Herfstpark: bestrating weghalen en groener maken

Het wordt steeds warmer in ons land. Vooral op plekken waar veel bestrating is en weinig groen. De gemeente gaat hier wat aan doen. Dit staat in het ‘Klimaatadaptatiebeleid’. Hierin staan afspraken over hoe we onze gemeente gaan aanpassen aan de veranderingen in het klimaat. In het Herfstpark ligt veel bestrating (granieten keitjes). Dit gaan we weghalen en het Herfstpark groener maken. We hebben bewoners gevraagd om met ons mee te denken.

Definitief ontwerp

In september en oktober organiseerden we een aantal online bijeenkomsten waar we uitleg gaven over de plannen en het voorlopig ontwerp. Bewoners konden hierop reageren. De ontvangen ideeën en reacties hebben we zo veel als mogelijk verwerkt in het ontwerp.

Het amfitheater is 1 trede lager geworden dan de bedoeling was. Van dit definitieve ontwerp wordt nu een ‘werktekening’ gemaakt voor het uitvoeren van de werkzaamheden. Als de werktekening klaar is, gaan we op zoek naar een aannemer. We verwachten dat de aannemer deze zomer start met de werkzaamheden. Als de planning bekend is, sturen we de bewoners in de buurt van de werkzaamheden een brief. Alle informatie over de werkzaamheden zetten we ook op deze pagina.

Hieronder ziet u 2 afbeeldingen van het definitieve ontwerp:

Een bovenaanzicht van het park waarin het amfitheater te zien is, met daarnaast verschillende bomen en een pad dat er tussendoor loopt
Een park met mensen waarin een kleine, betegelde kuil te zien is, waar ruimte is om te zitten

Samenvatting van ontvangen reacties, vragen en ideeën

Hieronder leest u de samenvatting van de reacties, vragen en ideeën.

Zo min mogelijk bomen weghalen

De gemeente wil zoveel mogelijk bomen laten staan. Natuurlijk kijken we wel of de bomen nog gezond zijn en hoelang we verwachten dat deze nog kunnen blijven staan.

Een aantal ontvangen ideeën

• Een mooi, speels groen park met veel bloemen.
  • Zoveel mogelijk lage beplanting dat niet veel onderhoud nodig heeft.
  • Leuke slingerende paadjes tussen het groen waar geen fietsers en brommers overheen kunnen rijden.
  • Meer gras, bijvoorbeeld in verschillende hoogtes. Wel zorgen dat het geen voetbalveldje of honden uitlaatplaats wordt.
  • Vogelhuisjes en insectenhotel ophangen.
  • Kunst in de buurt van paadjes zodat minder validen hier ook bij kunnen.
  • Fietspad laten slingeren zodat er niet te hard gereden kan worden.
  • Speelplek voor hele kleine kinderen met bankje voor ouders/grootouders.

Een vijver die uitloopt naar de sloot

Doel is extra wateropvang en het is goed voor de natuur. Dat lukt niet, want op deze plek is het lastig om een doorstroom te maken.

Extra wateropvang willen we regelen door het weghalen van de stenen. Het regenwater kan dan op veel plekken in de (gezonde) bodem zakken.

Geluidsoverlast verminderen

Vooral voor de huizen met de slaapkamer aan de kant van het park. Geluidsoverlast hopen we te verminderen door het weghalen van stenen en het groener maken. Stenen weerkaatsen geluid maar groen dempt juist geluid.

Bankjes in park weghalen of alleen waar het park open is

Bankjes trekken hangjeugd aan. We willen wel een aantal banken in het Herfstpark. We kijken nog naar hoeveel. Als u overlast heeft van hangjeugd, kunt u een (anonieme) melding maken via de website van de gemeente.

Meer lantaarnpalen in het park

Opmerkingen over de verlichting zijn doorgegeven aan de beheerder van dit gebied. De beheerder heeft besloten dat er geen extra lantaarnpalen komen.

Slingerend fietspad door het park aanleggen

We willen geen fietspad door het park.

Rechte fietspad achter de woningen aanpassen

Er is overlast van brommers. Dit fietspad valt niet onder het project herfstpark groener maken. De overlast is doorgegeven aan de gebiedsbeheerder en heeft dit doorgegeven aan de wijkagent.

Contact bij vragen

U kunt bellen met Werner Ketelaar via telefoonnummer 0900 1852 als u vragen heeft. Of stuur een e-mail naar info@haarlemmermeer.nl. Zet 'Herfstpark' in het onderwerp van uw e-mail.