaren die hun bedrijven gebouwd hebben tot aan de Spoorlaan. Hier een fietsroute maken zou betekenen dat deze bedrijven moeten worden onteigend (de gemeente ontneemt het eigendom) en gesloopt. Deze route lijkt daarom niet waarschijnlijk. 

Oranje route

De oranje route loopt door het noordelijke deel van het zoekgebied van de fietsroute. Het volgt met name bestaande wegen en bruggen. Om het fietsvriendelijk te maken, zullen de bruggen moeten worden verbreed en bestaande wegen worden heringericht naar bijvoorbeeld een fietsstraat. In de oranje route zijn weinig keuzemogelijkheden voor knelpunten in de fietsroute. Er is vaak maar één technische oplossing. Daarom is deze tijdens de bewonersavond niet besproken. De bewoners konden meedenken over oplossingen en detailkeuzes bij knelpunten in de groene route varianten door de wijk. 

Groene route

De groene route gaat door het midden van het zoekgebied van de nieuwe fietsroute. De route ligt grotendeels los van bestaande wegen en gaat voor een groot deel door grasveldjes en groenstroken heen. In Graan voor Visch zijn nog verschillende keuzes voor de route mogelijk. Tijdens de bijeenkomst is informatie opgehaald over welke keuzes door de wijk het meest wenselijk is.

Na de presentatie verdeelden de deelnemers zich over de zaal

Op meerdere presentatieborden stonden knelpunten op de route en mogelijke oplossingen. De belangrijkste informatie van bewoners staat hieronder. De overige opgehaalde informatie verwerken we wel in de uiteindelijke rapportage bij de routekeuze voor het fietspad.  De bewoners konden meedenken over oplossingen en detailkeuzes bij knelpunten in de groene route varianten door de wijk. Er zijn vier knelpunten besproken.   

afbeelding: vier mogelijke knelpunten op de fietsroute Hoofddorp-Zuid

Knelpunt 1

Bewoners gaven aan de hoeveelheid water te willen behouden.  

Knelpunt 2

Bewoners maakten zich zorgen dat de route langs de groene helling ten koste gaat van groen en de groene uitstraling. Het fietspad ligt daar lager. Daardoor is er minder zicht van en naar de fietsers. Dat is minder prettig voor de veiligheid. Aan de andere kant ligt al steen. Daar lopen en fietsen nu ook al mensen. Bewoners gaven aan dat je dat kan verbeteren. Ze hebben een voorkeur voor een looproute langs het water met daarnaast het fietspad. De kant langs de parkeerplaatsen van de flatgebouwen wordt ook minder gebruikt voor zitten en verblijven.    

Knelpunt 3

Dit knelpunt kwam tijdens de bewonersavonden uitgebreid aan bod. Bij de optie aan de wegkant maakten bewoners zich zorgen over de veiligheid bij nieuwe oversteekplaatsen waar fietsers en voetgangers elkaar gaan kruisen. Dit gaat mogelijk ten koste van parkeerplaatsen aan de voorzijde van de moskee.  

Bij de optie door het groene veld maakten bewoners zich zorgen dat het veldje achter de moskee, waar kinderen nu spelen en voetballen, zou verdwijnen. Ook hadden bewoners bedenkingen over de veiligheid bij de zijingang van de moskee, de uitgang voor vrouwen en kinderen. Kinderen rennen hier vaak naar buiten. De afstand en grens van het fietspad moet daardoor veilig zijn. Ook hadden bewoners zorgen over de rust van de bewoners die direct aan de moskee wonen, als het fietspad dicht langs de huizen komt te liggen. Bewoners pleitten voor een groenstrook tussen het fietspad en deze woningen en tussen het fietspad en de moskee. Ze pleitten voor extra maatregelen om de veiligheid te waarborgen, vooral voor kinderen.

Knelpunt 4

Hierover waren geen grote opmerkingen.  

De oranje route: via de brug bij het politiebureau 

Bewoners vroegen tijdens de tweede bijeenkomst waarom deze route niet verder was uitgewerkt. De route sluit aan op de bestaande brug bij het politiebureau en zou rustiger zijn voor de wijk. Bewoners gaven aan dat dit een meer logische en directe optie kan zijn, zonder een extra brug te hoeven bouwen. De bestaande brug is namelijk niet voldoende ruim voor zowel een voetpad als een fietspad. Er zijn twee mogelijkheden: het uitbreiden van de bestaande brug of het gebruiken van de bestaande brug voor een voetpad en de aanleg van een nieuwe brug voor het fietspad. Aandachtspunten hierbij zijn grondeigendom en waarschijnlijk compensatie voor parkeerplaatsen. Bewoners gaven ook aan dat dat deze route langs speeltuinen en voordeuren loopt. Het sluit bij de moskee ook aan op de oranje route langs de moskee en de Aldi naar de rotonde.  

Bestaande fietspaden aanpassen Hoofdweg-Westzijde/Spoorlaan  

Bewoners vroegen zich af waarom bestaande fietspaden, zoals langs de Hoofdvaart, niet worden verbreed of verbeterd. Ze zien dit als een betere oplossing die minder ingrijpt in de wijk. Deze optie werd vooral genoemd door bewoners die helemaal geen nieuw fietspad door de wijk willen.

Overige algemene opmerkingen

Er is weerstand tegen de komst van een fietsroute door de wijk. Dat komt door overlast door scooters en fatbikes die deze route gaan gebruiken. Er is ook angst voor de veiligheid. Het nieuwe fietspad zou een betere vluchtroutes voor inbrekers inhouden. Ook vinden bewoners dat de wijk door een nieuw fietsroute in tweeën wordt verdeeld en het rustige karakter van Graan voor Visch verloren gaat. Pluspunt volgens bewoners van de groene route in het algemeen is dat deze route goed aansluit op de bestaande fietspaden bij de Nieuweweg en praktisch is voor fietsers.  

Bewoners zien ook kansen bij het oplossen van de bestaande opgaven, zoals drukte (veel auto’s) en verkeersveiligheid op straat en de openbare ruimte bij de voorzieningen (hoge prioriteit). Er kunnen terrassen bij komen en de openbare ruimte kan worden verbeterd. Nu gebruikt bijna niemand de kade langs het water of het groen bij de Aldi/gymzaal/cafetaria (bijvoorbeeld meer groen bij de moskee waar kinderen spelen).